تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 - 21:03
کد خبر : 62567

مولدسالاری۲: تبیین مفهوم و ضرورت مولدسالاری به زبان ساده

مولدسالاری۲: تبیین مفهوم و ضرورت مولدسالاری به زبان ساده

احسان اله باقری
مولدسالاری۲: تبیین مفهوم و ضرورت مولدسالاری به زبان ساده

برای ساده کردن موضوع با یک مثال ساده می توان شروع کرد.
آیا مولدسالاری اقتضا می کند که مثلاً به کشاورز پمپ آب مجانی بدهیم و یا محصولاتش را تضمین خرید کنیم یا به او وام بلاعوض، بدون سود یا کم بهره بدهیم تا مثلاً د…

تبیین مفهوم و ضرورت مولدسالاری به زبان ساده
آیا مولدسالاری اقتضا می کند که مثلاً به کشاورز پمپ آب مجانی بدهیم و یا محصولاتش را تضمین خرید کنیم یا به او وام بلاعوض، بدون سود یا کم بهره بدهیم تا مثلاً دست او را گرفته باشیم؟؟ جواب خیر است!!
همه این ها در سیستم دولتی تبدیل به رانت و تبعیض و بی عدالتی شده اند و غیر قابل کنترل می شوند و کسی هم امکان مدیریت بر صف سازی انبوه متقاضیان مستمند و بعضاً فرصت طلب آن را ندارد و قطعا این کارها، بی عدالتی، تبعیض و نیازمندی بیشتر را به دنبال دارد.

برعکس مولدسالاری یعنی اینکه به کشاورز مولد یا تحصیلکرده ای که با شیوه های علمی تولید خوب و بهینه داشته و دارد و به بیمه غیردولتی و مطمئنی که بدون هیچ بهانه ای، خسارات احتمالی وی را تضمین و پرداخت کرده است یا می کند و به توزیع کننده غیردولتی که خرید محصولات به بار نشسته او را با سود منصفانه تضمین و توزیع نموده است؛ فرصت و امکان سروری، آقائی، بالانشینی و امتیاز مناسب اجتماعی را بدهیم.
دولت وظیفه اش سازماندهی و مدیریت بر موضوعات مرتبط و ایجاد زیرساخت های خصوصی سازی همه امور مولد و تعاونی سازی سرمایه گذاری ها و توانائی های محدود با اشتراک گذاری و زنجیره سازی مناسب است البته اشتراک گذاری ها باید در قالب قوانین محکم، استوار و پایدار حکومتی با داوری مناسب غیر دولتی باشد. نقش و تکلیف اصلی دولت ها وضع و اصلاح و ساده سازی قوانین مورد نیاز حاکمیتی و دقیق با قابلیت اجراست؛ قوانینی که استقلال و زمینه آقائی افراد مولد را بدون اشاعه رانت خواری و نیاز به پشتیبانی های دولتی تضمین و تعهد کنند.
این قوانین و دستورالعمل های حاکمیتی باید شخصیت و کار مولدین را ارج بگذارد، آن ها را تشویق و الگوسازی کند به آن ها تریبون و شهرت و رسانه بدهد و موقعیت اجتماعی آن ها را برتر و بالاتر یا معادل مدیر کل و رئیس و .. قرار دهد. یعنی جایگاه افراد مولد کارآفرین که معمولاً در بخش های خصوصی فعالیت با مدیریت شخصی دارند را برجسته و مرتفع کند تا تولید و تلاش مبتنی بر علوم روز پیشرفته و کارآفرینی بر هر چیزی اولویت و برتری یابد.

وقتی که این اعتبارات واقعی را به صاحبانش دادیم؛ مدیر کل و سردار و سخنران هم قدر و جایگاه والای او را ارج نهاده و محترم و الگو می شمارند. جامعه هم، با این تغییرات در الگوسازی ها، به تولید و ثمردهی رو می آورد و با تنبلی و پشت میز نشینی خداحافظی می کند و این موضوع در تمام مشاغل مولد صنعتی، علمی، تکنولوژی.. تعمیم داده می شود و زمینه های خلق ثروت و سرمایه و اقتدار و الگوی مفید برای حاکمیت را فراهم می سازد. گزینش و انتخاب و انتخابات هم به تولید و افراد مولد رو می آورد یعنی مولدسالاری در حاکمیت نهادینه می گردد که تضمین کننده رشد و شکوفائی و حذف کننده ضد ارزش های محدود از جمله رانت و ناکارآمدی و تقلب و اختلاس است.
فرهنگ سازی و مولدسالاری سالهاست در کشورهای با تلاشگری و دغدغه جدی رشد مثل ژاپن، کره جنوبی، سوئیس، لوکزامبورگ، نروژ و مجموعه کشورهای اسکاندیناوی پیاده سازی و منجر به بهره وری اقتصادی بالا، رفاه اجتماعی و کسب امتیاز ۱۰۰ درصد اقتصادی توسط موسسه اکونومیکس شده است.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....