در بحبوحه دور هشتم مذاکرات احیای برجام معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی برای دیدار و رایزنی با اعضای برجام و ایالات متحده، دیروز عازم وین شد.خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی روز سه‌‌‌شنبه گزارش کرد که «چوی جونگ کان» معاون وزیر امور خارجه کره‌جنوبی وارد فرودگاه بین‌المللی «اینچئون» در غرب سئول شد تا برای دیدار با نمایندگان کشورهای عضو برجام و ایالات متحده عازم «وین» پایتخت اتریش شود. خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی گزارش کرد که چوی جونگ کان ۴ ژانویه (۱۴ دی ماه) برای حل مساله دارایی‌‌‌های مسدود شده جمهوری اسلامی ایران در کره‌جنوبی، عازم «وین» پایتخت اتریش شد.

بر اساس این گزارش، معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی در سفر کاری خود که از امروز آغاز می‌شود و تا ۹ ژانویه (۱۹ دی ماه) ادامه خواهد داشت، قصد دارد با نمایندگان کشورهای عضو برجام یعنی ایران، انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه و همچنین نماینده ایالات متحده دیدار و رایزنی کند.

طبق این گزارش، این مقام ارشد کره‌جنوبی همچنین قصد دارد در این سفر پنج روزه خود با معاون وزیر امور خارجه اتریش نیز دیدار کند. به‌رغم آنکه دولت کره‌جنوبی عضوی از مذاکرات برجام نیست اما به واسطه تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی، انتقال پول‌‌‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی را به تعویق انداخته است.

بدهی کره‌جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور مجموعا به ارزش ۷میلیارد دلار است که از سپتامبر ۲۰۱۸ به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است. مقام‌‌‌های ایران در این مدت به صراحت به کره‌‌‌ای‌‌‌ها گفته بودند که بهانه تراشی آنها برای عدم‌پرداخت بدهی‌‌‌شان به مردم ایران اصلا پذیرفتنی نیست؛ چرا که ایران تحت تحریم‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت قرار نداشته و فقط تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران اعمال شده و کره هم به عنوان یک دولت مستقل موظف به اجرای این تحریم‌ها نیست.

از طرف دیگر اواخر اسفندماه سال ۱۳۹۹ نیز وزارت خارجه کره‌جنوبی در بیانیه‌‌‌ای اطلاع داده بود که دارایی‌‌‌های مسدود شده ایران بعد از رایزنی با آمریکا آزاد خواهند شد. تیر ماه امسال خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی گزارش کرد که وزیر دارایی کره‌جنوبی و وزیر خزانه‌‌‌داری آمریکا در دیداری دوجانبه در شهر ونیز ایتالیا توافق کردند در خصوص دارایی‌‌‌های مسدود شده ایران در سئول با یکدیگر همکاری کنند.

 ضرب‌‌‌الاجلی برای حصول توافق وجود ندارد

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، همزمان، یک منبع ایرانی حاضر در مذاکرات وین گفته، مهلتی برای تکمیل و حصول توافق وجود ندارد و مواضع طرف غربی در این زمینه نادرست است. به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه اسکای نیوز به نقل از یک منبع ایرانی حاضر در مذاکرات وین گزارش داد که هیچ مهلت و ضرب‌‌‌الاجلی برای حصول توافق وجود ندارد و آنچه از سوی منابع آمریکایی و اروپایی به بیرون درز کرده نادرست است. در حالی که ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران از روز دوشنبه ۱۳ دی ماه در شهر وین از سر گرفته شده است اخیرا برخی رسانه‌‌‌های غربی با هدف تحت فشار قرار دادن ایران مدعی شده‌‌‌اند که برای دستیابی به توافق نهایی در وین ضرب الاجل تعیین شده است.

پایگاه خبری پولیتیکو به نقل از برخی «مقام‌‌‌های نزدیک به مذاکرات» مدعی شده که پنجره مذاکرات تا پایان ماه ژانویه یا اوایل ماه فوریه بسته خواهد شد. البته پولیتیکو به نقل از منابعی دیگر هم عنوان کرد که هیچ تاریخ ثابتی در خصوص زمان توافق در نظر گرفته نشده، از سوی دیگر دیپلمات‌‌‌های سه کشور اروپایی هفته پیش در بیانیه‌‌‌ای با بیان اینکه نمی‌‌‌خواهند برای مذاکرات «ضرب‌‌‌الاجل‌‌‌های ساختگی» تعیین کنند، اعلام کردند که برای حصول توافق «چند هفته زمان» وجود دارد و نه چند ماه.

