تاریخ انتشار : شنبه 29 آذر 1399 - 12:46
کد خبر : 28716

مقابله با احتکار با تکمیل سامانه ملی املاک

مقابله با احتکار با تکمیل سامانه ملی املاک

علیزاده گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی اهرمی برای مقابله با احتکار مسکن به شمار می رود اما نیاز به تکمیل سامانه دارد. علیزاده، معاون سازمان امور مالیاتی، در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر درباره اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی اظهار داشت: مالیات گیری فقط برای ضمانت اجرایی این قانون است

علیزاده گفت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی اهرمی برای مقابله با احتکار مسکن به شمار می رود اما نیاز به تکمیل سامانه دارد. علیزاده، معاون سازمان امور مالیاتی، در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر درباره اصلاح قانون مالیات بر خانه های خالی اظهار داشت: مالیات گیری فقط برای ضمانت اجرایی این قانون است و اهرمی برای مقابله با خالی ماندن واحدهای خالی به شمار می رود اما با روند در نظر گرفته شده، باید به سمتی برویم که مالکان، خانه‌ها را خالی نگه ندارند. 

در اقتصاددان به نقل از اسکناس  ، علیزاده در خصوص خانه های خالی مشمول مالیات گفت: در حال حاضر واحد زیر ۱۵۰ متر در تهران و زیر ۲۰۰ متر در سایر استان ها  مشمول مالیات بر اجاره نمی شوند اما همین واحدها اگر ۱۲۰ روز خالی بمانند مشمول جریمه ۶ برابر مالیات بر اجاره در سال اول هستند  که در سال بعد دو برابر می شود. معاون سازمان امور مالیاتی گفت: در قانون جدید، مواردی اضافه شده تا بر مبنای آن دستگاه‌ها و آحاد مردم نسبت به ثبت اطلاعات املاک و مستغلات خود اقدام کنند.در این صورت، سامانه املاک و اسکان حاوی اطلاعات دقیقی از واحد‌های مسکونی می‌شود و با استفاده از آن، قانون اخذ مالیات از خانه های خالی قابل اجرا می‌شود. او تصریح کرد: طبق قانون، باید خروجی سامانه املاک به طور دقیق خانه‌های خالی را مشخص کند تا سازمان امور مالیاتی نسبت به اخذ مالیات اقدام کند، اما ما معتقدیم که این سامانه هنوز محتوای کاملی ندارد و نمی‌توان تشخیص دقیق و درستی درباره خالی بودن خانه‌ها داشت.

افزایش بازدارندگی جرائم خانه های خالی در قانون جدید

در ادامه برنامه طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از دغدغه‌های مهم مردم که به نمایندگان مجلس یازدهم منتقل شده، قیمت مسکن بوده است و در این زمینه ورود پیدا کردیم که اصلی ترین مشکل، احتکار مسکن  و بحث خانه های خالی است. او ادامه داد: قانون مالیات بر خانه های خالی از قبل وجود داشته اما دو اشکال اساسی بازدارنده نبودن جرائم و نبود امکان شناسایی تمامی خانه‌های خالی داشت. مجلس یازدهم برای اصلاح این قانون اقدام کرد و در این مسیر، دو موضوع خود اظهاری و بازدارندگی جرائم  را مد نظر قرار داد.  سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بنابراین سامانه املاک و اسکان طراحی شده تا مردم در آن اطلاعات وضعیت سکونت خود را وارد کنند . یکی از فواید این قانون، شناسایی محل زندگی مردم و ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل است. او افزود: همچنین افزایش پلکانی مالیات به صورت سالانه در این قانون در نظر گرفته شده به طوری که برای سال اول ۶ برابر مالیات بر اجاره، سال دوم دو برابر این میزان و سال سوم سه برابر آن تعیین  شده است که می‌تواند بازدارندگی در خصوص احتکار خانه ایجاد کند.نماینده مجلس اضافه کرد: مالیات دستگاه‌های دولتی که اقدام به خالی نگه داشتن خانه کنند، دو برابر این جرائم محاسبه می‌شود. طغیانی درباره وضعیت فعلی سامانه املاک و اسکان و قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت: از زمانی که سامانه به مردم معرفی شود،  باید طی ۲ ماه نسبت به خوداظهاری و ثبت اطلاعات محل سکونت خود اقدام کنند.او افزود: در مجموع در مدت ۵ ماه ما باید اطلاعات خانه‌ها را داشته باشیم و اگر اطلاعات خانه‌ای ثبت نشده باشد، خالی محسوب می‌شود.

مالیات بر خانه های خالی ابزار کنترل بازار مسکن

در ادامه برنامه نوروزی، کارشناس بازار مسکن در این خصوص گفت: طبق سرشماری سال ۹۵ حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد و یکی از راه‌های سامان بخشی به بازار مسکن، اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی است. او افزود: این قانون باید از سال ۹۵ اجرا می‌شد و سامانه املاک راه اندازی می‌شد، اما به بهانه‌های مختلف انجام نشد. نوروزی تصریح کرد: قانون جدید ابهام‌ها را رفع کرده و با اجرای آن از افزایش قیمت مسکن جلوگیری می‌شود. وی گفت: یکی از نکات مهم این قانون جدید این است که برای کسانی که بیش از ۵ خانه دارند، رقم مالیات دو برابر می‌شود و همین امر مالکان را مجبور به عرضه خانه‌ها به بازار می‌کند. در همین رابطه ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان کشور یک اقدام پیچیده و مهمی برای حوزه ساختمانی کشور به شمار می‌رود، گفت: در صورتی که راه‌اندازی و تکمیل این سامانه را جدی بگیرند می‌توانیم امیدوار به تکمیل این سامانه تا پایان سال باشیم. او با بیان اینکه جمع آوری اطلاعات در این سامانه بسیار مهم و زمان بر خواهد بود، گفت: در این سامانه تمامی اطلاعات مربوط به خانه‌های خالی وارد می‌شود که جمع آوری آنها نیاز به بررسی میدانی دارد و همین موضوع خود زمان بسیار زیادی را می‌طلبد که امیدواریم دولت از قبل اقدام به انجام آن کردده باشد. رهبر با اشاره به اینکه اجرای سامانه ملی املاک و اسکان تنها بخشی از مشکلات حوزه مسکن را می‌تواند رفع کند، افزود: دولت باید علاوه بر تکمیل این سامانه به سراغ افزایش تولید مسکن برود. دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران گفت: دولت اگر طبق برنامه ساماندهی املاک و اسکان پیش می‌رفت ما هم اکنون شاهد رونق و وضعیت مناسب در بازار مسکن بودیم. او اظهار کرد: دولت باید سختگیری‌های خود را در حوزه سرمایه‌گذاری مسکن و تولیدات این بخش کاهش دهد تا سرمایه‌گذاران و سازندگان این بخش برای ورود به این بازار رقبت داشته باشند.بیشتر بخوانید: تهران از ثبت نام طرح ملی مسکن حذف نشده است رهبر بیان کرد: با راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان مسکن می‌توانیم خانه‌های خالی را در این بازار شناسایی کنیم البته با تکمیل آن می‌توانیم مشکلات مربوط به آمایش سرزمین را هم برطرف کنیم.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....