تاریخ انتشار : دوشنبه 1 شهریور 1400 - 13:56
کد خبر : 58262

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دیروز عصر در مجلس بررسی شد؛ عدم حضور در بدنه آموزش و پرورش و نداشتن تجربه کافی از عمده دلایل مخالفان و تحولگرایی، جوان بودن و برنامه گرایی از عمده دلایل موافقان رای اعتماد به وی بود. صلاحیت حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی آیت‌الله رئیسی برای آموزش و پرورش دیروز

صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دیروز عصر در مجلس بررسی شد؛ عدم حضور در بدنه آموزش و پرورش و نداشتن تجربه کافی از عمده دلایل مخالفان و تحولگرایی، جوان بودن و برنامه گرایی از عمده دلایل موافقان رای اعتماد به وی بود.

صلاحیت حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی آیت‌الله رئیسی برای آموزش و پرورش دیروز عصر (شنبه ۳۰ مرداد) به عنوان اولین وزیر پیشنهادی در نشست علنی مجلس بررسی شد؛ عدم حضور در بدنه آموزش و پرورش و نداشتن تجربه کافی از عمده دلایل مخالفان و تحولگرایی، جوان بودن و برنامه گرایی از عمده دلایل موافقان رای اعتماد به وی بود.

در ابتدای این بررسی، رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گزارش این کمیسیون را درباره حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش قرائت کرد.

در این گزارش از نقاط ضعف برنامه وی به مواردی همچون عدم سنجش پذیری و قابل رصد نبودن برنامه های اجرایی ارائه شده،  عدم توجه به تأمین نیروی انسانی، عدم آشنایی با نظام بودجه ریزی آموزش و پرورش، عدم ارائه برنامه خاص برای مدیریت و هدایت استفاده از بستر فضای مجازی اشاره شده است.

در نهایت اعلام شد: «با توجه به اهمیت وزارت آموزش و پرورش و مسائل و چالش های اساسی که بعضا نیاز به اقدام فوری دارند، در برنامه آقای باغ گلی، پیشنهادهای مناسبی برای حل این چالشهای اساسی دیده نشد. هر چند تحصیلات دانشگاهی ایشان با وزارت آموزش و پرورش مرتبط است و شناخت فلسفه تعلیم و تربیت از اندوخته های لازم برای معلمی می باشد اما ایشان تجربه و شناخت کافی از وزارت آموزش و پرورش نداشته و توان اجرایی لازم را ندارند. بنابر این ضمن احترام به شخصیت و سوابق علمی آقای دکتر باغگلی و احترام به رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر رئیسی نسبت به معرفی ایشان، با توجه به برنامه های ارائه شده و سوابق وزیر پیشنهادی، در مجموع کمیسیون با پیشنهاد تصدی ایشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، موافقت ننمود و ایشان را فاقد صلاحیت لازم برای مدیریت در این وزارتخانه مهم می داند.»

 مخالفان: باغگلی رویش انقلاب است اما جایش در آموزش و پرورش نیست

  به گزارش اقتصاددان ،   جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس و در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در مخالفت با وی با اشاره به برخی مشکلات وزارت آموزش و پرورش از جمله کمبود بودجه، کمبود ۳۰۰ هزار معلم در انتهای سال ۱۴۰۳، عدم استقلال دانشگاه فرهنگیان و تغییر نگاه از یک وزارتخانه انسان‌ساز به یک دستگاه مصرف‌گرا، تاکید کرد: انتظار این بود که برای حل این مشکلات بزرگ و گسترده، فردی بزرگ و صاحب تجربه و از بدنه آموزش و پرورش معرفی می‌شد که سلسله مراتب مدیریتی را طی کرده و به چالش‌های آموزش و پرورش تسلط کافی داشته باشد.

رشیدی کوچی با بیان اینکه امروز چشم صدها هزار فرهنگی فرهیخته و دانشمند به مجلس دوخته شده و همه معلمان از سلایق مختلف نگران هستند، گفت: آقای باغگلی جوانی انقلابی،‌ تحول‌خواه، دلسوز و خوش اخلاق است، اما این ویژگی‌ها برای اداره وزارتخانه‌ای مانند آموزش و پرورش کافی نیست.

