تاریخ انتشار : سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 - 17:39
کد خبر : 87175

نظام انتخاباتی جدید هنگ کنگ

نظام انتخاباتی جدید هنگ کنگ

بر اساس نظام انتخاباتی جدید هنگ کنگ، تعداد اعضای کمیته انتخابات از ۱۲۰۰ به ۱۵۰۰ نفر افزایش یافت و تعداد محافل حاضر نیز از چهار به پنج محفل تغییر کرد. با این کار یک طیف سیاسی متنوع‌تر در سیستم انتخابات منطقه اداری ویژه هنگ کنگ وارد می‌شود که شامل بخش گسترده‎تری از جامعه است و

بر اساس نظام انتخاباتی جدید هنگ کنگ، تعداد اعضای کمیته انتخابات از ۱۲۰۰ به ۱۵۰۰ نفر افزایش یافت و تعداد محافل حاضر نیز از چهار به پنج محفل تغییر کرد. با این کار یک طیف سیاسی متنوع‌تر در سیستم انتخابات منطقه اداری ویژه هنگ کنگ وارد می‌شود که شامل بخش گسترده‎تری از جامعه است و منافع کل جامعه هنگ کنگ را بهتر نمایان می‌سازد.

 با انتخاب ششمین رئیس اجرایی هنگ کنگ در چهارچوب نظام انتخاباتی جدید، منطقه اداری ویژه هنگ کنگ چین در یک نقطه تازه قرار می‌گیرد و با وجود حمله‌ها و سیاهنمایی‌های آمریکا و غرب، روند تاریخی هنگ کنگ برای رسیدن به حاکمیتی منتظم و همچنین رونق اقتصادی و سیاسی متوقف نخواهد شد.

از این رو، در انتخاباتی که مطابق با قوانین انتخاباتی و به شیوه ای منصفانه و منظم در روز یکشنبه انجام شد، جان لی به عنوان رئیس اجرایی ششمین دوره منطقه اداری ویژه هنگ کنگ انتخاب شد.

با این حال، برخی از صاحبان قدرت در غرب تحت رهبری آمریکا بار دیگر شروع به لجن پراکنی و مداخله در امور هنگ‌کنگ کرده‌اند و با تکرار کلیشه‌های منسوخشان درباره به قول خود «دموکراسی»، «آزادی» و «کثرت گرایی سیاسی»، هدف اصلی خود را که لکه دار کردن سیستم انتخاباتی هنگ‌کنگ و وادار کردن این شهر به رفتن به زیر بار سیستم غربی است، پنهان کرده‌اند.

حال این سوال مطرح می شود که آیا سیستم انتخاباتی غربی واقعا آن قدری که مدعی هستند پیشرفته است یا خیر؟ با یک نگاه واقع بین میتوان ثابت کرده‌اند که به هیچ وجه چنین نیست و نمی‌توان نظام غرب را مترقی دانست.

مارک توآین نویسنده مشهور آمریکایی بیش از ۱۵۰ سال پیش در رمان کلاسیک و محبوبی به نام «انتخابات فرماندار» به وضوح آشفتگی انتخاباتی آمریکا در آن زمان را به تصویر ‌کشید و این را میتوان در قسمتهایی از سریال آمریکایی «خانه پوشالی» هم ملاحظه کرد.

در شیوه انتخابات آمریکایی انواع روش‌های کثیف تبلیغاتی ظاهر میشود تا جایی که نامزدها همدیگر را به راست یا دروغ «دروغگو، دزد، قاچاقچی، متوهم، مفسد و نفرت‌انگیز» خطاب می‌کنند.

رسانه‌های امروزی در مقایسه با ۱۵۰ سال پیش، صرفا تکامل یافته‌تر و پیشرفته تر شده اند. با این حال، هنوز در ایالات متحده نابسامانی‌های انتخاباتی مکرر وجود دارد و حزبیگرایی و دوقطبی‌گریهای سیاسی در مبارزات انتخاباتی این کشور به وفور دیده می شود.

