تاریخ انتشار : سه شنبه 30 دی 1399 - 12:51
کد خبر : 32018

معیشت مردم قربانی عدم توسعه صادرات

معیشت مردم قربانی عدم توسعه صادرات

رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران گفت: بار توسعه نیافتگی صادرات کشور، بر دوش معیشت مردم قرار می گیرد زیرا این امور به مثابه حلقه‌های زنجیر در عرصه اقتصاد به همدیگر پیوند خورده ‌است.  غلامحسین شافعی در نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: اگر در اندیشه امان دادن به شرایط

رییس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران گفت: بار توسعه نیافتگی صادرات کشور، بر دوش معیشت مردم قرار می گیرد زیرا این امور به مثابه حلقه‌های زنجیر در عرصه اقتصاد به همدیگر پیوند خورده ‌است.  غلامحسین شافعی در نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: اگر در اندیشه امان دادن به شرایط معیشتی جامعه هستیم نقطه آغاز این اقدام و تحقق همه تلاش‌ها حمایت از عرصه صادرات است.

 

به گزارش اقتصاددان به نقل از اسکناس،  وی اضافه کرد: اقتصادی که بر صادرات رو به رشد متکی باشد مسیر تعالی را طی خواهد کرد و از برکات آن نیز جامعه منتفع خواهد شد. رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: امروز روسای هر سه قوه مکرر از معیشت مردم سخن می‌گویند اما توجه داشته باشید که حل مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه در گرو «توسعه اقتصادی» است و این مقوله نیز با «توسعه تولید» در پیوند است  و رشد و تعالی تولید نیز به «توسعه صادرات» منوط است و تحقق این مولفه را هم باید در گرو «حمایت و تشویق صادرکنندگان» دانست.

شافعی افزود: بارها تاکید کرده‌ایم که تجارت خارجی و امنیت نیز رابطه‌ای مستقیم دارند و کشورهایی که کالا میان مرزهایشان در حال مبادله است یا ظرفیت سرمایه گذاری خارجی را فراهم می کنند در عرصه تعاملات سیاسی و بین المللی خود نیز با احتیاط بیشتری عمل کرده و از منافع اقتصادی خود به واسطه اختلافات سیاسی چشم نمی پوشند. وی با اشاره به عدم وجود شرکت‌های بزرگ صادراتی در کشور ادامه داد: هر بار فرصت تجاری ارزشمندی مانند گشایش در بازار روسیه فراهم آمد این ایراد را مطرح کردند که عدم وجود شرکتهای بزرگ صادراتی یکی از مشکلات ایران در تجارت با این کشور است اما به واقع ناپایداری قوانین، مجالی برای ایجاد چنین ساختارهایی را فراهم نکرده و تجار ما مکرر سرمایه خود را به واسطه تصمیمات خلق‌الساعه در خطر می بینند. رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه به جای برندسازی در کشور ما، برندکُشی رقم می خورد و به دفعات دیده‌ایم و شنیده‌ایم که یک فعال اقتصادی، عمر خود را صرف توسعه و حضور در یک بازار بین المللی و جلب اعتماد مشتریان خارجی خود نموده اما یک بخشنامه یا دستورالعمل جدید (بی‌توجه به شرایط بخش خصوصی) صادرات کالای او را ممنوع و تجارت وی را نابود کرده است. شافعی افزود: در چنین شرایطی، سرمایه گذاری لازم برای ایجاد شرکت های بزرگ صادراتی و برندسازی در این عرصه، پُرریسک تلقی می شود و به طور طبیعی افراد به سمت و سوی آن نمی روند. وی تاکید کرد: تا سیاستگذاریهای ما از این جنس بی ریشگی‌ها  رنج می‌برد، ظرفیت تازه و شاخصی در عرصه سرمایه‌گذاری و صادرات شکل نمی گیرد.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: تاکید ما این است که کمیسیون های تخصصی اتاق ها بر چند موضوع مشخص تمرکز یافته و در باب آن یک بسته پیشنهادی کارآمد، با اخذ نظر متخصصان آن حوزه، تدوین کنند. شافعی  افزود: یکی از مشکلات حوزه صادرات با موضوع حمل و نقل پیوند خورده است. بحث تامین واگن صادراتی و هزینه های آن، موضوعی است که بارها در جلسات مختلف و با حضور مقامات دستگاه های متولی بررسی شده اما راه به جایی نبرده است. وی اضافه کرد: اگر قرار باشد که بخش خصوصی به موضوع چاره جویی و حتی سرمایه گذاری برای تامین این واگن ها و یا هر سیستم حمل و نقل تجاری دیگر ورود کند باید برای آن مجموعه ای از راهکارها بررسی و بسته‌ای کارشناسی ارائه گردد تا این سرمایه گذاریها به درستی هدایت شده و با دقت انجام گیرد. رییس اتاق بازرگانی ایران از مصوبه ۱۷۷ شورای سران سه قوه به عنوان یک ظرفیت مطلوب برای گره گشایی از بعضی مشکلات بخش خصوصی و صادرکنندگان یاد کرد و گفت: البته اختلافاتی بین مصوبه ۱۷۷ شورای سران سه قوه با آخرین بخشنامه بانک مرکزی درباره نحوه بازگشت ارز به چرخه اقتصادی وجود داشت. شافعی افزود: به همین دلیل، موضوع را در جلسات مشترکی با وزارت صنعت بررسی کردیم و ماحصل سلسله نشست های مشترک در این حوزه، پیشنهادات کاربردی برای اصلاح‌گری در این بحث بود. او ادامه داد: توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت به پیشنهادات بخش خصوصی قابل توجه است و هماهنگی بانک مرکزی با این وزارتخانه، انتظار گشایشهای جدید را ایجاد کرده است.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....