تاریخ انتشار : سه شنبه 23 مهر 1398 - 22:02
کد خبر : 1488

مهاجرت نقدینگی ازسهم‌های کوچک به سمت بزرگترها/ معامله‌گران تازه وارد از طریق صندوق‌های سرمایه‎‌گذاری دادوستد کنند

مهاجرت نقدینگی ازسهم‌های کوچک به سمت بزرگترها/ معامله‌گران تازه وارد از طریق صندوق‌های سرمایه‎‌گذاری دادوستد کنند

سقوط سنگین شاخص کل و نوسان حاکم بر بازار سهام، ترس محسوسی را میان معامله‌گران برانگیخت. همچنین عده‌ای از کارشناسان روند فعلی را طبیعی و جزء ذات بازار تلقی می‌کنند و این امر را متاثر از رفتارهای هیجانی و فشار بالای فروش می‌دانند. گفتنی است شاخص کل و شاخص هم‌وزن در پایان معاملات روز جاری

سقوط سنگین شاخص کل و نوسان حاکم بر بازار سهام، ترس محسوسی را میان معامله‌گران برانگیخت. همچنین عده‌ای از کارشناسان روند فعلی را طبیعی و جزء ذات بازار تلقی می‌کنند و این امر را متاثر از رفتارهای هیجانی و فشار بالای فروش می‌دانند.

گفتنی است شاخص کل و شاخص هم‌وزن در پایان معاملات روز جاری بیشترین افت چهار ماه اخیر را پشت سر گذاشتند و این امر معادله‌ها در باب روند رو به رشد چند روز قبل را کمی بهم ریخت.

در همین راستا مهدی طحانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادآنلاین نسبت به آخرین روند معاملات و شرایط کنونی بازار سهام، اظهار داشت: قیمت‌ها اکنون به شکل مناسبی رشد کرده و اتفاق‌های اخیر را می‌توان به عنوان تغییر شکل معاملات از سهم‌های کوچک به سمت سهم‌های بزرگتر برشمرد.

وی با اشاره به اینکه می‌توان انتظار داشت در چند روز آینده سهام گروه‌های بزرگ مورد استقبال بیشتری قرار بگیرند، گفت: چند روزی است که شاخص کل هم‌وزن روند روبه پایینی را دنبال می‌کند و شاخص کل نوسان‌های قابل توجهی دارد، از طرفی انتشار گزارش‌های شش ماه که طی روزهای آتی روانه کدال خواهد شد گویای وضعیت شرکت‌هاست و انتظار می‌رود سهم‌های بزرگ بازار همچون فلزی‌ها ،فولادی‌ها، پتروشیمی و پالایشی تا حدی عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارند، این عامل منجر خواهدشد تا معامله‌گران به سمت آن‌ها کشانده شوند.

طحانی ادامه داد: اگر روند اصلاح سهم‌های کوچک چند روز دیگر ادامه داشته باشد، قیمت‌های خوبی بر آن‌ها حاکم خواهد شد، به طور مثال: قیمت برخی از سهام‌های بازار پایه تا ۶۰ درصد هم کاهش پیدا کرده و اگر اصلاح بیشتری را دنبال کنند برای سرمایه‌گذاری مناسب خواهند بود، به علاوه فرصت‌های بازار در شرایط فعلی بیشتر از دشواری‌های آن است.

طحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه سهم‌هایی را می‌توان مستعد رشد در شرایط فعلی دانست، گفت: می‌توان از پنج صنعت به عنوان گروه‌های مستعد رشد طی روزهای آتی یاد کرد، ابتدا بانکی‌ها، صنایع و کانه‌های فلزی ، پالایشی و همچنین پتروشیمی، چراکه این گروه‌ها دارای ساختار مالی قوی هستند و به احتمال زیاد گزارش عملکرد شش ماهه مناسبی خواهند داشت و بعضی از آن‌ها تا پایان سال سود خوبی را عاید سرمایه‌گذاران می‌کنند، به علاوه قیمت سایر گروه‌ها نیز به علت کوچک بودن رشد چند درصدی داشت و نمی‌توان برای آن‌ها رشد بیشتری متصور شد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه ایجاد شوک ارزی چه پیامدی را برای روند معاملات طی روزهای آتی در پی خواهد داشت، گفت: افزایش قیمت ارز برای بازار سهام مثبت است و در صورت چین اتفاقی نقدینگی کماکان در بورس حفظ خواهد شد، چرا که بازار ارز امنیتی و تحت کنترل است و این امر برای سرمایه‌گذاران آن مشکلاتی را در پی دارد، به طوریکه اگر شخصی ابتدای سال دلار ۱۲هزار ۹۰۰ تومانی خرید، با توجه به نرخ فعلی، متحمل حدود ۱۰ درصد ضرر طی شش ماه اخیر شد، البته اکنون با توجه به نرخ تورم نمی‌توان انتظار نوسان قیمت دلار را داشت، چراکه این اتفاق تاثیر روانی منفی را بر قیمت کالاها خواهد گذاشت.

طحانی در پایان به سرمایه‌گذاران تازه وارد توصیه کرد، از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند و با تجربه کم و انفرادی اقدام به دادوستد نکنند .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....