تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1400 - 11:49
کد خبر : 80107

نفت ایران به کاهش قیمتها کمک می کند

نفت ایران به کاهش قیمتها کمک می کند

سفر «گروسی» به ایران برای ارزیابی همکاری پسابرجامی است پروفسور «فرانک فن هیپل» معتقد است «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر به ایران به دنبال ارزیابی همکاری های آژانس بعد از توافق احتمالی طرفهای برجام با تهران است.  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گزارشی مدعی شد میزان ذخایر

سفر «گروسی» به ایران برای ارزیابی همکاری پسابرجامی است

پروفسور «فرانک فن هیپل» معتقد است «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفر به ایران به دنبال ارزیابی همکاری های آژانس بعد از توافق احتمالی طرفهای برجام با تهران است.

 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گزارشی مدعی شد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به پانزده برابر بیشتر از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای (برجام) رسیده است.

در این گزارش ادعا شده، آژانس به‌خاطر محدودیت‌هایی که تهران از سال گذشته برای ناظرانش در تأسیسات هسته‌ای ایران ایجاد کرده قادر نیست میزان دقیق این ذخایر را برآورد کند.

آژانس همچنین مدعی شده که تا نوزدهم فوریه سال جاری میلادی (دو هفته قبل) کل ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۳۱۹۷.۱ کیلوگرم رسیده است که افزایشی ۷۰۷.۴ کیلویی همراه بوده است.

گزارش آژانس در حالی منتشر شد که دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی اتمی دیروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگاران در این باره ابراز خوشبینی کرد که می‌توان در زمینه مسائل مهم پادمانی با ایران به پیشرفت دست یافت. وی در زمینه سفر به تهران گفت، که احتمال هرچیزی وجود دارد.
به دنبال انتشار برخی خبرها از سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی به تهران سخنگوی آژانس تأیید کرد گروسی روز شنبه به تهران سفر خواهد کرد.
سفر گروسی به ایران در حالی صورت می گیرد که ایران در مذاکرات وین خواهان بسته شدن پرونده PMD(ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران) شده است. این پرونده مجددا با اسناد ادعایی نتانیاهو مجددا علیه ایران گشوده شده است و آژانس خواستار پاسخ ایران در خصوص وجود ذرات اورانیوم در چند مکان شده است.

در حالی پرونده PMD مطابق برجام بسته شده بود که آژانس معتقد است اگر PMD قابل سرایت به زمان حال باشد ایران باید پاسخگو باشد. برخی معتقد هستند که سرنوشت برجام به سفر گروسی پیونده خورده است و اگر نتیجه سفر وی مثبت باشد توافق نهایی می شود.

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،در گفتگو با پروفسور «فرانک فن هیپل» معاون اسبق کاخ سفید و استاد دانشگاه پرینستون به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.
حوزه تحقیقاتی «فن هیپل» در زمینه علوم و فناوری شامل مواردی چون کنترل تسلیحات اتمی و منع اشاعه هسته‌ای، انرژی و توازن سیاست گذاری در عرصه‌های تکنولوژی است.

گروسی روز شنبه به ایران سفر خواهد کرد. به نظر می رسد سرنوشت برجام به این سفر گره خورده است. اهمیت این سفر چیست؟
حدس من این است که او می‌خواهد درک خود را از آنچه اتفاق می‌افتد داشته باشد اگر ایران موافقت کند که به برجام بازگردد.

مطابق اخبار مخابره شده توسط برخی خبرنگاران از وین، متن توافق نهایی نوشته شده و تنها مساله باقی مانده چگونگی توافق پادمانی ایران و آژانس است. بر این اساس ایران خواستار بستن پرونده PMD شده است. این در حالی است که آژانس خواهان باز بسته شدن آن نیست و با توجه به اسناد جدید پرونده آنرا می گشاید مانند اسنادی که نتانیاهو در اختیار آژانس قرار داد. این موضوع چگونه پیش خواهد رفت؟
من فکر نمی‌کنم که پرداختن به این اهداف با توجه به فعالیت‌های هسته‌ای ایران قبل از سال ۲۰۰۳ فوری باشد، اما فکر می‌کنم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر باز نگه داشتن این موضوع پافشاری خواهد کرد.

اگر پرونده PMD بسته نشود، آژانس می تواند متعاقب اسناد جدید احتمالی پرونده هسته ای ایران را در معرض ارجاع به شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل قرار دهد. آیا تصور می کنید آژانس این اهرم را برای خود حفظ خواهد کرد؟
این در تئوری یک احتمال است، اما تصور اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کوتاه‌مدت چنین کاری انجام دهد برای من سخت است. اولویت باید بر بازگشت به برجام باشد.

اگر توافق با ایران اعلام شد چه آثاری بر قیمتهای انرژی خواهد گذاشت. قیمتهایی که متعاقب بحران اوکراین به شدت افزایش یافته است و اقتصاد غرب را با خطر مواجه ساخته است؟
اگر ایران بتواند نفت بیشتری را به بازار جهانی بفروشد، قطعا کمک خواهد کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....