وی تصریح کرد: ایشان یکی از رویش‌های انقلاب اسلامی است به شرطی که در جای خودش و در جایگاه خودش به کار گرفته شود.

نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باغگلی تجربه و تخصص مدنظر مجلس انقلابی را برای اداره وزارت آموزش و پرورش ندارد، عنوان کرد: برنامه‌های ایشان منطبق بر واقعیت‌های آموزش و پرورش نیست و این عدم انطباق به آموزش و پرورش و دولت آقای رئیسی لطمه می‌زند.

 باغگلی خوشفکر و دانشمند است اما سابقه مدیریت خُرد هم ندارد

 صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی  هم در مخالفت با گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی وزارت آموزش و پرورش دولت سیزدهم، با بیان اینکه جامعه ما بی‌صبرانه چشم انتظار تغییرات سریع در حوزه‌های مختلف است، اظهار داشت: جایگاه آموزش و پرورش به عنوان دستگاهی پرمخاطب و گسترده بر همه آشکار است.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش محل رشد و توسعه پایدار است و کوچک‌ترین اخلال در آن می‌تواند بزرگ‌ترین آسیب‌ها را متوجه کشور کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش در یک دهه اخیر با میانگین دو سال فعالیت برای هر وزیر به یک دستگاه بی‌ثبات تبدیل شده است، تصریح کرد: آقای باغگلی جوانی خوشفکر و دانشمند است، اما سابقه اجرایی در حد مدیریت خُرد دولتی هم ندارد و نباید آموزش و پرورش را به محلی برای آزمون و خطا تبدیل کرد.

 برنامه‌های باغگلی با اسناد بالادستی مطابقت ندارد

 سید کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، اظهار داشت: مخالفت ما با جوان بودن حسین باغگلی نیست و در بین وزرای پیشنهادی دیگر هم افراد جوان دیده می‌شود که ما با آنان مخالفتی نداریم؛ ما می‌خواهیم برای دولت بهترین اتفاق بیفتد و فرهنگ و اقتصاد کشور اصلاح شود. مردم در شرایط فعلی این فرصت را آخرین فرصت و امید برای خودشان می‌دانند و باز هم تأکید می‌کنم که مجلس هیچ مخالفتی با وزیر جوان ندارد.

دلخوش تاکید کرد: خانواده آموزش و پرورش ۵۰ میلیون نفر است و ما حدود ۱۵ میلیون دانش‌آموز و دو میلیون معلم داریم. برای فرهنگ کشور باید جایگاه ویژه‌تری در نظر گرفته شود و لازم است از افراد باتجربه و پخته در این وزارتخانه استفاده کرد و نباید از فردی استفاده شود که از بدنه این وزارتخانه نیست.

وی با بیان اینکه برنامه‌های باغگلی با اسناد بالادستی هم مطابقت ندارد، گفت: این کشتی بزرگ که فرهنگیان در آن نشسته‌اند یک ناخدای باتجربه می‌خواهد درحالی‌که باغگلی حتی سابقه یک روز مدیریت در دستگاه‌های دولتی را ندارد.

باغگلی حتی نتوانسته طی چند سال گذشته پایه سنواتی خود را بگیرد

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: اجرای رتبه‌بندی معلمان، سند تحول بنادین آموزش و پرورش و جذب نیروی انسانی از جمله مسائلی است که وزیر پیشنهادی باید برای آن برنامه داشته باشد. وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه عیال‌وار است و خانواده بسیاری با این وزارتخانه در ارتباط هستند.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش در عین اینکه یک وزارتخانه اقتصادی نیست ولی در عین حال گردش مالی بسیار بالایی به نسبت سایر وزارتخانه‌ها دارد.

این نماینده با اشاره به وجود صندوق ذخیره فرهنگیان، وجود کلاس‌های کنکور و تقویتی، تأکید کرد: ساماندهی این حوزه حداقل به مدیری نیاز دارد که در حوزه‌های مختلف سابقه مدیریت داشته باشد.

وی تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش این ادعا را دارد که نیروی انسانی سایر دستگاه‌ها را تأمین می‌کند، چطور این وزارتخانه نباید یک نیرو از درون خود داشته باشد.