در اصل، انتخابات در ایالات متحده یک سیاست کاملا پولی است، یک بازی که در آن قدرتمندان به نوبت غنائم را با هم تقسیم می‌کنند و با قدرت و پول بازی می‌کنند و کاری هم به مردم عادی ندارند. انتخابات آمریکا در طول این سال‌ها بازی‌های مسخره زیادی به خود دیده است.

بدین ترتیب، کاملا موجه است که هنگ‌کنگ به عنوان بخشی از چین، به بازی «خانه پوشالی» که سیاستمداران غربی و آمریکایی برای آن ترتیب داده‌اند نه بگوید و برای جلوگیری از هرج و مرج به سبک آمریکایی اقداماتی را که برای برگزاری انتخابات مناسب می داند، اتخاذ کند.

چندی قبل، برخی از نیروهای جدایی طلب رادیکال به دلیل وجود خلاءهای موجود در سیستم انتخاباتی به ساختار حاکمیتی هنگ کنگ نفوذ کردند و به منافع کلی جامعه هنگ کنگ و همچنین به رفاه عموم مردم هنگ کنگ آسیب جدی وارد کردند و باعث به خطر افتادن امنیت ملی و امنیت توسعه دموکراتیک در هنگ کنگ شدند.

دولت مرکزی چین در واکنش به این اتفاقات گام‌های قاطعی برای بهبود سیستم انتخاباتی منطقه اداری ویژه هنگ کنگ برداشت و به طور قاطعانه به تقویت حاکمیت کلی دولت مرکزی بر این منطقه پرداخت و اصل «اداره هنگ‌کنگ توسط وطن‌پرستان» را اجرا کرد تا از اداره هنگ‌کنگ توسط کسانی که عاشق این منطقه و همینطور میهن اصلی چین هستند مطمئن شود.

به طور کلی، بهترین سنگ محک برای یک سیستم تمرین کردن است. انجام سلسله انتخابات موفق در این منطقه از انتخابات کمیته انتخابات و انتخابات دوره هفتم شورای قانونگذاری در دسامبر گذشته گرفته تا انتخابات ریاست اجرایی، مزایا و ماهیت مترقی سیستم انتخاباتی جدید هنگ کنگ روشن شده است و کارایی اصل «یک کشور، دو سیستم» متناسب با واقعیت‌های هنگ کنگ کامل پدیدار شده است.

ارزش‌های اصلی دموکراسی در این منطقه توسط مشارکت گسترده مردم و روند منظم انتخابات مشخص شده است. پیروزی لی با تعداد آرای بالا نمایانگر حمایت و تایید عموم مردم از سیستم انتخاباتی هنگ کنگ است.

حال که سیستم انتخاباتی جدید در میان مردم ریشه دوانده و توسعه دموکراتیک این شهر در حال بهینه سازی است، بدگویی و اتهامات غربی‌ها علیه سیستم انتخابات این منطقه تنها نیت بدخواهانه آنها را برای مداخله در امور داخلی چین و تضعیف رونق هنگ کنگ آشکار و اثبات می‌کند.

از آنجایی که کشورهای به اصطلاح دارای دموکراسی مثل آمریکا و برخی از متحدان غربی آن هنوز خود گرفتار هرج و مرج‌های اجتماعی گسترده هستند، لذا در موقعیتی نیستند که دست به بیان اظهارات غیرمسئولانه درباره هنگ کنگ بزنند.

مسیر دموکراتیک هنگ کنگ و سیستم انتخاباتی آن، موضوعی کاملا داخلی و مربوط به چین است و هیچ دولت خارجی حق دخالت در آن را ندارد.

هر گونه تلاش برای بدنام کردن سیستم انتخاباتی جدید هنگ کنگ که بخواهد مانع توسعه و شکوفایی دموکراتیک آن و همچنین مهار توسعه چین شود، محکوم به شکست است.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....