تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 دی 1400 - 21:09
کد خبر : 72717

میوه‌های مرجوعی به بازار مصرفی باز می‌گردند؟

میوه‌های مرجوعی به بازار مصرفی باز می‌گردند؟

حرف دل حداقلی‌ها در برابر مرجوعیت محصولات کشاورزی ایران «ما مردم عادی طبق معمول در برابر اخبار استفاده از سموم در محصولات کشاورزی سکوت کردیم. این خارجیا هم سوسول بازی در میارن، وگرنه یک ذره سموم و شپشک برای بدن لازمه. واقعیتش اینه که ما مردم زیرخط فقر خیلی به میوه خوردن عادت نداریم، یعنی عادت داشتیم

حرف دل حداقلی‌ها در برابر مرجوعیت محصولات کشاورزی ایران

«ما مردم عادی طبق معمول در برابر اخبار استفاده از سموم در محصولات کشاورزی سکوت کردیم. این خارجیا هم سوسول بازی در میارن، وگرنه یک ذره سموم و شپشک برای بدن لازمه. واقعیتش اینه که ما مردم زیرخط فقر خیلی به میوه خوردن عادت نداریم، یعنی عادت داشتیم اما دیگه انواع قسط‌ها و بدهکاری‌ها در مقابل حقوق ناچیزمون کفاف فکر به میوه‌های رنگارنگ رو نمی‌ده. از ما بهترون ۴ درصدی هم اگر میل به میوه داشته باشن، از میوه های ارگانیک وارداتی استفاده می‌کنن. خارجیا تو فکر این هستن که میوه و سبزیجات رو معدوم کنن و پس دهند، ما زیر خط فقرا به فکر این هستیم که ای کاش این محصولات بین مردم تقسیم بشه تا بعد از چند سال رنگ میوه به خود ببینند.»

این گفتار عامیانه حرف دل عموم مردم کشور است. از آخرین روز پاییز کشورهایی مانند ازبکستان و ترکمنستان، هند و روسیه میوه‌های ایران را برگشت زدند که دلیل آن استفاده از سموم غیراستاندارد چینی بوده است.

هندوانه‌ها را عمان برگشت زد و فلفل‌ها را روسیه و گوجه‌ها را عراق پس فرستاد و کیوی‌ها را هند و آخرین مورد نیز سیب‌زمینی‌های صادراتی بود که از دو کشور ازبکستان و ترکمنستان مرجوع شدند. ۸۵ میلیون ایرانی با هشدار خارجی‌ها آگاه می‌شوند که هر روز سم وارد بدنشان می‌شود. مردم اینگونه می‌میرند یا بیمار و رنجور می‌شوند، هیچ مسئولی هم به روی مبارکش نمی‌آورد. «یعنی اگر از کرونا جان سالم به در بردیم، باید با سموم شیمیایی بجنگیم.»

آژانس حفاظت و قرنطینه محصولات کشاورزی ازبکستان می‌گوید ۳۵۰۰ تن از سیب‌زمینی‌های وارداتی ایران و پاکستان را به علت وجود آلودگی خطرناک بازگردانده و ۷۵۵ تن از آن را منعدم کرده است. در این سیب‌زمینی‌ها میزان بالای سموم کود شیمیایی یافت شده است.

بسیاری از مسئولان و فعالان بخش کشاورزی بی‌توجهی به تولید ۲۵ درصدی محصولات سالم در برنامه پنجم توسعه، نبود شناسنامه تولیدی برای محصولات کشاورزی و نبود متولی در بحث توسعه صادرات غیرنفتی را دلیل ایجاد چنین شرایطی برای محصولات کشاورزی ایران مطرح می‌کنند و معتقدند تا زمانی که تمهیداتی برای رفع این مشکلات اندیشیده نشود، صادرات محصولات کشاورزی به جایگاه اصلی خود نمی‌رسد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون، پیش از آن روسیه فلفل‌های ایران را به علت نقض مکرر استانداردهای بهداشتی و نداشتن گواهی‌نامه میزان باقی‌مانده سموم کشاورزی مرجوع کرده بود.
۹ماه ار آغاز سال ۱۴۰۰ گذشته و در این فاصله ۹ کشور محصولات کشاورزی و باغی ایران را مرجوع کردند تقریبا همه به دلیل باقی ماندن سموم و کود شیمیایی در این محصولات کشاوزران ضرر دیدند، اما سازمان‌ها و نهادهای داخلی از زیر بار مسولیت شانه خالی میکنند و یکدیگر را مقصر نشان می‌دهند و توهم توطئه دارند.
سموم بی‌کیفیت ماندگاری بیشتری بر محصولات کشاورزی دارد. اما مهدی حسینی رییس انجمن وارد کنندگان سم و کود، معتقد است: سم‌ها و کودهای موجود در بازار مشکلی ندارند و اشکال در ناآگاهی کشاورزان و عدم نظارت سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی است.

محسن سیروس نائب رییس انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی نیز کودهای تولید شده در ایران را مطابق با استانداردهای جهانی می‌داند اما با اشاره به سیاست‌های غلط دولت در توزیع کود رایگان و ارزان و مصرف بی رویه این محصول را عامل آلودگی محصولات کشاورزی می‌داند. همچنین معتقد است؛ عرضه کود ارزان و رایگان دولتی بسیاری از زمین‌های کشاورزی را دچار مسمومیت فسفاته کرده است.

محمد جعفر ملکوتی استاد دانشکده کشاورزی تربیت مدرس در خصوص این معضل معتقد است: سال گذشته حدود ۲میلیون ۳۵۰ هزار تن کودهای نیتروژنی و حدود ۱۱۲ هزار تن کودهای فسفاته و ۸۲ هزار تن کودهای پوتاسه در میان کشاورزان توضیع شده است. این مدرس دانشگاه همچنین یکی از علت افزایش سرطان های گوارشی در ایران را افزایش مصرف محصولات نیترات‌دار می‌داند.

میوه‌های صادراتی برگشت خورده به کشورچه می‌شوند؟ در داخل کشور مصرف می‌شوند. به همین سادگی! وزارت کشاورزی هم خود را موظف نمی‌داند حتی در حد یک جمله توضیح ‌دهد ماجرای این سموم غیراستاندارد چیست؟

در میان دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی عموم مردم کشور، حفظ سلامتی عموم جامعه باید در اولویت وظایف مسئولین باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....