تاریخ انتشار : یکشنبه 3 مرداد 1400 - 11:05
کد خبر : 54750

نارضایتی مرغداران از قیمت مصوب

نارضایتی مرغداران از قیمت مصوب

تنها ۳۰ درصد مرغها با قیمت مصوب عرضه می شود از ابتدای سال بازار مرغ با نوسانات قیمتی بسیاری مواجه شده و طی چند روز گذشته شدت گرفته است. درحالیکه مرغداران از قیمت مصوب راضی نبوده و می گویند قیمت مرغ باید در سالنهای پرورش تعیین شود تا واقعی باشد. در حالی که کارشناسان بسیاری

تنها ۳۰ درصد مرغها با قیمت مصوب عرضه می شود

از ابتدای سال بازار مرغ با نوسانات قیمتی بسیاری مواجه شده و طی چند روز گذشته شدت گرفته است. درحالیکه مرغداران از قیمت مصوب راضی نبوده و می گویند قیمت مرغ باید در سالنهای پرورش تعیین شود تا واقعی باشد.

در حالی که کارشناسان بسیاری از ابتدای سال جاری بارها در خصوص وضعیت نابسامان نهاده های دامی هشدار داده بودند و اعلام کرده بودند اگر بازار نهاده های به خصوص ذرت و سویا ساماندهی نشود باید منتظر گرانی بیش از انتظار مرغ  و تخم مرغ باشیم اما باز هم اقدام خاصی از سوی دولت در این خصوص صورت نگرفت. اگرچه به صورت مقطعی و نمادین دولت اقدام به راه اندازی قرارگاه مرغ کرد اما این کار نیز نتیجه ای برای بازار مرغ نداشت و مصرف کنندگان کماکان با نوسانات قیمتی این محصول و گاهی با کمبود در بازار مواجه هستند. به طوری که این روزها علیرغم قیمت مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومانی این محصول در بازار تا نرخ ۴۰ هزار تومان هم فروخته می شود. این در حالی است که به گفته کارشناسان باید منتظر مرغ ۸۰ هزار تومانی هم باشیم.

 

  به گزارش اقتصاددان به نقل از  بازار  ،  «مهدی یوسف خانی» رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی تهران در این خصوص  گفت: در حال حاضر نرخ مصوب مرغ ۲۴هزار و ۹۰۰ تومان است اما باید بپذیریم که عرضه و تقاضا تعیین کنده نرخ حقیقی در بازار است و الان این محصول با قیمت ۴۰ هزار تومان هم فروخته می شود.

یوسف خانی با بیان اینکه عرضه مرغ در بازار ضعیف است افزود: در حال حاضر نهایتا ۳۰ درصد مرغ با قیمت مصوب عرضه می شود و ۷۰ درصد مابقی نیز با قیمت آزاد عرضه می شود.

وی تصریح کرد: در واقع از ابتدای سال ۱۴۰۰ شاهد هستیم که بیش از ۴۰ درصد از مرغی که در بازار عرضه می شود با نرخ دولتی مصوب نیست و تا کنون هیچ مقام و مسئولی نیز در خصوص دلیل این عدم عرضه ۱۰۰ درصدی مرغ با قیمت مصوب توضیحی نداده است.

اگر ارز تامین نهاده ها به موقع تخصیص نیابد و به موقع انتقال پیدا نکند قیمت مرغ در مقایسه با قیمت فعلی افزایشی ۱۵ تا ۲۰ درصدی خواهد داشت

نوسان قیمتی مرغ در بازار ناشی از مشکلات مربوط به نهاده ها است
«محمد یوسفی» رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور نیز در این خصوص  گفت: اگرچه بازار به نوعی در این چند روز تعطیل بوده است اما نوسان قیمتی مرغ در بازار مشهود است که عمدتا به دلیل مشکلات مربوط به نهاده ها است.

یوسفی افزود: با توجه به این که ۸۰ تا ۹۰ درصد نهاده مورد نیاز صنعت مرغداری وارداتی است اگر ارز به موقع تخصیص نیابد و به موقع انتقال پیدا نکند قیمت مرغ در مقایسه با قیمت فعلی افزایشی ۱۵ تا ۲۰ درصدی را تجربه خواهد کرد.

مسئولان تنظیم بازار قیمت مرغ را پشت میز تعیین می کنند
وی با بیان اینکه ما مرغداران قیمت مصوب را قبول نداریم افزود: قیمت مرغ باید در سالن های مرغداری محاسبه شود نه اینکه مسئولان تنظیم بازار پشت میز و بی خبر از هزینه های تولید قیمت را تعیین و به مرغداران تحمیل کنند.

این مقام مسئول اظهار داشت: مسئولان باید قبول کنند که قیمت ها را عرضه و تقاضا تعیین می کند چون بخش عظیمی از نهاده های مورد نیاز مرغداران از بازار آزاد تامین می شود. این در حالی است که قیمت ها در بازار آزاد ثبات ندارد و به عبارتی کسی نمی تواند بگوید قیمت نهاده ها در طی یک ماه چند بار نوسان خواهد داشت.

