تاریخ انتشار : دوشنبه 1 فروردین 1401 - 17:31
کد خبر : 81951

نامگذاری اقتصادی سال ها از سوی رهبر انقلاب

نامگذاری اقتصادی سال ها از سوی رهبر انقلاب

رهبر انقلاب امسال را نیز نامگذاری اقتصادی کردند و اولین سال قرن جدید را سال « تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامیدند. اقتصاددان: ۳۲ سال از زمانی که حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی، پیام نوروزی خود را خطاب به مردم ایران، ایراد کردند می گذرد. رهبر انقلاب از سال ۷۳، در پیام

رهبر انقلاب امسال را نیز نامگذاری اقتصادی کردند و اولین سال قرن جدید را سال « تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامیدند.

اقتصاددان: ۳۲ سال از زمانی که حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان رهبر انقلاب اسلامی، پیام نوروزی خود را خطاب به مردم ایران، ایراد کردند می گذرد.

رهبر انقلاب از سال ۷۳، در پیام های نوروزی خود نامی را به عنوان شعار سال انتخاب می کردند اما طی سال های اخیر به شعارهای اقتصادی و مسئله تولید توجه ویژه ای نشان داده اند.

معظم له امسال را نیز نامگذاری اقتصادی کردند و اولین سال قرن جدید را سال « تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامیدند.

در جدول زیر به نامگذاری های اقتصادی سال ها و مهمترین محورهای پیام نوروزی رهبری اشاره شده است؛

سال

نام سال

مهمترین محورهای پیام‌ نوروزی رهبر انقلاب

۷۴

انضباط اقتصادی و مالی

*  امروز در دنیا گرایش‌ ملتها به‌ انقلاب‌ عظیم‌ اسلامی‌ غوغایی‌ بزرگ‌ به‌ پا کرده‌ است‌ و ملتها با عمل‌ خود، از آنچه‌ که‌ در ایران‌ اتفاق‌ افتاد تجلیل‌ می‌کنند.

* اینجانب‌ گواهی‌ می‌دهم‌ که‌ ملت‌ ایران‌ بایدها و واجبات‌ انقلاب‌ را نظیر مجاهدت‌ بی‌ نظیر در ۸ سال‌ دفاع‌ مقدس‌، حضور در تمامی‌ صحنه‌های‌ سیاسی‌ و ایثار مالی‌ در هر مقطعی‌ که‌ انقلاب‌ اعلام‌ نیاز کرد انجام‌ داده‌ است‌ و همین‌ ایفای‌ نقش‌ ملت‌ تا امروز، انقلاب‌ عظیم‌ اسلامی‌ را در برابر تمامی‌ دشمنانش‌ بیمه‌ کرده‌ است‌.

* اسراف‌ و ریخت‌ و پاش‌ مالی‌ جزو نبایدهای‌ انقلاب‌ است‌ که‌ متأسفانه‌ برخی‌ آن‌ را رعایت‌ نمی‌کنند. اسراف‌ یک‌ لجنزار و ریخت‌ و پاش‌ مالی‌، یک‌ وسوسه‌ شیطانی‌ است‌. در ایران‌ اسلامی‌ که‌ با وجود تمام‌ سنگ‌اندازیهای‌ دشمنان‌، به‌ برکت‌ هدایت‌ الهی‌، همانند موجودی‌ فعال‌ و با نشاط و ایستاده‌ است.

۷۵

رعایت منابع مالی کشور و مبارزه با اسراف

* نوروزعاملی در جهت همبستگی هر چه بیشتر ملتهای برادر، همسایه و مؤمن است

*  ایران، کشور ثروتمندی است و می تواند علاوه بر اداره وضع امروز خود، برنامه های آینده را نیز پی ریزی، تضمین و تأمین کند و این مهم به پرهیز از اسراف و زیاده روی در استفاده از منابع ثروت بستگی دارد. اسراف از نظر شرعی گناه و حرام است.

