تاریخ انتشار : شنبه 28 خرداد 1401 - 14:27
کد خبر : 91486

نشانه های صعود بورس کم‌رنگ شد

نشانه های صعود بورس کم‌رنگ شد

گرچه بورس در هفته گذشته با رشد شاخص ها همراه شد، اما افت شاخص کل در آخرین روز معاملاتی هفته، چشم انداز نسبتا منفی برای معاملات امروز ایجاد کرده است. اقتصاددان: شاخص کل بورس تهران پس از برخورد به مقاومت ۱٫۶ میلیون واحد در مسیر اصلاح قرار گرفت و هنوز هم نمی توان با اطمینان

گرچه بورس در هفته گذشته با رشد شاخص ها همراه شد، اما افت شاخص کل در آخرین روز معاملاتی هفته، چشم انداز نسبتا منفی برای معاملات امروز ایجاد کرده است.

اقتصاددان: شاخص کل بورس تهران پس از برخورد به مقاومت ۱٫۶ میلیون واحد در مسیر اصلاح قرار گرفت و هنوز هم نمی توان با اطمینان گفت که اصلاح آن به پایان رسیده است.

البته هفته گذشته نشانه هایی مبنی بر بازگشت مجدد به مدار صعودی مشاهده شد اما این نشانه ها نه تنها کافی نبودند، بلکه با معاملات روز چهارشنبه بسیاری از نشانه ها در مسیر معکوس قرار گرفتند.

یکی از مهم ترین موارد، ارزش معاملات بود که بالاخره پس از مدت ها روند رو به رشد گرفت اما در روز چهارشنبه با کاهش بسیار زیاد ارزش معاملات، مجددا این مورد باعث نگرانی فعالان بازار سهام شد.

ارزش معاملات دوباره کاهش یافت

روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد به حدود ۳۳۰۰ میلیارد تومان رسید که این عدد در سال ۱۴۰۱ دومین روز با ارزش معاملات پایین محسوب می شود.

از نظر تحلیلگران بورس، هر زمان که شاخص قصد رشد داشته باشد باید ارزش معاملات افزایش یابد و رشد شاخص بدون رشد ارزش معاملات، یا اتفاق نمی افتد یا اینکه کوتاه مدت خواهد بود. با این حساب اگر در معاملات امروز هم ارزش معاملات کم باشد، می توان سناریوی رشد مجدد بورس را فعلا نادیده گرفت.

یکی دیگر از مواردی که در تصمیم گیری بسیاری از معامله گران تاثیر دارد، ورود و خروج پول حقیقی ها به بازار است. از این نظر هم وضعیت مناسب نیست. طی ۱۳ روز معاملاتی گذشته تنها در یک روز ورود پول حقیقی ثبت شده و در مابقی روزها حقیقی ها از بورس سرمایه خارج کرده اند. طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته نیز حقیقی ها در هر روز بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از بورس خارج کردند که با این حساب فعلا نمی توان گفت که بورس دوباره وارد فاز افزایشی شده است.

آغاز هفته با رنگ سبز یا قرمز؟

شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز فعلا وضعیت خوبی ندارد و طی ۱۳ روز معاملاتی تنها در یک روز خریداران پرقدرت تر بوده اند. در مابقی روزها فروشندگان زور بیشتری از خریداران داشته اند و فعلا می توان گفت شرایط به سود فروشندگان است.

در چنین شرایطی بعید است که در معاملات روز شنبه رشد قابل توجهی در شاخص ها مشاهده شود. از طرفی به دلیل کاهش نرخ ارز و اعمال تحریم های جدید بر صنعت پتروشیمی، احتمال اینکه بازار در معاملات امروز با فشار فروش آغاز به کار کند، بیشتر است. اما در نیمه دوم معاملات، احتمالا شاهد بازاری نوسانی و متعادل تر خواهیم بود.

گرچه که به دلیل تورم موجود در کشور که باعث اثرگذاری بر سود شرکت ها می شود، اگر هم افتی رقم بخورد بعید است که طولانی مدت و سنگین باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....