قادری با بیان اینکه وزیر پیشنهادی حرفی در زمینه آموزش و پرورش ندارد، گفت: آقای باغگلی در دانشگاه دارای رتبه استادیاری است و حتی نتوانسته طی چند سال گذشته پایه سنواتی خود را بگیرد چطور می‌تواند ادعا کند که در تعلیم و تربیت حرف برای گفتن دارد.

موافقان: به فکری نو و جوان در آموزش و پرورش نیازمندیم

جعفر راستی، نماینده مردم شبستر در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: به جرات می‌توانم بگویم در هیچ دوره‌ای فرزندان راستین انقلاب در متن حکومت نبودند، کمتر زمانی قوه مجریه، مقننه و قضائیه قریب به اتفاقشان انقلابی و جهادی بودند.

وی افزود: خواهش من از نمایندگان این است که مجلس انقلابی گل به دروازه خود نزند و مراقب باشد. امتیازات کابینه آیت‌الله رئیسی جوان بودن، غیرجناحی بودن، جهادی و پاکدست و انقلابی و ولایی بودن و آشنایی با مشکلات کشور است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مواظب باشیم تسلیم توطئه‌ دشمنان نشویم. این آقایانی که امروز اعتراض می‌کنند کدامشان علیه سند ننگین ۲۰۳۰ اعتراض کردند؟ کجا صحبت کردند؟ اینها ۱۲ سال هر چه بلد بودند انجام دادند، امروز ما به یک فکر جوان و نو نیاز داریم.

 باید از پیله بسته مدیریتی خارج شویم

علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار هم در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: اگرچه برنامه‌های آقای باغگلی هست اما من می‌خواهم از آقای باغگلی و نسل وی دفاع کنم؛ نسلی که حقیقتا مظلوم واقع شده‌اند.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دفاع من از تاریخی است که جوانانی را رقم زده است که اینک آنها را خام می‌خوانیم. من آن موقع ۱۵ سالم بود که می‌دیدم ۲۰ ساله‌ها در میادین جنگ بدون سابقه وزارت و وکالت چه‌ها که نمی‌کردند.

وی افزود: مگر همتی‌ها و باکری‌ها غیر از عشق و اخلاص در کوله‌بار خود چیز دیگری داشتند، چرا به این زودی فراموشمان می‌شود که  به اصطلاح ژنرال‌های دولت‌ تدبیر و امید چه بر سر امید ملت آوردند. آیا وقت آن نرسیده که از پیله بسته مدیریتی که بالغ بر ۴۰ سال است ما را فرا گرفته خارج شویم؟

عنابستانی خاطرنشان کرد: می‌گویند این روزها، روزهای سختی است و کشور در شرایط حساسی قرار دارد و فرصت آزمون و خطا نداریم. می‌گویم مگر آن روزها، روزهای سختی نبود؟ مگر مسأله کشور جنگ نبود که به جوانان سپردیم؟ به همین خاطر که شرایط سخت است کشور نیاز به روحیه جوانی و شجاعت در تصمیم‌گیری و نیاز به قدرت و استحکام و عدم محافظه‌کاری دارد.

 برخی‌ به دنبال اداره‌پنداری آموزش و پرورش هستند نه تحول‌گرایی

دیگر موافق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیژن نوباوه‌وطن نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بود که در طرح مخالفت خود گفت: وضعیت آموزش و پرورش ناخوشایند و نابسامان است، گزارشات ۷۲ سال پیش از آموزش و پرورش ایران طبق نظر علمی کارشناسان داخلی نشان‌دهنده وجود همان معایب با وجود گذشت ۷ دهه است.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: برنامه‌های آموزش و پرورش تحول‌محور نبوده و به نتیجه نرسیده است. ۱۵ وزیر در آموزش و پرروش و ۵ سرپرست در این وزارتخانه بوده‌اند که میانگین عمر فعالیت آنها اگر آقای نجفی به عنوان بیشترین زمان مدیریت یک وزیر را در نظر نگیریم فقط ۲۹ ماه است و تقریبا هر وزیر دو سال زمان برای اجرای برنامه‌های خود داشته است.

نوباوه خاطرنشان کرد:‌در سال ۹۲، ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه آموزش و پرورش بوده است که این بودجه در سال جاری به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان رسید که نشان‌دهنده ارتقاء ۷۰۰ درصدی بودجه این وزارتخانه است.