* افراد بسیاری هستند که ثروتهای بادآورده ای دارند و مالیات آن را که متعلق به مردم است نمی پردازند، بنا بر این دولت باید به نحو شایسته مالیات، یعنی حق مردم را از کسانی که ثروتهای زیادی را کسب کرده اند اخذ کند. گرفتن مالیات و نیز ادا کردن آن یک وظیفه است و باید در اذهان و افکار جامعه این مسأله مهم جا بیفتد که منع مالیات و منع ادای حقوق عمومی دولت و ملت یک عمل خلاف و گناه است.

۸۰

تلاش برای ایجاد اشتغال مفید و مولّد

* ملت ایران ملتی علوی است امیر مؤمنان مظهر اعلای خصوصیاتی است که این کشور و این ملت برای دستیابی به سعادت دنیا و آخرت به این نیاز دارد، اما برای پیروی از این خصوصیات باید به شعار اکتفا نکرد و تمامی احاد مردم بخصوص مسئولان باید در سال نو رفتار علوی و پیروی عملی از امیر مؤمنان را هدف و وظیفه خود قرار دهند.

* انقلاب اسلامی راه صلاح و فلاح ملت است؛ عده‎ای مدام از لزوم تجدید نظر سخن می‎گویند اما انقلاب به عنوان یک حرکت عظیم ضد فساد و ضد بی کفایتی و در مقام یک اصلاح بزرگ نیازی به تجدید نظر ندارد ولی آن چیزی که مشکل آفرین است عملکرد برخی افراد است که با دلدادگی به مادیات، کم بصیرتی، ترس و دیگر مشکلات خصلتی و بینشی تلاش می کنند ضعف‎های خود را به پای عملکرد انقلاب بنویسند.

۸۷

سال نوآوری و شکوفایی

*امسال نظام مقدس جمهوری اسلامی سی سالگی خود را که در راه دفاع از استقلال و عزت ملی و حرکت به سمت اعتلای علمی و عملی گذشت، پشت سر می گذارد که همه این تلاشها در تاریخ ملت ایران برجسته و ماندگار خواهد ماند.

*علاج ملت ایران در کسب اقتدار است و امروز خوشبختانه مسئولان کشور عزت ملی را کاملاً در نظر دارند و در مقابل زورگویی و زورگیری دشمن ایستاده اند.

*انتظار دوم در سال جاری این است که فعالیتهایی که در سالهای گذشته انجام شده و کارهایی که دولت در سالهای اخیر انجام داده، به نتیجه و شکوفایی برسند و کام مردم از نتیجه این فعالیتها و تلاشها شیرین شود بنابراین امسال را سال نوآوری و شکوفایی می نامم.

۸۸

سال حرکت مردم و مسئولین به سوی اصلاح الگوی مصرف

* سال ۸۷ سالی پُر ماجرا بود. سال ۸۷ با خبرهای خوش هسته ای که اثبات کننده توانایی ملت ایران و دانشمندان متبحر این سرزمین بود، آغاز شد و پرتاب ماهواره امید، ایران را در این سال در ردیف چند کشور صاحب این فناوری مهم قرار داد که این پیشرفتهای حقیقتاً شگفت آور، اَرج و اعتبار جدیدی برای ملت ایران به همراه آورده است.

*  دنیا قانع شده است که راه پیشرفت هسته ای ملت ایران را نمی شود بست زیرا  پیشرفتهای ایران در عرصه های مختلف علمی و غیر علمی، نشان دهنده  بی اثر بودن تحریم هاست و اثبات می کند که ملت بزرگ ایران از درون می جوشد و رشد می‌کند و با اتکاء به جوانان پُر تلاش و سرافراز خود، تبلیغات و ترفندهای دشمنان را خنثی می‌نماید.

* در سال ۸۷ ، علاوه بر بحران اقتصادی جهانی، به حمله ناکام ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی به غزه و مقاومت تحسین برانگیز مردم مظلوم فلسطین اشاره و تأکید کردند: شکست مفتضحانه صهیونیستها، این تجربه بسیار مهم را برای مردم دنیا به ارمغان آورد که می توانند در مقابل ستمگران بایستند و پیروز شوند.

