تاریخ انتشار : جمعه 6 فروردین 1400 - 18:02
کد خبر : 40533
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای نا کارآمدی حکومت در ایران (۲) بسته هستند

نا کارآمدی حکومت در ایران (۲)

نا کارآمدی حکومت در ایران (۲)

در قسمت اول به تعریف ناکارآمدی اشاره شد. در آن قسمت، عنوان شد در این نوشتار ناکارآمدی حکومت از نظر سیستمی مورد بررسی قرار می گیرد. اجزای سیستم عبارت بودند از نهادهای تصمیم ساز، نهادهای تصمیم گیر ، نهاد برنامه ریزی ، نهاد اجرا، نهاد کنترل و نظارت ، نهاد حمایت و هدایت و نهاد

در قسمت اول به تعریف ناکارآمدی اشاره شد. در آن قسمت، عنوان شد در این نوشتار ناکارآمدی حکومت از نظر سیستمی مورد بررسی قرار می گیرد. اجزای سیستم عبارت بودند از نهادهای تصمیم ساز، نهادهای تصمیم گیر ، نهاد برنامه ریزی ، نهاد اجرا، نهاد کنترل و نظارت ، نهاد حمایت و هدایت و نهاد قضاوت. در قسمت قبل نهادهای تصمیم سازی و تصمیم گیری مورد بررسی قرار گرفت. برای اطلاع بیشتر به لینک زیر مراجعه شود.
ناکارآمدی حکومت در ایران
برنامه‌ریزی، فرایند تفکر در رابطه با فعالیت‌های لازم برای رسیدن به هدف مطلوب است. برنامه‌ریزی اولین و مهم‌ترین فعالیت لازم برای دستیابی به نتایج مطلوب است. بسته به فعالیت‌ها، هر برنامه می‌تواند بلندمدت، میان‌مدت یا کوتاه‌مدت باشد. برای مدیرانی که در جستجوی حمایت‌های بیرونی هستند، برنامه‌ریزی، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین و آسان‌ترین سند برای رشد است. برنامه‌ریزی می‌تواند، نقش مهمی در کمک به جلوگیری از اشتباهات یا تشخیص فرصت‌های پنهان بازی کند. برنامه‌ریزی به پیش‌بینی آینده و ساختن آینده تا حدودی قابل تصور کمک می‌کند. برنامه ریزی پلی است بین جایی که هستیم و آنجایی که می‌خواهیم برویم. برنامه‌ریزی به آینده می‌نگرد.( ویکی‌پدیای انگلیسی)
برنامه‌ریزی در هر سطحی از وظایف بسیار مهم مدیر آن سازمان می باشد. در سطح کشور برنامه ریزی از وظایف ریاست جمهوری بشمار می رود. وظیفه برنامه ریزی برای ریاست جمهوری در سطح کشور با سایر وظایف دیگر او ارتباطی تنگاتنگ دارد. بطوریکه ریاست جمهوری برای تحقق اهداف ، وعده داده شده قبل از انتخابات ، نیاز دارد تا مراحل مختلف اقداماتی که برای تحقق اهداف نیاز دارد را طراحی و اجرا کند به همین منظور نیاز دارد اصول پنجگانه ای را به مورد اجرا درآورد. عبارت بهتر در فرایند برنامه‌ریزی، به سؤالات : چه
کسی؟ کجا؟ کِی؟ چه چیزی؟ چرا؟ چگونه؟ می توان به وعده های داده شده رسید ،.
در کشور ایران مدت زمان حکومت ریاست جمهوری ۴ ساله است. ریاست جمهوری برای جذب آرای مردم مجبور است وعده هایی را به مردم بدهد .این وعده ها همان اهداف هستند. وقتی مردم به اهداف ریاست جمهوری رأی دادند. موضوع برنامه ریزی و نحوه اجرا، برای تحقق اهداف ضرورت دارد.
با این مقدمه ابتدا نگاهی به عملکرد رؤسای جمهوری قبلی در ایران می شود
ریاست جمهوری بعد از رأی آوری دو یه سه ماهی به دنبال افراد مورد اعتماد خود برای پست های مختلف مانند، وزرا و رؤسای سازمانهای تابعه می گردد. بعد از انتخاب و رأی اعتماد مجلس، این با ر وزرا و رؤسای سازمانها، مدیران کل و رؤسای دفاتر را تعیین و تکلیف می کنند. این فرآیند معمولاً در ایران برای کلیه رؤسای جمهوری انتخاب شده شش ماهی طول کشیده است.
ویژه گی تمامی رؤسای جمهوری این است که قبل از انتخاب به عملکرد ریاست جمهوری قبلی نقدهایی داشته اند. در نتیجه وقتی بعد از شش ماه مدیران انتخاب شدند، تمامی برنامه ریزی های قبلی را خنثی و از بین می برند. و خودشان رأساً برنامه ای اجرایی می نویسند. این برنامه نویسی یک سالی طول می کشد. بعد از تدوین برنامه برای تصویب به مجلس ارائه می شود. . که دوسال اول حکومت ریاست جمهوری بدینگونه می گذرد. اگر به سخنرانی های رؤسای چمهوری در دو سال اول توجه شود. کلیات سخنان رؤسای جمهوری در دو سال اول پیرامون نقد عملکرد رئیس جمهور قبلی می گردد. و کلیه مشکلات به گردن رئیس جمهور قبلی می اندازند.