در همین ارتباط «سعید خطیب‌‌‌زاده» روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران در ارزیابی از آینده مذاکرات خاطرنشان کرد: الان بسیار زود است که بتوانیم قضاوت کنیم که آمریکا و سه کشور اروپایی با این دستورکار واقعی آمدند که متعهد شوند به تمامی ابعاد رفع تحریم. توافق‌‌‌هایی را در دور هفتم داشتیم و در چند روز اول دور هشتم پیشرفت‌‌‌هایی را داشتیم و این منوط به این است که ببینیم طرف مقابل با جدیت وارد می‌شود. ما در چهار حوزه تحریم، هسته‌‌‌ای، تضمین و راستی‌آزمایی پیشرفت‌‌‌هایی را داشتیم در برخی حوزه‌‌‌ها بیشتر و در برخی حوزه‌‌‌ها کمتر. امروز روزی است که طرف‌‌‌های مقابل باید تعهد خود را نشان دهند و در حوزه‌‌‌هایی که کمتر پیشرفت داشتیم مثل حوزه رفع تحریم‌ها یا حوزه تضمین‌‌‌ها و راستی‌آزمایی می‌توانیم پیشرفت‌‌‌هایی داشته باشیم.

  طرف‌‌‌های برجام انعطاف بیشتری نشان دهند

از سوی دیگر، مدیر اداره کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین از تمامی طرف‌‌‌های برجام درخواست کرد که به منظور تلاش برای رسیدن به نتیجه هرچه سریع‌‌‌تر در مذاکرات، از خود انعطاف بیشتری نشان دهند. «فو کونگ» مدیر اداره کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه چین سه‌‌‌شنبه از تمامی طرف‌‌‌های برجام درخواست کرد تا به منظور رسیدن هرچه سریع‌‌‌تر به نتیجه مطلوب، انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.

بنا بر گزارش وب‌سایت اطلاع‌‌‌رسانی وزارت خارجه چین، وی با تاکید بر لزوم تلاش تمامی طرف‌‌‌ها برای پیشبرد مذاکرات فعلی در وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران در این خصوص تصریح کرد: «از تمامی طرف‌‌‌های مذاکرات برای احیای برجام درخواست می‌‌‌کنیم که به منظور دستیابی هرچه سریع‌‌‌تر به نتیجه و رسیدن به پیشرفت، انعطاف بیشتری از خود نشان دهند.»

دور هشتم مذاکرات وین روز دوشنبه ششم دی ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و تا روز پنج‌شنبه نهم دی ماه ادامه داشت و به خاطر تعطیلات سال نوی میلادی بعد از تنفسی سه روزه دوباره روز دوشنبه در وین از سر گرفته شد.

ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران دوشنبه ۱۳ دی ماه در شهر وین از سر گرفته شد. علی باقری و هیات همراه به این منظور دیروز وارد وین شدند تا گفت‌‌‌وگوها را با ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام ادامه دهند.

دور فعلی مذاکرات وین در حالی در جریان است که منابع نزدیک به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به یک رسانه غربی گفته‌‌‌اند این گفت‌‌‌وگوها در «فضایی سازنده» پیش می‌‌‌روند. آمریکا در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، با نقض تمامی تعهداتش از برجام که به تایید شورای امنیت رسیده بود خارج شد.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا به تمامی تعهداتش در این توافق پایبند ماند، اما بعد از آن از اختیاراتش در توافق استفاده کرد و برخی از تعهداتش را کاهش داد. «علی باقری»، مذاکره‌‌‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران گفته رفع تمامی تحریم‌های آمریکا کلید موفقیت در مذاکرات وین است. او گفته هر چه طرف مقابل در این زمینه جدی‌‌‌تر باشد، مذاکرات در مدت زمان کمتری به نتیجه خواهد رسید. مساله دریافت تضمین در خصوص ماندن آمریکا در برجام و مشخص کردن‌سازوکاری برای راستی‌‌‌آزمایی رفع تحریم‌ها دو مساله‌ای هستند که از مدت‌‌‌ها پیش میان طرف‌‌‌ها محل اختلاف و گفت‌‌‌وگو بوده است.