* همه ما بخصوص مسئولان قوای سه گانه، شخصیتهای اجتماعی و آحاد مردم باید در سال جدید در مسیر تحقق این شعار “مهم، حیاتی و اساسی” یعنی”اصلاح الگوی مصرف در همه زمینه‌ها”،  برنامه ریزی و حرکت کنیم تا با استفاده صحیح و مدبرانه از منابع کشور، مصداق برجسته ای از تبدیل احوال ملت به نیکوترین حالها، ظهور و بروز یابد.

۸۹

سال همت مضاعف و کار مضاعف

*  اگر بنا باشد سال ۸۸ در یک جمله تعریف شود، به نظر من عبارت است از: سال ملت ایران، سال عظمت و پیروزی این ملت بزرگ، سال حضور تاریخی و اثرگذار این ملت در عرصه هائی که به سرنوشت انقلاب بزرگمان و به سرنوشت کشورمان بستگی داشت و منتهی میشد.

* در آغاز سال ۸۸ مردم با حضور بی سابقه ی خود انتخاباتی را ساماندهی کردند که در تاریخ انقلاب ما – و البته در تاریخ طولانی کشور ما – سابقه نداشت و یک نقطه ی برجسته و اوج به حساب می آمد. در طول ماه های بعد از انتخابات هم مردم در امتحانی بزرگ، در حرکتی عظیم و سرنوشت ساز، حضور خود، اراده ی خود، ایستادگی خود، عزم ملی خود و بصیرت خود را نشان دادند.

* تفسیر کوتاهی که از حوادث بعد از انتخابات در طول چند ماه میشود ارائه کرد، عبارت از این است که دشمنان کشور و دشمنان نظام جمهوری اسلامی بعد از گذشت سی سال، همه ی تلاش خود و توان خود و نیروهای خود را متمرکز کرده اند برای اینکه بتوانند این انقلاب را از درون شکست بدهند. ملت در مقابل این توطئه ی بزرگ، این حرکت خصمانه، با آگاهی و بصیرت و عزم و ایستادگیِ بی نظیری توانست دشمن را به شکست بکشاند. تجربه ای که در این هشت ماه بعد از انتخابات تا بیست و دوم بهمن بر این ملت و بر این کشور گذشت، تجربه ای پر از درس، پر از عبرت و حقیقتاً مایه ی سربلندی ملت ایران است.

۹۰

سال جهاد اقتصادی

*حوادث تلخی که در برخی از کشورها نسبت به مردم انجام میگیرد ـ در بحرین نسبت به مردم عزیز آنجا، در یمن، در لیبی ـ عید را بر ما گوارا نمیکند و مانع از این است که انسان شادی عید را بتمامه احساس کند. امیدواریم خداوند متعال برای این ملتها ـ ملت بحرین، ملت یمن، ملت لیبی ـ فرج عاجلی برساند و دشمنان ملتها را با عقوبت خود مجازات کند.

* کشور ما بحمدالله در جاده‌ی پیشرفت و تعالی حرکت خوبی را آغاز کرده است. البته این حرکت که روزبه‌روز هم شتاب بیشتری گرفته است، ناشی از زحمات و تلاشهای مسئولان و ملت در طول سالیان متمادی است؛ اما خوشبختانه این حرکت هرچه گذشته است، شتاب بیشتری پیدا کرده است.

* توجه دارید که ما الان در این ساعت داریم وارد سومین سال دهه‌ی پیشرفت و عدالت میشویم. البته هم در زمینه‌ی پیشرفت و هم تا حدود زیادی در زمینه‌ی عدالت کارهای خوبی انجام گرفته است، لیکن حرکت ما باید به نحوی باشد که بتوانیم این دهه را به معنای حقیقی کلمه مظهر پیشرفت و مظهر استقرار عدالت در کشورمان قرار بدهیم. خوشبختانه با این حرکتی که در دنیای اسلام به ‌وجود آمده است، انسان احساس میکند که این دهه به توفیق پروردگار برای منطقه هم دهه‌ی پیشرفت و دهه‌ی عدالت خواهد بود.

