تاریخ انتشار : دوشنبه 20 دی 1400 - 20:55
کد خبر : 73937

نظر موافقان و مخالفان لایحه بودجه ۱۴۰۱

نظر موافقان و مخالفان لایحه بودجه ۱۴۰۱

نمایندگان خانه ملت کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تصویب کردند اقتصاددان: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تصویب شد بر این اساس گزارش  کلیات لایحه بودجه برای قرائت به صحن علنی ارائه شد با سخنان موافقان و مخالفان رای اورد‌ نمایندگان در نشست علنی (یکشنبه ۱۹ دی ماه)

نمایندگان خانه ملت کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ را تصویب کردند

اقتصاددان: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تصویب شد بر این اساس گزارش  کلیات لایحه بودجه برای قرائت به صحن علنی ارائه شد با سخنان موافقان و مخالفان رای اورد‌

نمایندگان در نشست علنی (یکشنبه ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، پس از استماع اظهارات رئیس جمهور و نمایندگان موافق و مخالف، با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ با ۱۷۴ رأی موافق، ۷۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۱ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

نشست علنی نمایندگان مجلس با ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور رئیس جمهور برای بررسی کلیات بودجه برگزار شد و بعد از سخنان رئیس جمهور موافقان و مخالفان به بیان نظرات خود پرداختند.

دولت مالیات را در بودجه ۱۴۰۱، ۶۰ درصد افزایش داده است

علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس در صحن علنی امروز مجلس در مخالفت با بودجه دولت گفت: معنی مخالفت ما با بودجه مخالفت با دولت نیست. بودجه سال آینده مشکل معیشتی را حل نخواهد کرد. زمانی این مشکل حل می‌شود که بودجه عمرانی را افزایش دهیم که بودجه ۱۴۰۱ نگاهی به ۷۰ هزار پروژه بالای ۱۰ سال نکرده است. باید در بودجه سال بعد جراحی انجام می‌شد که نشد. مالیات را ۶۰ درصد «بدون هیچ اتفاقی در تولید» افزایش داده ایم. در بودجه سال بعد به جای صرفه جویی بودجه عمرانی را کاهش داده ایم. ۱۰ درصد افزایش حقوق با تورم ۴۰ درصد همخوانی ندارد. قیمت سوخت در بودجه ۱۴۰۱ تعیین تکلیف نشده و معلوم نیست که دولت می‌خواهد با مردم چه بکند.

در کاهش هزینه‌ها جدیت لازم وجود نداشت

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: بودجه سال آینده رشد زیادی داشته و هدف گذاری رشد ۸ درصدی بسیار خوشبینانه است که شاید تحقیقش ممکن نباشد.

وی گفته است که اعطای مسئولیت توزیع قیر و ارزش افزوده به وزرا درست نیست و امکان دارد در سال آینده فروش اوراق بیشتری رخ دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ساز و کار صندوق عدالت و توسعه استانی را نامناسب توصیف کرد.

قادری گفت که در کاهش هزینه‌ها جدیت لازم وجود نداشته و برخی احکام خوب بودجه سال گذشته در لایحه ۱۴۰۱ حذف شده است.

این نماینده اضافه کرد که به تهاتر در لایحه بودجه ۱۴۰۱ توجه نشده و می توانیم ظرفیت تولید بیشتری برای واگذاری نفت در برابر انجام پروژه‌های عمرانی داشته باشیم.

صدای جریان لیبرال در موضوع مالیات بلند شده است

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در موافقت با بودجه گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مصلحت کشور نیست و باید برای اقشار ضعیف فکری کنیم و در بودجه هم باید عینیت پیدا کند. در بودجه ۱۴۰۱ مالیات‌ها به نحو خوبی اتفاق افتاده، زیرا باید پایه‌ها مالیاتی را فعال می‌کردیم. صدای جریان لیبرالی در موضوع مالیات بلند شده و باید به آن‌ها بگوییم که نباید از افزایش پایه‌های مالیاتی بگذریم. در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و نباید عوام فریبانه کشور را اداره کنیم.