وی تصریح کرد: مشکل آموزش و پرورش صرفا بودجه نیست بلکه فقدان برنامه تحول‌گرایی است.

نوباوه تاکید کرد مجلس انقلابی باید در کنار وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با رأی بالا منجر به تحول‌گرایی در این وزارتخانه شود و کاری کنیم که مشکلات این حوزه توسط دولت انقلابی حل و فصل شود.

 به انتخاب رئیس جمهور اعتماد کنیم

 عبدالجلال ایری نماینده مردم بندر ترکمن در مجلس شورای اسلامی  هم به عنوان یکی دیگر از موافقان اظهار داشت: لازم است فکر، دیدگاه و رویکردی جدید توام با تحول و تغییر ایجاد شود که در حوزه زیرساخت و اقتصاد نیز به آن رسیده ایم و نیازمند تغییر اساسی هستیم که این امر به دست جوانانی صورت می گیرد که وارد کار می شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: تاکنون در هیچ مقطعی شخص رئیس جمهور اعلام حمایت از وزیر خود نکرده و نگفته است که در شورای عالی فرهنگیان حضور می یابد که این حاکی از حمایت تام وی از وزیر پیشنهادی است که باید به این انتخاب رئیس جمهور اعتماد کنیم.

وی جوان بودن وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را یکی از امتیازات وی دانست و افزود: رسالت ما تبعیت از رهبری و قدم برداشتن در مسیر گام دوم انقلاب است و ما باید این فرصت را به وزیر پیشنهادی بدهیم.

 باغگلی: اصلی ترین کار من اجرای سند تحول آموزش و پرورش است

حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش پس از اظهارات موافقان و مخالفان در دفاع از برنامه خود برای این وزارت‌خانه گفت: انتخاب آقای رئیس جمهور نشان داد که ایشان به دنبال تحول هستند و تا دقایق دیگر نشان خواهم داد که به دنبال تحول خواهند بود.

باغگلی اظهار داشت: از همه مخالفین تشکر جدی می‌کنم اما خواهش می‌کنم صحبت‌های مرا دقیق گوش کنید. در حوزه پیش دبستانی یک مدلی دارم در مورد آن ادعا هم دارم. من یک مدلی در پیش دبستانی امام رضا(ع) اجرا کردم که مدل خاصی است که والدین را درگیر می‌کند.

وی ادامه داد: ما در گام دوم باید یک کار مهم انجام دهیم و اینکار را باید به آدم‌های مهم و توانمند واگذار کنیم. ما در یک شرایط پیچیده در آموزش و پرورش روبرو هستیم و برای حل مشکل باید جرات وارد شدن به روش های جدید را داشته باشیم. من جرات مطالبه گری از دستگاه‌های مختلف را دارم.

باغگلی تصریح کرد: اصلی ترین کار من این است که سند تحول را اجرایی کنم. از تمام سخنان دوستان این را تصور می‌کنم که آقای باغگلی جوان و کم تجربه است. وزیر باید کار تیمی انجام دهد و باید حلقه بسته مدیریت طولانی را بشکند.

وی تاکید کرد: همه ما می‌د‌انیم که اتفاقاً در جریان مدیریت اجرایی در سطوح پایین مهارت‌‌های فردی نیاز است و در سطوح بالا مهارت ‌های ادراکی نیاز است. ادامه روندهای موجود را ۴۰ سال است داریم اجرایی می‌کنیم بگذارید وارد وضع جدیدی شویم. ما با نوع مدیریتی که انجام دادیم انگیزه را از مدیران گرفته‌ایم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: باورم این است که ما در حوزه تعلیم تربیت حرف‌های بسیار زیادی برای دنیای پرچالش از لحاظ دینی داریم. کیفیت آموزش در جامعه ما پائین آمده است. امروز تربیت دخترانه در جامعه ما از قدرت لازم برخوردار نیست. امروز تصمیم گیری‌های ما در آموزش و پرورش جنس مردانه دارد.

وی تاکید کرد: با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم. مدرسه غیر دولتی زمینه ساز عدول ما از اجرای قانون اساسی است.

بر اساس این گزارش، برای رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش روز سه شنبه بعد از بررسی صلاحیت سایر وزرای پیشنهادی، رای گیری خواهد شد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....