تاریخ انتشار : سه شنبه 4 خرداد 1400 - 22:16
کد خبر : 48228

منتظر داغ‌ترین تابستان در نیم قرن اخیر باشید

منتظر داغ‌ترین تابستان در نیم قرن اخیر باشید

داغ‌ترین تابستان ‌پیش‌روی همه استان‌های کشور است. خشکسالی در ایران از سال ۷۴ آغاز شد. اما سال ۱۴۰۰ رکورددار کم‌بارش‌ترین سال آبی در ۵۰ سال اخیر است. الگوهای هواشناسی نشان می‌دهد هوا نیز گرم‌تر می‌شود و ایران نخستین تابستان داغ در نیم‌قرن اخیر را تجربه خواهد کرد. میانگین افزایش دمای بلند مدت ایران تا نیمه

داغ‌ترین تابستان ‌پیش‌روی همه استان‌های کشور است. خشکسالی در ایران از سال ۷۴ آغاز شد. اما سال ۱۴۰۰ رکورددار کم‌بارش‌ترین سال آبی در ۵۰ سال اخیر است.

الگوهای هواشناسی نشان می‌دهد هوا نیز گرم‌تر می‌شود و ایران نخستین تابستان داغ در نیم‌قرن اخیر را تجربه خواهد کرد. میانگین افزایش دمای بلند مدت ایران تا نیمه دهه ۹۰، سالانه ۰.۴درجه بود که امسال این عدد به یک درجه طبق پیش‌بینی‌ها می‌رسد.

به گزارش اقتصاددان به نقل از همشهری ،  صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، شرایط گرمای پیش‌روی کشور تا پایان تابستان را اینگونه تشریح کرد: میانگین دمای هوا در فاصله خرداد تا شهریور در جنوب و جنوب‌شرق کشور و استان‌های ساحلی خزر نرمال می‌ماند، ولی سایر مناطق که بخش بزرگی را تشکیل می‌دهند، به‌طور میانگین یک درجه گرم‌تر از میانگین ۵۰ ساله خواهند بود.

با توجه به کاهش چشمگیر بارش‌ها در پاییز و زمستان ۹۹ که ابتدای سال آبی هستند، وضعیت سدها نیز مناسب نیست. هر سال ذخایر برفی مناسب در ارتفاعات زاگرس و البرز وجود داشت که امسال شرایط این ذخایر به هیچ‌وجه مناسب نیست.

به‌گفته او، از آنجا که طی سال آبی- زراعی افزایش دما رخ داده است، پیش‌بینی می‌شود، آورد رودخانه‌های زاگرس و البرز هم مناسب نباشد و کمبود آب تا پایان شهریور ادامه دارد.

مساحت یخچال‌های طبیعی کشور نیز کاهش محسوس یافته است و در این شرایط اگر آب هم پشت سدها نباشد، تولید نیروی برقابی نیز امکانپذیر نخواهد بود.

 

1 اقتصاددان نوشته

 

بدین‌ترتیب تامین برق هم تا پایان تابستان به‌شدت مشکل است. افزایش دما و کمبود منابع آب شرایط هشدارآمیز برای ماه‌های گرم در سال‌جاری ایجاد می‌کند و صادق ضیاییان در مورد تابستان ۱۴۰۰ اینگونه هشدار می‌دهد: از ابتدای اردیبهشت‌ هشدار کمبود منابع آب در بسیاری از استان‌های کشور اعلام شد. این معضل فقط مختص به استان‌های خشک نظیر سیستان و بلوچستان نیست، بلکه در دو سوی زاگرس و البرز نیز این شرایط تثبیت می‌شود؛ بنابراین هم مردم باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و دولت نیز باید تمهیداتی برای محدود کردن کشاورزی‌ آب‌بر بیندیشد.

 

 

تنش آبی در تابستان ۱۴۰۰

براساس اطلاعات دریافتی از پژوهشکده اقلیم‌شناسی ایران، با توجه به وضعیت بارش‌ها و به بهره‌برداری رسیدن تعداد زیادی از طرح‌های آبرسانی طی ماه‌های اخیر، تعداد شهرهای دارای تنش آبی کشور به بیش از ۲۰۰ شهر رسیده است.

پیش‌بینی‌ پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور آن است که ۱۲ کلانشهر اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد نیز تابستان امسال با بحران تأمین آب مواجه می‌شوند.

در این شرایط، اگرچه سال آبی در کشور از مهر ۹۹ تا شهریور ۱۴۰۰ ادامه دارد، اما پیش‌بینی‌های فصلی نشان می‌دهد فروردین‌ماه امسال، پایان سال آبی برای برخی استان‌ها مانند هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان بوده و تا پایان سال آبی ۱۴۰۰ دیگر بارش قابل‌توجهی در این استان‌ها اتفاق نمی‌افتد.

بررسی گزارش‌های پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور توسط همشهری مشخص کرد، بارش‌ نزولات جوی در سال آبی جاری تا ابتدای خرداد جاری، ۴۱ درصد نسبت به دوره مشابه بلندمدت و ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. هیچ‌یک از استان‌های کشور نیز طی این دوره، بارش بیش از نرمال دریافت نکرده‌اند.

در سال آبی‌ ۱۴۰۰-۱۳۹۹، بیشترین کم‌بارشی به‌ترتیب در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان با ۸۶-، ۸۲- و ۶۵- درصد رخ داد. بدین‌ترتیب در چهار ماه آینده، از همین حالا یعنی خرداد تا شهریور سال‌جاری، بارش‌ها در استان‌های واقع در دو سوی البرز مرکزی و شمال‌غرب در حد نرمال و سایر مناطق به استثنای بخش محدودی در جنوب‌شرق کشور قابل توجه نیست.

 

2 اقتصاددان نوشته

 

مدل‌های اقلیمی پژوهشکده اقلیم‌شناسی کشور درباره بارش‌ نزولات جوی در دوره خرداد تا شهریور ۱۴۰۰نشان می‌دهد طی این مدت، بارش در استان‌های ساحلی خزر و شمال‌غرب کشور نرمال تا اندکی کمتر از آن و در دیگر مناطق کشور مطابق فصل در محدوده صفر میلی‌متر باشد. مقدار بارش موسمی تابستانه در مناطق جنوب و جنوب‌شرق نیز به بیش از نرمال گرایش دارد.

 

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....