تاریخ انتشار : دوشنبه 8 شهریور 1400 - 11:20
کد خبر : 59086

نشانه‌های نیاز به تعویض روغن

نشانه‌های نیاز به تعویض روغن

نشانه‌هایی که نیاز خودرو شما به تعویض روغن را مشخص می‌کند با تعویض روغن موتور اطمینان حاصل می‌کنید که قسمت‌های داخلی موتور خودرو می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند. به طور کلی نیاز است که در طول یکسال، سه یا چهار مرتبه روغن موتور خودرو را، بسته به میزان رانندگی و نوع وسیله نقلیه، تعویض

نشانه‌هایی که نیاز خودرو شما به تعویض روغن را مشخص می‌کند

با تعویض روغن موتور اطمینان حاصل می‌کنید که قسمت‌های داخلی موتور خودرو می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند. به طور کلی نیاز است که در طول یکسال، سه یا چهار مرتبه روغن موتور خودرو را، بسته به میزان رانندگی و نوع وسیله نقلیه، تعویض کنید.

اگرچه تعویض روغن موتور خودرو وسوسه‌انگیز است و ممکن است برخی افراد در نگهداری از خودرو در تعویض روغن موتور وسواس به خرج دهند، اما در دراز مدت اطمینان از اینکه موتور خودرو شرایط صحیح برای کارکرد مناسب را دارد بسیار وقت‌گیر خواهد بود.

همچنین ممکن است برای شما بسیار پرخرج باشد و دردسرهای زیادی را به همراه داشته باشد. از این روی برای صرفه­‌جویی از اتلاف انرژی و سرمایه شما، در این مطلب تلاش شده است تا چند نشانه مهم برای نیاز خودروی شما به تعویض روغن را بررسی و معرفی شود.

 

اهمیت تعویض روغن موتور خودرو

با تعویض روغن موتور اطمینان حاصل می‌کنید که قسمت‌های داخلی موتور خودرو می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند. از مهم‌ترین عوارض عدم تعویض روغن موتور خودرو این است که موتور خودرو می‌تواند دچار سایش شده و آسیب ببیند. زیرا قطعات متحرک آن در زمان حرکت دچار سایش شده و خرد می‌شوند. از طرفی ممکن است گرد و غبار و خاک و آلودگی در قسمت موتور خودرو تجمع پیدا کند و خودرو را دچار مشکلات جدی داخلی کنند و در بدترین حالت شما را مجبور به تعویض موتور کنند.

به طور کلی نیاز است که در طول یکسال، سه یا چهار مرتبه روغن موتور خودرو را، بسته به میزان رانندگی و نوع وسیله نقلیه، تعویض کنید. به طور کلی روغن موتور به سه دسته کلی تقسیم می‌شود. روغن معدنی، روغن ترکیبی مصنوعی و روغن کاملا مصنوعی از انواع اصلی روغن موتور محسوب می‌شوند. روغن معدنی از نفت خام تصفیه شده تهیه شده و معمولا جزو روغن موتور ارزان قیمت است و در اکثر خودروها خوب کار می‌کند.

روغن ترکیبی مصنوعی به طور کلی در آزمایشگاه ساخته می‌شود. به صورتی که روغن مصنوعی را با روغن معدنی مخلوط می‌کنند. این نوع روغن موتور گران تر از روغن موتور معدنی است و برای موتورهای قدیمی با کارایی بالا طراحی و تولید شده‌اند. همچنین از دیگر مزایای این روغن موتور دوام بیشتر آن است.

روغن کاملا مصنوعی نیز روغن فاقد هرگونه روغن معدنی است و در محیط‌های صنعتی تولید می‌شود و یک از انواع روغن موتور قوی محسوب می‌شود. این نوع روغن موتور طول عمر بالایی دارد و جزو گرانترین انواع روغن موتورهای موجود است.

انتخاب روغن موتور خوب و باکیفیت باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و افزایش قدرت و کارایی خودرو می‌شود. به همین جهت سرمایه‌گذاری در انتخاب روغن موتور مناسب می‌توانید چندین برابر هزینه صرف شده برای شما صرفه اقتصادی به همراه داشته باشد. توصیه می‌شود اگر در این کار مهارت ندارید از یک تعمیرکار متخصص برای تعویض روغن موتور خودرو به صورت سیار کمک بگیرید.

 

بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو

 

همانطور که گفته شد موتور خودرو برای کارایی بهتر نیاز به روغن موتور خوب و باکیفیت دارد. امروزه موتورهای مدرن بر اساس استانداردهای دقیق طراحی و ساخته شده‌اند و نیاز به روغن‌هایی دارند که با مشخصات صنعت و خودروساز مطابقت داشته باشد.

عدم استفاده از روغن موتور مناسب می‌تواند یکی از علل عمده مشکلات موتور باشد. با این حال انتخاب روغن موتور همیشه آسان نیست و نیاز به تجربه و اطلاعات کافی دارد. روغن موتور مناسب خودروی شما باید دارای درجه ویسکوزیته SAE مناسب باشد تا با استاندارهای عملکردی خودروی شما مطابقت داشته باشد. برخی از این اطلاعات در دفترچه خودروی شما درج شده است و همچنین تعمیرکار متخصص خودرو می‌تواند اطلاعاتی درباره مشخصات روغن تصویه شده خودرو نیز به شما ارائه کند.

لازم است بدانید که بسته به سن کارکرد خودرو، نوع روغن و شرایط رانندگی، فواصل تعویض روغن موتور خودرو نیز متفاوت است. بسته به نوع روغن موتور استفاده شده فواصل بین سرویس­‌ها متفاوت خواهد بود و شما می‌توانید برنامه تعویض و نگهداری روغن را با برنامه کارخانه‌ای آن دنبال کنید. فاصله تعویض روغن موتور خودروها بسته به اینکه خودرو جدید یا قدیمی است متفاوت خواهد بود.