وی ادامه داد: این در شرایطی است که میزان تامین نهاده ها توسط دولت مشخص نیست و گاهی تا ۸۰ درصد از طریق بازارگاه و شرکت پشتیبانی می شود و گاهی حتی ۲۰ درصد هم تامین نمی شود.

پول مرغداران ماه ها در حساب بازارگاه می ماند اما باری دریافت نمی کنند
یوسفی خاطر نشان کرد: صنعت مرغ با مشکلات دیگری نیز مواجه است از جمله اینکه وقتی برای مرغدار تعیین سهمیه می شود و مرغدار هزینه آن را به حساب بازارگاه واریز می کند هیچ تضمینی برای ارسال بار در مدت مشخصی وجود ندارد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر مرغدار هزینه را واریز می کند اما ممکن است تا سه ماه بعد هم باری دریافت نکند و به اجبار در بازار آزاد برای تامین نهاده مراجعه کند.

یوسفی تصریح کرد: در صورت نبود نهاده اگر مرغ در سنین کشتار باشد قطعا مرغدار آن را به کشتارگاه می فرستد اما به عنوان مثال جوجه ۱۰ روزه را به هر قیمتی شده باشد دان بدهد و این یعنی خرید نهاده از بازار آزاد آن هم به هر قیمتی برای مرغدار ناگزیر خواهد بود.

در حالی که قیمت جوجه یکروزه بین هزار تومان تا ۷ هزار تومان در نوسان است میزان جوجه ریزی کاهش نیافته و ماهانه  ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی می شود

مجلسی ها هیچگاه کاری برای صنعت مرغداری انجام نمی دهند
رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور در خصوص میزان جوجه ریزی نیز گفت: در این بخش مشکلی نیست و طبق روال همیشگی ماهانه ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می شود.

وی ادامه داد: با این وجود در خصوص قیمت جوجه نیز مشکلاتی وجود دارد یعنی حتی گاهی قیمت جوجه یکروزه تا ۷ هزار تومان هم بالا می رود و از آن طرف گاهی تا هزار تومان هم پایین می آید که این نوسان قیمتی باعث زیان های مالی واحدهای مرغ مادر می شود.

یوسفی در خصوص اقدامات مجلس برای برطرف شدن مشکل تامین نهاده نیز اظهار داشت: بنده ۵۰ سال است در صنعت مرغداری و تشکل های مربوط به آن فعال هستم و تا به امروز ندیده ام مجلسی های تاثیر مثبتی بر این صنعت داشته باشند و کاری در راستای باز شدن گره از کار فعالان این بخش بردارند الان نیز امیدی نداریم کاری برای ما انجام دهند.

وضعیت بازار قابل پیش بینی نیست باید منتظر روی کار آمدن دولت بعدی باشیم
وی در خصوص پیش بینی قیمت ها و شرایط بازار طی ماه های آینده نیز اظهار داشت: باید صبر کنیم و ببینیم در دولت جدید وضعیت تخصیص ارز دولتی چه می شود.

یوسفی افزود: نه تنها باید منتظر بمانیم تا تخصیص یا عدم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت بعدی مشخص شود بلکه باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که قیمت های جهانی دست ما نیست در حالی که روند صعودی دارد. بنابراین حتی اگر ارز دولتی هم برای تامین نهاده ها تخصیص داده شود نمی توان پیش بینی کرد وضعیت بازار مرغ ایران چه شرایطی خواهد داشت.

نارضایتی مرغداران از قیمت مصوب| تنها ۳۰ درصد مرغ با قیمت مصوب در بازار عرضه می شود

چند عامل در نابسامانی بازار مرغ دخیل است
«محمد علی کمالی سروستانی» فعال صنعت مرغداری نیز گفت: در بحث وضعیت فعلی بازار مرغ عوامل مختلفی دخیل هستند از جمله اینکه در انتقال ارز مشکلاتی وجود دارد و با تاخیر انجام می شود و لذا نهاده در گمرک می ماند و به بازار تزریق نمی شود.

سروستانی افزود: از سوی دیگر شرایط گرمای هوا نیز در وزن نگرفتن مرغ ها تاثیر گذاشته است و موجب شده متناسب با میزان جوجه ریزی گوشت مرغ تولید شود. بنابراین کمبود احساس می شود.

گفتنی است در حالی که دولت تصمیم به تعطیلی ۶ روزه تهران و البرز گرفته بود و به نوعی بخش بزرگی از کشور در تعطیلی به سر می برد، قیمت چندین محصول غذایی از جمله مواد پروتئینی در بازار افزایش یافت و حتی برخی فعالان بخش خصوصی اظهار داشته اند که اگر شرایط تامین نهاده ها به همین نحو پیش برود باید انتظار مرغ و گوشتی قرمز با نرخی چند برابر نرخ فعلی را هم داشته باشیم که این امر قطعا بحران های جدی اجتماعی و امنیتی برای کشور ایجاد خواهد کرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....