تاریخ انتشار : دوشنبه 1 شهریور 1400 - 21:19
کد خبر : 58314

موافقان و مخالفان ساداتی نژاد چه گفتند؟

موافقان و مخالفان ساداتی نژاد چه گفتند؟

صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی امروز در صحن علنی مجلس بررسی شد؛ فقدان تجربه و سابقه کاری در بخش جهاد کشاورزی از سوی تنها مخالف ساداتی نژاد مطرح شد و از سوی دیگر دو نماینده موافق به تخصص و تجربه موفق او در تعامل با بخش کشاورزی تاکید داشتند. صلاحیت سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر پیشنهادی آیت الله

صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی امروز در صحن علنی مجلس بررسی شد؛ فقدان تجربه و سابقه کاری در بخش جهاد کشاورزی از سوی تنها مخالف ساداتی نژاد مطرح شد و از سوی دیگر دو نماینده موافق به تخصص و تجربه موفق او در تعامل با بخش کشاورزی تاکید داشتند.

صلاحیت سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر پیشنهادی آیت الله رئیسی برای تصدی وزارت جهاد کشاورزی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی بررسی شد.

در ابتدای این بررسی، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی به عنوان کمیسیون تخصصی گزارش خود را از بررسی برنامه‌ها و سوابق ساداتی نژاد ارائه کرد.

حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به تایید صلاحیت و برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی از سوی این کمیسیون گفت: ۹۰درصد برنامه ساداتی‌نژاد، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی منطبق یا همسو با اسناد بالادستی است.

در این گزارش تاکید شده است: دغدغه و انگیزه برای حل چالش های موجود در بخش‌های کشاورزی ، روحیه جهادی و انقلابی لازم برای تحول در بخش کشاورزی، فردی عملگرا، امین و معتقد به کار با جوانان و برون سپاری، دارای روحیه فسادستیزی و به کارگیری مدیران انقلابی و جهادی برای برنامه تحول کشاورزی و معتقد به مشارکت کشاورزان و همه ذی نفعان به ویژه تشکل های صنفی در تصمیم های کشاورزی است.

مخالف: وزیر کشاورزی باید دارای برنامه واقع‌بینانه باشد

  به گزارش اقتصاددان   ،  مهرداد ویس‌کرمی نماینده مردم خرم آباد در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه امروز کشاورزی محور اقتصاد و خودکفایی کشور است،   ۹۲ هزار نفر در وزارت جهاد کشاورزی کار می‌کنند و در جهاد کشاورزی و سازمان‌های وابسته ۸۵۹ وظیفه حاکمیتی و تصدی‌گری وجود دارد.

وی با بیان اینکه نظارت پیشینی از نظارت پسینی بهتر است، اضافه کرد: نباید برخی از همکاران فضای مجلس را آنقدر سنگین کنند که حتی کسی نتواند وزیر تعیین شده را نقد کند. حوزه‌های بسیار گسترده مانند شیلات، منابع طبیعی، جنگل‌ها، مراتع، آبخیزداری، صنایع تبدیلی، بازرگانی کشاورزی، صادرات و واردات کود، نهاده و دامپزشکی و سازمان تحقیقات تنها مثال‌هایی از این وزارتخانه عریض و طویل است.

وی ادامه داد: ۲۶ درصد صادرات غیرنفتی کشور ۲۰ درصد اشتغال، ۸۵ درصد غذای کشور، ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی متعلق به بخش کشاورزی است. علیرغم تحریم‌ها رشد ۴.۵ درصدی در کشاورزی داشتیم و اینها نشان می‌دهد کشاورزی محور اقتصادی و خودکفایی کشور در حال و آینده است.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: کسی می‌تواند چنان وزارت عریض و طویلی را اداره کند که چند خصوصیت داشته باشد؛ در علم و تخصص سرآمد باشد و زوایای مخفی جهاد کشاورزی را بشناسد، گردش مالی جهاد کشاورزی با نفت پهلو می‌زند و باید این را حواسمان باشد.

ویس‌کرمی با بیان اینکه وزیر پیشنهادی باید دارای برنامه واقع‌بینانه و علمی و قابل دستیابی باشد، گفت: به اعتقاد من ساداتی‌نژاد باید در هر سه مورد به مجلس توضیح بدهد ان‌شاءالله مجلس انقلابی براساس برهان و منطق و عقل و منطق تصمیم خواهد گرفت.

موافق: ساداتی نژاد دارای تخصص و تعهد است

 رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد  در موافقت با ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار داشت: امروز همه تشکل های بخش کشاورزی و بدنه وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور از انتخاب هوشمندانه آقای ساداتی نژاد بسیار خوشحال و راضی هستند.

وی با بیان اینکه ساداتی نژاد دارای تخصص و تعهد است، افزود: وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اهتمام جدی  برای راه‌اندازی شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی خدمت بزرگی را در سال حمایت از تولید به کشور انجام داد.