۹۱

سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی

* اگر به توفیق الهی و با اراده و عزم راسخِ ملت و با تلاش مسئولان، ما بتوانیم مسئله ‌ی تولید داخلی را، آنچنان که شایسته‌ ی آن است، رونق ببخشیم و پیش ببریم، بدون تردید بخش عمده‌ای از تلاشهای دشمن ناکام خواهد ماند. پس بخش مهمی از جهاد اقتصادی، مسئله ‌ی تولید ملی است.

* اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق ببخشیم، مسئله ‌ی تورم حل خواهد شد؛ مسئله‌ ی اشتغال حل خواهد شد؛ اقتصاد داخلی به معنای حقیقی کلمه استحکام پیدا خواهد کرد. اینجاست که دشمن با مشاهده ‌ی این وضعیت، مأیوس و ناامید خواهد شد. وقتی دشمن مأیوس شد، تلاش دشمن، توطئه ‌ی دشمن، کید دشمن هم تمام خواهد شد.

* همه  دست ‌اندرکاران عرصه‌ اقتصادی و همه‌ ی مردم عزیزمان را دعوت میکنم به این که امسال را سال رونق تولید داخلی قرار بدهند. بنابراین شعار امسال، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه‌ ی ایرانی» است. ما باید بتوانیم از کارِ کارگر ایرانی حمایت کنیم

۹۲

حماسه‌ سیاسی و حماسه‌ اقتصادی

* آنچه که در طول سال ۹۱ از جنبه‌ی مواجهه‌ی ما با جهان استکبار آشکار و واضح بود، عبارت بود از سختگیری دشمنان بر ملت ایران و بر نظام جمهوری اسلامی. البته ظاهر قضیه، سختگیری دشمن بود؛ اما باطن قضیه، ورزیدگی ملت ایران و پیروزی او در میدانهای مختلف بود.

* در زمینه‌ی امور سیاسی، کار بزرگ سال ۹۲، انتخابات ریاست جمهوری است؛ که در واقع مقدرات اجرائی و سیاسی، و  به یک معنا مقدرات عمومی کشور را برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی میکند. ان‌شاءالله  مردم با حضور خودشان در این میدان هم خواهند توانست آینده‌ی نیکی را برای کشور و برای خودشان رقم بزنند. البته لازم است هم در زمینه‌ی اقتصاد، هم در زمینه‌ی سیاست، حضور مردم حضور جهادی باشد.

۹۳

اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی

* در سال ۹۲، حماسه سیاسی با حضور مردم و تلاش مسئولان در عرصه های مختلف نظیر انتخابات، راهپیمایی‌های بزرگ و عرصه های دیگر به بهترین شکل تحقق پیدا کرد.

* سال گذشته سیاستهای کلی «اقتصاد مقاومتی» اعلام شد و یک زیرساخت فکری و نظری برای حماسه‌ی اقتصادی به وجود آمد. اکنون زمینه آماده است برای اینکه تلاش لازم در این باب انجام بگیرد.

* برای تحقق شعار سال ۹۳ یعنی «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی» تلاش مشترک مسئولان  و آحاد مردم ضروری

۹۵

اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل

* سالی که تمام شد، آمیزه‌ای از شیرینی‌ها و تلخی‌ها بود. از تلخی حادثه‌ منا تا شیرینی راهپیمائی ۲۲ بهمن و انتخابات هفتم اسفند وحتی تجربه برجام.

* در سال جدید، ما باید کاری کنیم که در مقابل تهدید دشمنان، آسیب‌پذیر نباشیم و آن را به صفر برسانیم.

* مسئله‌ی اقتصاد در اولویت اول است. آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئله‌ی تولید داخلی، مسئله‌ی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری و مسئله‌ی تحرک و رونق اقتصادی و مقابله‌ی با رکود است. حل تمام این مسائل به دست اقتصاد مقاومتی است.

۹۶

اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال

* دشمنان ما در همه جای دنیا به اقتدار ملّت ایران، به عظمت ملّت ایران اعتراف کردند.

* با یک بی‌احترامی‌ای که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران شد، مردم، پُرشور و با حمیّت و غیرت در روز بیست و دوّم بهمن پاسخ آن را دادند.