البته موارد دیگر هم مطرح است که پرداختن به آنها باعث کش دادن مطلب و منحرف شدن از هدف می شود. این یک مطلب می تواند ثابت کند که در نظام برنامه ریزی کشور ناکارآمدی وجود دارد. پس باید نظام برنامه ریزی کشور مورد بازنگری قرار گیرد. حال برای کارآمد شدن این نظام چه کاری می توان انجام داد؟
جواب معلوم است.
اگر ریاست جمهوری قبل از انتخاب شدن برنامه داشته باشد. ودر برنامه خود فرآیندها را مشخص کرده باشد. به عبارت دیگر هدفهایش را تعیین کند. سپس برای رسیدن به اهدافش مشخص کند که چه کسانی برای اجرای رسیدن به این هدف با او همکاری خواهند کرد. برای رسیدن به اهدافش برنامه ها در کجا اجرا می شوند؟
؟برای رسیدن به اهدافش چه چیزهایی نیاز دارد؟ چرا این امکانات را لازم دارد. آیا با امکانات دیگری نمی تواند به اهداف برسد؟ چگونه می شود به اهداف دست یافت.
پس برای اینکه نظام برنامه ریزی کارآمد شود باید، نظام نامه انتخابات ریاست جمهوری بگونه ای تدوین شود تا کسی در معرض انتخاب شدن قرار گیرد که برنامه مدونی داشته باشد.
حال سؤال این است چگونه می توان به این هدف رسید. یعنی کسی در معرض انتخاب شدن قرار بگیرد که برنامه داشته باشد.
جواب این سؤال را یک بار مقام معظم رهبری در سفر خود به کرمانشاه عنوان کردند.
پیشنهاد ایشان این بود که بهتر است ریاست جمهوری از طریق ساز و کار مجلس انتخاب شود. هر چند از سخنان ایشان تعبیرهای نامرتبطی شد. عده ای بر حذف انتخابات مردم سخن گفتند و پیشنهاد می دادند که ریاست جمهوری حذف و نظام کشور نخست وزیری شود.
عده ای هم بر علیه آن موضع گرفتند.
ولی اگر بخواهیم این نظر مقام معظم رهبری را درست تعبیر کنیم می توانیم اینگونه بگوییم که کسی که می خواهد رئیس جمهور شود و کاندیدا می شود. یکسال قبل کاندیداتوری خود را اعلام کند. بعد از آن حداقل نظر موافق یک نفر از نمایندگان مجلس را بخود جلب کند. تا از اینطریق بتواند به اسناد و مدارک مورد نیاز خود که معمولا در مجلس شورای اسلامی و جود دارد، دسترسی پیدا کند. به هر حال یکی از بازوهای فکر ی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان ، مرکز پژوهش های مجلس است. دسترسی به مطالب و اسناد برای برنامه ریزی بهتر، می تواند از طریق یکی از نمایندگان مجلس انجام گیرد. وقتی فرد کاندیدا ، برنامه خود را تکمیل کرد. آن نماینده برنامه این کاندیدا را به صحن مجلس می برد و آنرا در صحن مجلس عنوان می کند. در این زمان نمایندگان مجلس نظرات اصلاحی خود را عنوان و پس از اصلاحات لازم این کاندیدا به شورای نگهبان معرفی می شود.
شورای محترم نگهبان هم این فرد کاندیدا را با برنامه هایش مورد ارزیابی قرار می دهد.
در اینجا وقتی فردی نظر مساعد شورای نگهبان را داشته باشد. یعنی برنامه اجرایی خود را به تصویب مجلس و شواری نگهبان رسانده است.
پس اگر مردم به او رأی بدهند. این فرد از روزی که انتخاب می شود می تواند برنامه خود را اجرا کند.
در نتیجه
برای کارآمدی سیستم برنامه ریزی در ایران پیشنهاد می شود.
نظام نامه انتخابات ریاست جمهوری مورد بازنگری قرار گیرد. و در آن عنوان شود که کاندیداهای ریاست جمهوری ملزم هستند
اول حداقل نظر مساعد یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلام را جلب کنند.
دوم برنامه ای با کمک آن نماینده برای آینده خود تدوین کند.
سوم این برنامه باید نظر مساعد نمایندگان مجلس و شورای نگهبان را نیز داشته باشد.
سپس به رای عموم گذاشته شود.

احمد قربانی
ادامه در قسمت سوم

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....