نماینده مردم علی آباد در مجلس با بیان اینکه آقای ساداتی‌نژاد در تلاش برای استفاده از تمامی ظرفیت ها و متخصصان است، گفت: یکی از نگرانی های اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس از دست دادن ایشان است و وی دغدغه حمایت از دامداران، منابع طبیعی، کشاورزی و… را دارد.

نوروزی با بیان اینکه برگشت قانون انتزاع یکی دیگر از تلاش های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی بوده است،‌ تصریح کرد: در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۰ جلسات مکرری را با حضور مسئولان وزارتخانه های جهاد کشاورزی و نیرو داشتیم که ثمره آن پیش بینی ۲۷ هزار میلیارد تسهیلات برای بحث تولید و اشتغال، ۴ هزار میلیارد برای بیمه کشاورزی، ۲۰ هزار میلیارد بودجه محرومیت زدایی برای روستاها با راهنمایی آقای ساداتی نژاد بود.

وی افزود: مشخص ترین اقدام، تلاش های ایشان برای بحث کمبود مرغ و تخم مرغ و همچنین گرانی کود، سم و نهاده های دامی بود.

برنامه ساداتی نژاد با اسناد بالادستی منطبق و همسو است

غلامعلی کوهساری نماینده مردم آزادشهر در مجلس شورای اسلامی  در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت سیدجواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اظهار داشت: در برنامه وزیر جهاد کشاوزی انطباق بالایی با اسناد بالادستی وجود دارد که ۵۰ درصد از این برنامه منطبق و ۴۰ درصد آن همسو است و هیچ موردی مغایر با اسناد بالادستی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در برنامه ۶۷ صفحه‌ای وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی به همه حوزه‌ها توجه شده است، عنوان کرد: در دوران تحریم های ظالمانه علیه بخش کشاورزی، ایشان برنامه هایی را در کمیسیون پیشنهاد داد که سبب رشد مثبت کشاورزی در طول سالهای تحریم شد و این نشان از ظرفیت و قابلیت‌های بخش کشاورزی است.

کوهساری تعامل وزارت جهاد کشاورزی و نیرو را در مقطع کنونی بسیار ضروری برشمرد و گفت: حفاظت از خاک و اجرای برنامه های آبخیزداری نیز یکی از برنامه های آقای ساداتی نژاد بوده که با نگاه به برنامه‌های وی در می‌یابیم که نکات مهم این حوزه در این برنامه دیده شده است.

ساداتی‌نژاد: کشاورزان ضامن امنیت غذایی کشورهستند

بعد از طرح دیدگاه‌های مخالف و موافقان سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی در دفاع از سوابقه و برنامه های خود با بیان اینکه کشاورزان ضامن امنیت غذایی این کشور هستند و  تامین غذای مردم به عهده دولت هاست، گفت: امنیت غذایی اولویت اول کشورهاست و در دولت ها هیچ چیز نمی تواند با امنیت غذایی رقابت کند.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه امروز در دنیا امنیت غذایی ارتقا پیدا کرده است و از کف تامین غذا به قدرت غذا ارتقا یافته است،‌ تصریح کرد: امروز اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی دو مولفه اقتدار کشورها تلقی می شوند و در کشورها برای رسیدن به قدرت غذایی رقابت هست و ما برای قدرت غذای به اقتدار کشاورزی نیازمندیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: محصولات کشاورزی تولید کننده قدرت غذا هستند اما در این وضعیت ظرفیت کشاورزی ما در ایران بی نظیر است و  ۸۴میلیون هکتار مرتع و ۱۴میلیون هکتار جنگل،‌ ۱۲۰میلیون واحد دامی و ۳۸میلیون هکتار اراضی با شرایط کشت بالقوه و ۱۸میلیون هکتار در حال کشت داریم و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ظرفیت های شیلاتی داریم و ۱۱٫۶ تولید ناخالص داخلی ما از کشاورزی و ۱۹درصد اشتغال ما از کشاورزی است و ۴٫۵میلیون نفر بهره بردار در بخش کشاورزی هست و ده هزار محقق و هیات علمی و جمع کثیری از دانش آموختگان هستند و این ظرفیت قدرت کشاورزی ایران ماست.

وی با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا دارای اقتدار غذایی باشیم؛ کرسی ای که در اختیار ایران نیست بلکه در اختیار کشور دیگری در منطقه است،‌ گفت: ما با این ظرفیت‌های بی نظیر انسانی و منابع طبیعی باید در جایگاه خودمان در حوزه غذا و کشاورزی در جنوب غرب آسیا بنشینیم.

بر اساس این گزارش رای گیری درباره تصدی ساداتی نژاد بر وزارت جهاد کشاورزی بعد از پایان بررسی صلاحیت سایر وزرا در نسیت علنی مجلس برگزار خواهد شد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....