محمد حسین زاده بحرینی رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس در موافقت با کلیات بودجه گفت: حذف ارز ترجیحی، اصلاحات در قوانین بازنشستگی، مدیریت هزینه‌های دولت از کار‌های کلیدی است که دولت قبل آن‌ها را انجام نمی‌داد. رای منفی مجلس به کلیات رای منفی به این کار‌های کلیدی دولت در بودجه است. پذیرش کلیات لایحه در مجلس به معنای پذیرش هر آنچه در بودجه آمده نیست. این تصمیم دولت برای حذف ارز به معنای گران شدن اقلام نیست.

عدم استقراض دولت از بانک مرکزی نقطه قوت لایحه بودجه است

علی حدادی نماینده مردم ساوجبلاغ و نظرآباد و طالقان در مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: شجاعت دولت در ایجاد نظام سیستمی به منظور جلوگیری از رانت و فساد‌ها و رعایت عدالت اجتماعی، شروع اصلاح ساختار بودجه با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و مجلس، افزایش سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای، ایجاد ثبات اقتصادی، توجه لایحه به تولید و تامین مسکن برای اقشار جامعه، پیش بینی افزایش مالیات برای جلوگیری از فرار مالیاتی از دیگر نقاط قوت لایحه بودجه سال آینده است.

به گفته این نماینده مردم در مجلس یازدهم، دولت در لایحه مقرر کرده که از افرادی که درآمد‌ها و عایدات سنگین دارند مالیات دریافت شود، باید به این موضوع توجه کنیم که از کارمند و کارگر پیش از پرداخت حقوق مالیات کسر شود، اما افرادی که درآمد‌های سنگین دارند فرار مالیاتی می‌کنند. عدم استقراض دولت از بانک مرکزی برای جلوگیری از تورم، عدم خلق پول و کاهش ۸۸ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق نسبت به سال گذشته از نقاط قوت لایحه بودجه است.

ارز ترجیحی با ارز جهانگیری تفاوت دارد

روح الله ایزدخواه نماینده تهران در مجلس به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت این بودجه به شدت دور ریز است و نمی‌توان ادعای تقویت ارزش پول ملی را داشت.

او گفت که کف قیمت دلار از ۱۱ به ۲۳ هزار تومان رسیده و نسبت بودجه با دلار بسیار منفعلانه است.این امر باعث می شود که تورم کالاهای وارداتی برابر می‌شود چرا که بر اساس لایحه بودجه واردات این کالاها با نرخ ETS محاسبه خواهد شد.

نماینده تهران گفت که قدرت خرید مردم ملاک است و یارانه نقدی جبران کننده آن نیست. دولت در مورد نرخ دلار در بودجه پاسخ نمی دهد و با گران کردن ارز می خواهد کسری بودجه را جبران کند.

این نماینده گفت ارز ترجیحی با ارز جهانگیری تفاوت دارد چرا که به ۷ قلم کالای اساسی اختصاص داده می شود اما چه کسی مسئولیت حذف این ارز را می پذیرد؟

در سال های گذشته رئیس جمهور سابق برای بودجه در مجلس حضور پیدا نمی کرد

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس گفت: در سال های گذشته رئیس جمهور سابق برای بودجه در مجلس حضور پیدا نمی کرد. جزئیات بودجه مشکلات و نقایصی دارد. وقتی در سنوات قبل لایحه دولت به دولت برگشت خورد باز هم به همان صورت به مجلس برگردانده شده است. تجربیات نشان داده که اگر همراهی و همدلی بین دولت و مجلس وجود داشته باشد در اجرا، تصویب و ابلاغ شرایط خوبی خواهیم داشت. مابه التفافت ارز ترجیحی و ارز آزاد همواره به جیب دلال رفته است. می توانیم نقایص بودجه را همین جا رفع کنیم زیرا برگشت آن به دولت مشکلی را حل نخواهد کرد.