* در روز قدس، در ماه مبارک رمضان، اجتماع عظیم مردم، هویّت و هدفهای این کشور را به همه‌ی دنیا نشان داد.

* ملّت ایران در طول سال یک امنیّت پایدار را تجربه کرد.

* طبقات متوسّط و ضعیف در طول سال درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی بودند و همچنان هستند؛ مثل گرانی، مثل بیکاری، مثل آسیب‌های اجتماعی که آنها هم عمدتاً منشأ اقتصادی دارند؛ مثل تبعیض‌ها و نابرابری‌ها.

* نقاط کلیدی اصلی  اقتصاد مقاومتی، تولید داخلی و اشتغال و عمدتاً اشتغال جوانان است.

۹۷

حمایت از کالای ایرانی

* اوایل سال، حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بسیار عظیم و خیره‌کننده‌ بود.

* در راه‌پیمایی روز قدس در ماه مبارک رمضان و در پایان سال هم، راه‌پیمایی نهم دی و برتر از همه راه‌پیماییِ تماشایی بیست‌ودوّم بهمنِ امسال بسیار پرمعنا بود.

* حوادث زلزله، سیل، هواپیما، کشتی  که برخی از عزیزان ما جان باختند و خشکسالی در برخی مناطق حوادث تلخی بود.

* جمهوری اسلامی توانست تهدیدهای منطقه‌ای -که هدف آن تهدیدها، لااقل یکی از اهداف آن تهدیدها ضربه‌ی به جمهوری اسلامی بود- را تبدیل به فرصت کند.

* اگر چنانچه تولید ملّی را همه تعقیب کنند، بسیاری از مشکلات اقتصادی، مشکلات معیشتیِ مردم -هم مسئله‌ی اشتغال، هم مسئله‌ی سرمایه‌گذاری و بقیّه‌ی چیزها- حل خواهد شد.

۹۸

رونق تولید

* سال ۹۷، سالی پُر ماجرا بود؛ دشمنان در این سال نقشه‌های زیادی برای ایران کشیده بودند، اما ملت ایران به معنی واقعی خوش درخشید و با صلابت و بصیرت و با همت جوانان، آن نقشه‌ها را خنثی کرد.

* امسال، مسئله محوری و اصلی، مسئله «تولید» است، زیرا اگر تولید جریان یابد، هم مشکلات معیشتی و اشتغال حل می‌شود، هم موجب استغنای کشور از بیگانگان و دشمنان خواهد شد و حتی می‌تواند مشکل ارزش پول ملی را تا حدود زیادی برطرف کند، بنابراین من شعار امسال را «رونق تولید» قرار دادم.

۹۹

جهش تولید

* سال قبل، سال سختی بود و گرفتاری‌های مردم نیز کم نبود اما در کنار سختی‌ها، سربلندی‌های بعضاً بی‌سابقه‌ای وجود داشت و ملت ایران واقعاً خوش درخشید.

* درس دیگر حوادث مختلف را شناخت ضعف‌های درونی، خارج شدن از غرور و غفلت و لزوم توجه به پروردگار  است. از خداوند میخواهیم سال ۹۹ به‌عنوان سال پیروزی‌های بزرگ و با استمداد از پیشگاه حضرت بقیه‌الله برای حمایت از مردم مؤمن ایران قرار دهد.ملت همچنانکه در طول سالهای متمادی، شجاعانه و با روحیه با حوادث مواجه شدند، از این پس نیز با روحیه و امید با همه حوادث برخورد کنند و مطمئن باشند که تلخی‌ها می‌گذرد و یُسر و آسانی در انتظار ملت ایران خواهد بود چرا که اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرا.

* باید با کار ده برابری، تولید به جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد،مسائل اقتصادی کشور متعدد است از جمله «اصلاحات بانکی، گمرکی و مالیاتی» و «بهبود فضای کسب‌وکار» اما نقش تولید بی‌همتا است و با راه افتادن تولید و استفاده از بازار فروش ۸۰ میلیونی در داخل و ضمناً ارتباط با فروش و بازارهای خارجی، مشکلات اقتصادی قطعاً پایان می‌یابد و تحریم‌ها به نفع کشور تمام خواهد شد.

