تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 - 19:50
کد خبر : 107912

منفی شدن موجودی انبار صنایع دارویی و خودروسازی

منفی شدن موجودی انبار صنایع دارویی و خودروسازی

در میان گروه های اصلی صنعتی کشور بیشترین میزان منفی شدن انبار ها به خودروسازی و قطعات تعلق دارد، تغییرات موجودی انبار ها در این صنعت در مهر ماه بالغ بر منفی ۳۵ درصد بوده است. اقتصاددان: بررسی ها نشان می دهد تغییرات موجودی انبار های بخش خودرو برای چندمین ماه متوالی در مهر ماه

در میان گروه های اصلی صنعتی کشور بیشترین میزان منفی شدن انبار ها به خودروسازی و قطعات تعلق دارد، تغییرات موجودی انبار ها در این صنعت در مهر ماه بالغ بر منفی ۳۵ درصد بوده است.

اقتصاددان: بررسی ها نشان می دهد تغییرات موجودی انبار های بخش خودرو برای چندمین ماه متوالی در مهر ماه منفی بوده، این در حالیست که موجودی انبار های بخش های فلزات اساسی و مواد غذایی مثبت برآورد شده است.

بررسی رشد سالانه تولید صنعتی در مهرماه 

بنا به داده های منتشر شده از پژوهشکده پولی و بانکی از ۲۸۰ شرکت بورسی که بخش مهمی از تولید کشور را در دست دارند، رشد سالانه تولید صنعتی کشور در مهر ماه مثبت ۷٫۷ درصد برآورد شده البته رشد ماهانه تولید در ماه مذکر منفی بوده است.

موجودی انبارها منفی شد

در این حال موجودی انبار ها برای هفتیمن ماه متوالی منفی شد، تغییرات موجودی انبارها در مهر منفی ۳٫۷ درصد به ثبت رسیده است. به بیان ساده تر از ابتدای سال جاری تا کنون رشد از موجودی انبار ها در اقتصاد ایران کاسته شده، این در حالیست که تقریبا در تمامی ماه های سال گذشته تغییرات موجودی انبار مثبت بوده است.

بررسی موجودی انبارهای خودروسازی

در میان گروه های اصلی صنعتی کشور بیشترین میزان منفی شدن انبار ها به خودرو سازی و قطعات تعلق دارد، تغییرات موجودی انبار ها در این صنعت در مهر ماه بالغ بر منفی ۳۵ درصد بوده است.

می توان گفت که علت اصلی منفی شدن انبار ها در سال جاری مربوط به بخش خودرو است.

بررسی ها نشان می دهد موجودی انبارهای بخش خودرو سازی و قطعات در سال گذشته مثبت بوده، ظاهرا خودروسازان هرچه در سال گذشته به انبارهایشان افزوده اند در سال جاری استفاده می کنند.

موجودی انبار صنایع دارویی منفی شد

صنایع شیمیایی و صنایع دارویی از دیگر گروه های مهمی هستند که در مهر ماه موجودی انبار هایشان منفی بوده، این شاخص در این دو صنعت به ترتیب منفی ۰٫۷ درصد و منفی ۲٫۱ درصد برآورد شده است. یکی از مهم ترین بخش ها صنعتی در کشور فلزات اساسی یا همان فلزات پایه است که در مهر ماه حدود ۶ درصد به موجودی انبار هایش افزوده شده است. همچنین صنایع غذایی نیز در مهر شاهد افزایش موجودی انبار ها بوده اند، تغییرات این شاخص در این صنعت ۶٫۷ درصد به ثبت رسیده است.

تغییرات تولید به تنهایی نمی تواند اطلاعات سودمندی به ما ارائه دهد، از همین رو بررسی تغییرات موجودی انبارها در کنار تغییرات رشد ضروری است.

بررسی ترازنامه ۲۸۰ شرکت بورسی

تراز نامه ۲۸۰ شرکت بورسی نشان می دهد در ۷ ماه نخست سال موجودی انبار ها منفی بوده است، این امر نشان از فعال بودن سمت تقاضا در سال جاری دارد در برهه های زمانی که محدودیت تقاضا وجود دارد و ظرفیت مازاد تولید در بخش عرضه وجود دارد روند رشد تولید و تغییرات موجودی انبار در خلاف جهت هم خواهد بود.

به این معنی که تغییرات رشد تولید ریشه در تغییرات تقاضا دارد و به عنوان مثال تولید کننده در مواجه با افزایش تقاضا از طریق کاهش موجودی انبار و افزایش رشد تولید واکنش نشان میدهد.

زمانی که شوکی منفی بخش عرضه تولید و فروش را تحت تاثیر قرار دهد، در دوره های اولیه با وجود اینکه رشد تولید را کاهش می دهد، رشد فروش را تحت تاثیر قرار نمی دهد و همین امر باعث کاهش موجودی انبار محصولات نهایی می شود.

از این رو زمانی که کاهش رشد تولید با کاهش موجودی انبار همراه باشد میتوان گفت که شوک وارد شده از بخش عرضه است و عامل اصلی متوقف کننده رشد را باید از سمت عرضه جستجو کرد.

 منفی شدن موجودی انبار صنایع دارویی و خودروسازی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....