اتومبیل‌های قدیمی معمولا با توجه به اینکه چه مقدار مسافت پیموده‌اند و برای مصارف عادی مصرف می‌شوند و یا در شغل‌های خاصی مانند تاکسی برای مصارف شدید استفاده می‌شوند، متفاوت است. معمولا خودروها پس از هر ۵ هزار کیلومتر و یا هر سه ماه یکبار به تعویض روغن نیاز پیدا می‌کنند.

تکنولوژی به کار رفته در ساخت موتور، نحوه رانندگی و کارکرد موتور خودرو، شرایط آب و هوایی و و… همگی در تعیین زمان مناسب تعویض روغن موتور موثرند. مثلا در صورتی که خودروی شما دارای موتور توربوشارژ باشد ممکن است زودتر از خودروهایی که موتور تنفس طبیعی دارند نیاز به تعویض موتور داشته باشد. همچنین نوع سوختی مصرفی خودرو نیز در زمان تعویض موثر است.

البته توجه داشته باشید که گاهی افت عملکرد موتور خودرو ممکن است ناشی از مشکلات روغن موتور و فیلتر روغن نباشد، بلکه باتری خودرو دچار اختلال شده است. در این صورت حتما باتری را بررسی کنید تا در صورت هر گونه مشکلی بتوانید به سرعت به تعمیر و یا تعویض باتری خودرو بپردازید و از خطرات و خسارات پیش رو جلوگیری کنید.

 

مهمترین نشانه‌های تعویض روغن موتور خودرو

 

همانطور که گفته شده از اقدامات اساسی تعمیر و نگهداری وسایل نقلیه، برنامه منظم تعویض روغن موتور است. در این بخش به چند نشانه مهم برای شناخت بهترین زمان تعویض روغن موتور اشاره شده است.

خروج دود از اگزوز خودرو

در صورتی که مشاهده کردید دود اضافی از اگزوز خودرو خارج می‌شود، باید به سرعت به دنبال پیدا کردن منشا باشید. به طور معمول خروج دود از اگزوز نشان‌دهنده این است که روغن موتور و یا فیلتر روغن موجود برای عملکرد مناسب خودرو بسیار قدیمی شده است و نیاز به تعویض دارد.

افت سطح روغن

پر کردن گاه و بیگاه روغن موتور به سرعت و به طور مدام نشان‌دهنده این است که سیستم روغن‌کشی خودروی شما دچار مشکل جدی است. در این شرایط علاوه بر تعویض روغن موتور نیاز به تعمیرات جدی دیگری نیز خواهید داشت.

صدای موتور خودرو

روغن موتوربه حرکت سریع و آسان موتور خودرو کمک می‌کند. در صورتی که روغن موتور خودرو کم شده باشد و یا قدیمی و بی‌کیفیت شده باشد باعث ایجاد صدای ناهنجار در قسمت موتور خودرو خواهد شد. زمانی که موتور را روشن می‌کنید، بلافاصله روغن در موتور گردش پیدا می‌کند و در صورتی که روغن موتور کم یا نامرغوب باشد، موتور شروع به تیک تیک می‌کند و صدایی ناشی از سوپاپ های حرکتی به گوش می‌رسد.

روغن موتور نامرغوب

بعد از مدتی مصرف کمی تغییر رنگ روغن موتور طبیعی است اما در صورتی که ذرات ریز اضافی در بافت روغن موتور مشاهده کردید سریعا نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. قوام روغن موتور و بافت آن باید یکدست و بدون هیچ ناهمگونی باشد. با ویژگی‌های یک روغن موتور مرغوب در این مطلب بیشتر آشنا شوید.

سطح روغن پایین

زمانی که به روغن موتور خودرو را بررسی می‌کنید به میزان عمق آن توجه کنید. در صورتی که از آخرین تعویض روغن موتور شما زمان زیادی می‌گذرد ممکن است سطح آن کمتر از میزان حداقل رسیده باشد. رانندگی با سطح روغن موتور پایین می‌تواند باعث آسیب دائمی به موتور شود و خطر خاموش شدن یا خراب شدن آن را افزایش دهد.

مسافت بیش از حد مجاز طی کرده باشید

همانطور که گفته شد، نیاز است پس از طی ۵ هزار کیلومتر و یا بعد از سه ماه روغن موتور را تعویض کنید. در صورتی که سفر طولانی در پیش دارید نیاز است ابتدا نسبت به عوض کردن روغن موتور خود توجه کنید.

چراغ چک روغن را بررسی کنید

به محض روشن شدن چراغ روغن موتور آن را بررسی کنید و یا از تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

حرکات تکان دهنده در حال حرکت

وقتی سطح بالای اصطکاک موجود در موتور می‌تواند بر کیفیت رانندگی تاثیرگذار باشد. هنگامی که خودرو در حال حرکت است ممکن است ارتعاشات غیر طبیعی یا حرکات تکان‌دهنده‌ای در خودرو احساس کنید که نشان‌دهنده زمان تعویض روغن موتور و یا فیلتر روغن است.

کلام پایانی

استفاده از روغن موتور با کیفیت و دقت به برنامه زمانی آن یکی از فاکتورهای مهم در کارکرد درست موتور خودرو است.

برای انتخاب درست و تعویض صحیح روغن موتور خودرو نیاز است از خدمات تعمیرکار متخصص کمک بگیرید تا قیمت به صرفه و اطمینان خاطر به سرویس، تعمیر و نگهداری خودرو خود اقدام کنید.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....