* تحریم تاکنون در کنار ضررهایش، سودهایی نیز داشته و ما را وادار کرده است که به فکر تهیه لوازم زندگی و نیازهای کشور از طریق امکانات داخلی باشیم که این حرکت بسیار مغتنم ان‌شاءالله ادامه خواهد یافت.

* ما به تولید نیاز داریم؛ لازمه تحقق این هدف برنامه‌ریزی است و بخشهای مختلف مانند سازمان برنامه، مجلس و مرکز تحقیقات آن، قوه‌قضائیه، مجموعه‌های دانش‌بنیان و گروههای پر شمار جوان، مبتکر و فعال باید در این برنامه‌ریزی‌ها شرکت کنند.

۱۴۰۰

تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها

*  این سال -سال ۱۴۰۰- سال حساس و مهمی است: هم به خاطر انتخاباتی که در اوّل این سال هست که ما در خرداد ۱۴۰۰ انتخابات مهمی در پیش داریم که این انتخابات میتواند تأثیر مهمّی در اوضاع کشور و حوادث کشور و آینده‌ی کشور بگذارد؛ مدیریتهای جدیدی بر سر کار خواهند آمد، احتمالاً تازه‌نَفَس، با انگیزه‌های گوناگون قوی ان‌شاءالله وارد مدیریت اجرائی کشور بشوند. بنابراین انتخابات، این سال را بسیار مهم و حسّاس میکند. این از یک جهت -که البتّه من درباره‌ی انتخابات بعداً در سخنرانی مطالبی را عرض خواهم کرد و اینجا به همین اندازه اکتفا میکنم- و هم به این جهت که تولید در سال ۹۹ یک تکانی خورد و جهش تولید یک حرکتی به وجود آورد.

*  امسال -سال ۱۴۰۰- یک زمینه‌ِی خوبی برای شکوفایی جهش تولید وجود دارد که از این بایستی حدّاکثر استفاده را کرد. باید این حرکت با جدّیّت دنبال بشود و به طور عمده حمایتهای قانونی و دولتی و حکومتی از همه‌سو نسبت به جهش تولید انجام بگیرد. چه این دولت تا وقتی که بر سر کار است، چه دولت آینده از اوّل استقرار بایستی همّت خودش را بر این قرار بدهد که موانع را برطرف کند و حمایتهای لازم را انجام بدهد و ان‌شاءالله جهش تولید به معنای واقعی کلمه در امسال انجام بگیرد. لذا من شعار امسال را این جور تنظیم کردم: «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»؛ یعنی شعار این است: تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها. ما بایستی تولید را محور کار قرار بدهیم و حمایتهای لازم را انجام بدهیم و مانعها را از سر راه تولید برداریم. امیدواریم ان‌شاءالله به لطف الهی این شعار تحقّق لازم را پیدا کند. ان‌شاءالله بعداً در سخنرانی در همین زمینه و همچنین در زمینه‌ی انتخابات عرایضی را عرض خواهم کرد.

۱۴۰۱

تولید دانش بنیان و اشتغال زدایی

* انتخابات مهم و بزرگ ریاست جمهوری یکی از مهمترین فرازها و شیرینی‌های سال قبل بود که مردم با وجود خطر شدید بیماری همه‌گیر کرونا، با شرکت در انتخابات، دولتی تازه‌نفس را به میدان آوردند که بر اساس نشانه‌های موجود، دولتی مردمی و دارای ریل جداگانه از دولت محترم قبل است و امیدهایی را در مردم زنده کرده است.

* تنگیِ معیشت مردم، مسئله گرانی‌ها و تورم تلخ‌ترین موضوع سال ۱۴۰۰ است. مشکلات اقتصادی علاج‌پذیر است و حتماً باید علاج شود البته عجله و توقع رفع دفعی آنها واقع‌بینانه نیست اما امیدواریم بخشی از آنها در سال جدید که سال اول قرنِ ۱۵ هجری شمسی است، برطرف شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....