مالک شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: مجلس یازدهم در سال گذشته دولت را مکلف به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کرد، اما هیچ روش اجرایی را توافق نکرد، دولت استنکاف کرد و مجلس به دولت اختیار داد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس معتقد است که بودجه ۱۴۰۱ نخستین بودجه دولت سیزدهم است و باید به دولت اعتماد کنیم، باید به دولت در روش‌های حذف ارز مشورت دهیم.

شریعتی با بیان اینکه رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ معنای سیاسی دارد، گفت که باید دید نگاه جریان رقیب به مجلس چیست، آیا جریان اصلاحات و موسوم به اعتدال از این کار خشنود یا ناراحت خواهند شد بنابراین می‌طلبید به کلیات بودجه رأی مثبت داده و در جریان بررسی جزئیات اصلاحات را انجام دهیم.

افزایش ۶۲ درصدی مالیات تولید را به شدت متاثر می‌کند

محمد حسین فرهنگی نماینده تبریز در مجلس به عنوان مخالف کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت که افزایش ۶۲ درصدی مالیات تولید را به شدت متاثر می‌کند و تورم را مضاعف خواهد کرد.

به گفته فرهنگی مالیات دهندگان سابق فشار زیادی را متحمل می‌شوند و مجلس چگونه باید به حرف برخی ردیف‌ها رسیدگی کند.

فرهنگی گفت که موضوع نفت در تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آینده عملیاتی نیست.

محمد رضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با بودجه ۱۴۰۱ گفت: دولت در شرایط خاصی امور اجرایی کشور را به دست گرفته است و در این بازه زمانی کوتاه، زمان لازم برای ارائه لایحه جامع و کامل نبوده است. گام‌هایی را دولت در این راستا برداشته، ولی بخش‌هایی از انجام کار بوده است. امروز به کلیات، ولی با شروطی رای می‌دهیم.
به گفته‌ی رئیس کمیسیون اقتصادی، این شروط برنامه مولد سازی دارایی‌های دولت در بودجه، اصلاح بودجه شرکت‌های دولت و بانک ها، سقف استقراض دولت در لایحه بودجه، تصمیمی گیری برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام است و باید این مسائل اصلاح شود.

مجموع درآمدهای پایدار دولت از ۴۶۴ همت به ۳۰۰ همت کاهش یافته است

سیدمحسن دهنوی نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که در لایحه بودجه امسال دیده شده، مسئله کاهش کسری تراز عملیاتی بودجه است، بدین معنی که مجموع درآمدهای پایدار دولت از ۴۶۴ همت به ۳۰۰ همت کاهش یافته است.مزیت دوم بودجه دولت جدید این است که قیمت نفت و درآمد آن واقعی شده است، به طوری که فروش ۲۰۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۶۰ دلار در لایحه دیده شده است و نرخ تبدیل آن نیز ۲۳ هزار تومان پیش بینی شده است که این نشان دهنده نگاه واقعی در لایحه بودجه امسال است.

به گفته ی نائب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱، یکی دیگر از مزایای لایحه بودجه، اصلاح پایه های مالیاتی است. اخذ مالیات از سلبریتی ها و برخی موسسات هیچگاه اجرایی نشد. حذف ارز ترجیحی بدون در نظر گرفتن جایگزین تبعات اجتماعی برای مردم خواهد داشت، اما این مسئله باید با دولت اصلاح شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین حذف ردیف محرومیت زدایی جای سوال دارد، لذا این نکات را باید با دولت حل و فصل کنیم.

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشر شده در نظر گرفته شده که این امر می‌تواند این اعتبار را مجدد به چرخه تولید بازگرداند.

به گفته نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون، سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در اختیار وزارت کشور قرار گرفته که این موضوع با شعار تمرکززدایی در تعارض است. ما پیش‌بینی کرده بودیم ۸ هزار میلیارد تومان برای حمایت از سیستم حمل و نقل درون شهری و برون شهری به ویژه حمل و نقل ریلی و اتوبوسی اختصاص یابد که ۵۰ درصد آن باید از سوی دولت و ۵۰ درصد از سوی شهرداری‌ها تأمین می‌شد که این موضوع امسال حذف شده که باید به آن توجه کرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....