  نسخه‌‌‌پیچی اسرائیل برای طرف‌‌‌های برجام

این تحولات در شرایطی رخ می‌دهد که وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با تکرار مواضع تل‌‌‌آویو علیه ایران برای طرف‌‌‌های مذاکره‌‌‌کننده با ایران نسخه پیچید و خواستار تشدید تحریم‌ها و نظارت بر ایران شد. «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی که طی روزهای اخیر از تریبون‌‌‌های مختلف برای اتهام‌‌‌زنی به برنامه هسته‌‌‌ای ایران و جمهوری اسلامی استفاده کرده است، در تازه‌‌‌ترین گفت‌‌‌وگوی خود با روزنامه «چوسان ایلبو» کره‌جنوبی، مواضع ادعایی علیه برنامه هسته‌‌‌ای ایران را تکرار کرده است.

لاپید در پاسخ به سوالی درباره موضع رژیم صهیونیستی نسبت‌به مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و احیای برجام بار دیگر ادعاها علیه ایران را تکرار کرد و گفت: «ایران هرگز نمی‌تواند اجازه دستیابی به توانمندی تسلیحات هسته‌‌‌ای را داشته باشد. ایران هسته‌‌‌ای کل خاورمیانه (غرب آسیا) را به سوی یک رقابت تسلیحات اتمی در برهه‌‌‌ای از زمان پرتاب می‌کند که گام‌‌‌های فوق‌‌‌العاده‌‌‌ای برای توسعه چرخه صلح در خاورمیانه در حال شکل‌‌‌گیری است و ایران و به گفته‌ او نایبان تروریستی این کشور را برای گسترش بیشتر فعالیت‌های تروریستی در سراسر منطقه و سراسر جهان جسور می‌کند.»

وی در ادامه بار دیگر خواهان تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران شد و گفت: «تحریم‌ها را تشدید کنید و نظارت را تشدید کنید. هرگونه مذاکره از موضع قدرت انجام شود و تهدید نظامی معتبر  روی میز باشد.» وی با نسخه‌‌‌پیچی برای تیم مذاکره‌‌‌کننده درباره برجام در وین گفت: «این فرمول است. اگر ایرانی‌‌‌ها فکر کنند که جهان برای متوقف کردن آنها جدیت ندارد، به سمت بمب می‌‌‌روند. ما باید روشن کنیم که جهان اجازه رخ دادن چنین چیزی نمی‌‌‌دهد.»

این مقام صهیونیست، بار دیگر با تکرار ادعاهای بی‌‌‌سند گفت که رژیم صهیونیستی برای خود حق اقدام علیه برنامه هسته‌‌‌ای ایران در هر زمان و به هر شکلی را قائل است و این موضوع برای رژیم صهیونیستی حیاتی است.

  ادعای جدید وزیر خارجه سعودی

همزمان وزیر خارجه سعودی که به یونان سفر کرده از آنچه تخلفات ایران در برنامه‌‌‌ هسته‌‌‌ای خوانده ابراز نگرانی کرد. «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «نیکلاس دندیاس» همتای یونانی در آتن مدعی شد، عربستان سعودی از «تخلفات ایران به‌ویژه در زمینه برنامه هسته‌‌‌ای» نگران است. بر اساس گزارش شبکه «العربیه»، بن‌فرحان گفت: تخلفات ایران با آنچه تهران درباره ماهیت صلح‌‌‌آمیز برنامه هسته‌‌‌ای خود اعلام کرده در تضاد است. وی در ادامه بر تلاش‌‌‌های عربستان سعودی برای جلوگیری از آنچه دستیابی ایران به سلاح هسته‌‌‌ای خواند، تاکید کرد. بن فرحان سپس گفت، با وزیر خارجه یونان درباره پرونده مذاکرات هسته‌‌‌ای میان ایران و دیگر طرف‌‌‌های مذاکره‌‌‌کننده بحث و تبادل‌‌‌نظر کرده است.