تاریخ انتشار : یکشنبه 23 مرداد 1401 - 16:38
کد خبر : 97746

موافق تخصیص آب توسط جهاد کشاورزی هستید؟

موافق تخصیص آب توسط جهاد کشاورزی هستید؟

نماینده سازمان توسعه کشاورزی مردم استان همدان درگفتگو باخبرنگار ما گفت: سطح زیرکشت هندوانه در استان به صورت آبی۱۰۰۰هکتار با متوسط عملکرد حدود۵۰تن در هکتار است که به صورت دیم نیز در ۳۸۰هکتار با متوسط عملکرد حدود۱تن درهکتار کاشته می شود. اقتصاددان: باتوجه به کم آبی های اخیر کشتهای صورت گرفته به روش قطره ای

نماینده سازمان توسعه کشاورزی مردم استان همدان درگفتگو باخبرنگار ما گفت: سطح زیرکشت هندوانه در استان به صورت آبی۱۰۰۰هکتار با متوسط عملکرد حدود۵۰تن در هکتار است که به صورت دیم نیز در ۳۸۰هکتار با متوسط عملکرد حدود۱تن درهکتار کاشته می شود.

اقتصاددان: باتوجه به کم آبی های اخیر کشتهای صورت گرفته به روش قطره ای آبیاری انجام می شودتا از هدررفت آب دراین زمینه جلوگیری شود. بهزاد بابایی اظهارداشت: کشت محصولات پرآب همچون هندوانه،گوجه و… به صورت ریشه ای باید حل وفصل شود ومقطعی پاسخگو نیست.

وی تصریح کرد: براساس اعلام وزارت نیرو ۸۰درصد آب مصرفی کشور به محصولات کشاورزی اختصاص دارد، طبق قانون تمرکز که اجراشد متولی تولید، تنظیم بازار وتوزیع جهادکشاورزی است وقطعا با کارشناسان مجرب این حوزه جهادکشاورزی درتخصیص،بهره وری بالا،کاهش مصرف آب ومدیریت آن با الگوی کشتی که در نظر دارد مدیریت بهتری می تواند داشته باشد که مطالبه به حق کشاورزان نیز واگذاری تقسیم،تخصیص ومصرف آب به جهاد کشاورزی است که نیاز به تصویب مجلس توسط نمایندگان مجلس دارد، طرح این موضوع در دولت و کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی، محیط زیست باید صورت پذیرد و نظر کارشناسی تکمیلی ارائه و بررسی شود و زیر ساخت این واگذاری مسئولیت به وزارت کشاورزی مطرح شود، از نظر تشکلهای بخش کشاورزی، انجمن ها، اتحادیه ها، کشاورزان نمونه کشوری، خبرگان کشاورزی استفاده شود.

بهزاد بابایی ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانات نوروزی خود فرمودند گندم بیشتری کشت کنید و محصولات استراتژی مثل جو،دانه های روغنی که وابسته به واردات نباشیم کشت هندوانه و گوجه را در اولویت کمتری قرار دادند.

درکشورهای دنیا نیز بخش کشاورزی بین ۷۰تا ۹۰درصد آب مصرفی را به خود اختصاص می دهد وایران نیز مستثنی از این قاعده نیست.

ودرمقابل وزارت نیرو بدنبال انرژی های. تجدید پذیر،خورشیدی برای تولید و صادرات برق واحداث سد و… فعالیت داشته وسهم آب مصرفی کشاورزی رابه خود جهاد کشاورزی اختصاص دهد که این ارث کشاورزان میباشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....