تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 خرداد 1400 - 12:19
کد خبر : 49769

نامه اعتراض‌آمیز ظریف به دبیرکل سازمان ملل

نامه اعتراض‌آمیز ظریف به دبیرکل سازمان ملل

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حق عضویت ایران به «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد نامه‌ نوشت. ظریف در این نامه که سوم ژوئن نوشته شده است تحریم‌های شدید و یک‌جانبه بانکی ایالات متحده امریکا را دلیل عدم پرداخت سهم ایران به سازمان ملل خوانده و تعلیق حق رای جمهوری

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص حق عضویت ایران به «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد نامه‌ نوشت. ظریف در این نامه که سوم ژوئن نوشته شده است تحریم‌های شدید و یک‌جانبه بانکی ایالات متحده امریکا را دلیل عدم پرداخت سهم ایران به سازمان ملل خوانده و تعلیق حق رای جمهوری اسلامی ایران به واسطه این عدم پرداخت را رد کرده است. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه هفته گذشته تهدید کرد که پنج کشور از جمله ایران در خطر از دست دادن حق رای خود در مجمع عمومی این سازمان هستند. وی تاخیر در پرداخت حق عضویت ایران در سازمان ملل مطابق با ماده ۱۹ منشور ملل متحد را علت این مساله عنوان کرده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از  تعادل ،    وزیر امور خارجه در این نامه نوشته است: همان‌طور که شما و در حقیقت همه دنیا به خوبی آگاه و مطلع هستید، مردم ایران تحت بی‌سابقه‌ترین جنگ اقتصادی (در واقع تروریسم اقتصادی) پیرو تصمیم دولت ترامپ برای خروج یک‌جانبه امریکا از برجام (که به صورت بی‌شرمانه‌ای تا به امروز توسط جانشین او به عنوان اهرم چانه‌زنی ادامه یافته است) قرار دارند. مردم ایران به اجبار یکی از اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل از انتقال پول و منابع خود برای خرید حتی دارو و غذا (چه برسد به پرداخت بدهی‌های معوق سازمان ملل) منع شده‌اند و متاسفانه دبیرخانه سازمان ملل ظرف سه سال گذشته در قبال این جنایت علیه بشریت بی‌اعتنا بوده است.  اقدامات غیرقانونی امریکا در جنگ و تروریسم اقتصادی به ظرفیت ایران برای انتقال سهم مالی خود به سازمان ملل و تعداد دیگری از سازمان‌های بین‌المللی آسیب رسانده و این عدم انتقال نتیجه مستقیم محدودیت شدید روابط بانکی ایران با دنیای خارج و مسدود کردن منابع نقدی چند میلیارد دلاری ملت ایران در کره جنوبی، ژاپن، عراق و دیگر بانک‌ها بوده است. منشور ملل متحد این اختیار را به مجمع عمومی می‌دهد که تصمیم بگیرد «عدم پرداخت (سهم مالی) ناشی از شرایط خارج از کنترل عضو بوده است» و در این صورت آن کشور همچنان امکان رای دادن خواهد داشت. بر این اساس جمهوری اسلامی ایران اطلاعیه تعلیق حق رای خود را رد می‌کند. جمهوری اسلامی ایران کاملا به انجام تعهدات مالی خود در قبال سازمان ملل متحد متعهد است و به محض اینکه این شرایط تحمیلی، یعنی اقدامات قهرآمیز غیرقانونی و یک‌جانبه ایالات متحده برداشته شود، به تمامی تلاش‌های خود در راستای تسویه سهم مالی معوق خود نسبت به سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی ادامه خواهد داد.

 


عراقچی: برخی مسائل کلیدی هنوز باقی مانده

مذاکره‌ کننده ارشد ایران در وین با اشاره  به آغاز دور جدید مذاکرات وین از هفته آینده گفت: مذاکرات به نقطه‌ای رسیده که برخی مسائل کلیدی هنوز در آن باقی مانده و باید در مورد آنها تصمیم‌گیری شود البته اختلاف نظر در خصوص مسائل جدید نیست و اختلاف درباره نحوه بازگشت طرفین به توافق است.

سیدعباس عراقچی، با اشاره به نشست خود با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: امروز (چهارشنبه ۱۹ خرداد ماه) در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، توضیحات مفصلی از آخرین وضعیت مذاکرات وین ارائه دادم. نمایندگان محترم نیز سوالات و دغدغه‌هایی داشتند که پاسخ‌ها و توضیحات لازم را خدمت‌شان ارائه کردم.

مذاکره‌ کننده ارشد کشورمان در وین افزود: هر بار بعد از پایان مذاکرات خدمت نمایندگان می‌رسم و این ناشی از تعامل بسیار خوب با نمایندگان است. در این جلسات نکاتی مطرح می‌شود که برای ما روشنگر است و به پیشرفت مذاکرات کمک می‌کند.

عراقچی در ادامه اظهار کرد: مذاکرات به نقطه‌ای رسیده که برخی مسائل کلیدی هنوز در آن باقی مانده و باید در مورد آنها تصمیم‌گیری شود. ما هفته آینده دور جدید مذاکرات را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم که در موضوعات مختلف پیشرفت داشته باشیم ولی درباره اینکه دور آخر مذاکرات باشد یا خیر، قضاوت زود است.

مذاکره ‌کننده ارشد کشورمان در وین و مسوول تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: اختلاف‌نظرها درباره مسائل جدید نیست؛ در واقع اختلاف‌نظر در خصوص موضوع‌هایی اصلی در ارتباط با نحوه بازگشت طرفین به توافق است.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....