تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 فروردین 1402 - 11:05
کد خبر : 120676

میزان صادرات چای بیش از تولید داخل شد!

میزان صادرات چای بیش از تولید داخل شد!

چای با ۵ دلار و ۸۴ سنت وارد و با ۱ دلار و ۲۳ سنت صادر شده است! اقتصاددان :  مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای کشور با بیان اینکه در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۱ میزان صادرات بیش از مجموع تولید داخلی بود، افزود: این در حالی است که واردات چای با ارز نیمایی و با

چای با ۵ دلار و ۸۴ سنت وارد و با ۱ دلار و ۲۳ سنت صادر شده است!

اقتصاددان :  مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای کشور با بیان اینکه در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۱ میزان صادرات بیش از مجموع تولید داخلی بود، افزود: این در حالی است که واردات چای با ارز نیمایی و با قیمت حدود ۵ برابر نرخ صادرات رکورد تاریخی ثبت کرد.

محمد صادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای کشور،  آمار واردات و صادرات چای در سال ۱۴۰۱ را عجیب و قابل تامل دانست و گفت: بررسی وضعیت تجار چای در بخش واردات و صادرات نتایجی را به دست می دهد که نیازمند توجه ویژه دستگاه‌های نظارتی و ذی ربط است.

وی توضیح داد: طبق گزارش رسمی مرکز آمار ایران در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، حدود ۹۹ هزار تن چای وارد کشور شده و حدود ۳۳ هزار و ۶۴۴ هزار تن صادر شده است.

صادق حسنی با بیان اینکه واردات چای در سال ۱۴۰۱ رکورد تاریخی ثبت کرد، افزود: نکته قابل تامل در این ارقام این است که، میزان صادرات بیش از مجموع تولید داخلی بوده است.

وی یادآور شد: مجموع تولید چای داخلی کشور در سال ۱۴۰۱ کمی بیش از ۲۶ هزار تن بوده و برآوردها نشان می‌دهد، حدود ۷ هزار و ۴۰۰ تن بیش از میزان تولید داخل، چای از کشور خارج شده است.

صادق حسنی با تأکید بر اینکه واردکنندگان چای از ارز نیمایی بهرمند می‌شوند، افزود: دیگر نکته قابل توجه در تجارت چای سال گذشته، تفاوت قابل توجه نرخ واردات چای و صادرات آن است چراکه چای با بهره‌مندی از ارز نیمایی با نرخ متوسط ۵ دلار و ۸۴ سنت وارد کشور شده و با نرخ متوسط ۱ دلار و ۲۳ سنت صادر شده است.

وی تصریح کرد: با یک حساب ساده می‌توان دریافت که چه سود کلانی در تجارت پر ابهام چای در جریان است.

صادق حسنی سود‌های نجومی در تجارت چای در سال ۱۴۰۱ را در حالی دانست که، در این سال ردیف بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای بهسازی باغات چای کشور و تسهیلات این بخش پرداخت نشد.

وی افزود: این بودجه در قبال میزان سود‌های جاری در تجارت پر ابهام چای ناچیز است اما، می‌تواند کمیت و کیفیت چای تولید داخل را افزایش داده و درآمد کشاورزان را بالا ببرد و همچنین مانعی برای ر‌ها کردن باغات و و تغییر کاربری آن‌ها باشد، ضمن اینکه، باغات چای در اراضی شیبدار واقع شده‌اند و اثر مهمی بر حفظ محیط زیست و کاهش فرسایش خاک دارند.

صادق حسنی همچنین تأخیر در پرداخت مطالبات چایکار را مورد انتقاد قرار داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ بخشی از مطالبات آبان ماه چایکاران در دو روز پایانی سال پرداخت شد.

وی معتقد است؛ توجیه قابل قبولی برای پرداخت این حجم از ارز نیمایی برای واردات بی‌سابقه چای و عدم پرداخت ردیف بودجه اندک در نظر گرفته شده برای بهسازی باغات چای کشور  و تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان وجود ندارد.

صادق حسنی ثبت رکورد تاریخی واردات چای، افزایش میزان صادرات به بیش از مجموع تولید داخل، بهره‌مندی واردکنندگان از ارز نیمایی، عدم پرداخت ردیف بودجه توسعه باغات چای کشور و تأخیر در پرداخت مطالبات چایکاران در سال ۱۴۰۱ را مواردی برشمرد که باید چرایی آن مورد توجه و بررسی ویژه دستگاه‌های نظارتی و ذی ربط قرار بگیرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....