تاریخ انتشار : یکشنبه 28 اسفند 1401 - 21:33
کد خبر : 119295

معادله فساد قطعی =(انحصار+صلاحدید)-(پاسخگویی )

معادله فساد قطعی =(انحصار+صلاحدید)-(پاسخگویی )

«الان بحث از فروش دارایی شهرداری ها و فروش برخی پارک ها هم به میان آمده است. امیدوارم شهردار تهران که اینهمه برای مبارزه با فساد تبلیغ می کند، موضع خود را شفاف اعلام کند و بگوید فروش املاک شهرداری شایعه است.» مصوبه مولدسازی و حواشی آن همچنان یکی از داغ ترین موضوعات روز کشور

«الان بحث از فروش دارایی شهرداری ها و فروش برخی پارک ها هم به میان آمده است. امیدوارم شهردار تهران که اینهمه برای مبارزه با فساد تبلیغ می کند، موضع خود را شفاف اعلام کند و بگوید فروش املاک شهرداری شایعه است.»

مصوبه مولدسازی و حواشی آن همچنان یکی از داغ ترین موضوعات روز کشور است. پس از واکنش های اقتصاددانانی نظیر فرشاد مومنی، احمد توکلی، محمد سبحانی، حسین راغفر و محمد خوشچهره در انتقاد از این مصوبه، رییس سازمان خصوصی سازی به عنوان یکی از فعال ترین چهره های دولت در دفاع از تصمیم شورای هماهنگیاقتصادی، اقتصاددانان مذکور را دعوت به مناظره کرده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از جماران ،  حسین راغفر اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا ، به دعوت رییس سازمان خصوصی سازی نیز پاسخ داده است.

راغفر در این ارتباط می گوید: رییس سازمان خصوصی سازی تصمیم گیر نیست و او تنها مجری این تصمیماتی است که با نام مولدسازی مطرح می شود لذا آنهایی که این تصمیم را اتخاذ کرده اند باید برای دفاع از تصمیم خود پاسخ دهند یا لااقل اعضای هیات مولدسازی و وزیر اقتصاد برای مناظره اعلام آمادگی کنند.

وی با تاکید بر اینکه آمادگی دارد در مقابل اعضای هیات هفت نفره مولدسازی، مناظره کند، گفت: گفت و گو و مناظره با افراد غیر تصمیم گیر دراین باره نتیجه ای جز سردرگم کردن مردم ندارد. ما برای واگذاری منابع عمومی به غیر، قانون داریم. سوال اصلی این است چرا مسیرهای دیگری برای این اقدام اتخاذ نشده و مجلس کنار گذاشته شده است؟ از سویی نتایج چنین اقداماتی که در گذشته هم سابقه داشته، از پیش مشخص است بنابراین ابتدا دولت مردان باید بپذیرند سیاست های گذشته درباره خصوصی سازی به اهداف خود نرسیده است سپس این پرسش مطرح می شود که چه تضمینی وجود دارد که این سیاست ها، سیاست های درستی باشند و چندسال دیگر عده ای نگویند اینها پر از اشکال بوده است؟

راغفر افزود: معادله فساد برابر است با (انحصار+صلاحدید)-(پاسخگویی). هر جا این معادله برقرار باشد، فساد قطعی است. در قضیه مولدسازی دقیقا این الگوی کلاسیک مطرح شده است. نکته دیگر این است که در شرایط کنونی هیچ متقاضی بخش خصوصی حاضر به ریسک کردن برای خرید این دارایی ها نخواهد شد لذا نهادهای مرتبط با قدرت دست به خرید این دارایی ها با نرخ های نازل می زنند و چون پول کافی برای این کار ندارند، باید از بانک ها وام بگیرند و چون بانک ها پول ندارند، بانک مرکزی با چاپ کردن پول، اعتبارات را در اختیار آنها قرار می دهد و در نهایت همین کار موجب تورم افسارگسیخته می شود.

وی با اشاره به قرارگرفتن تعدادی از مدارس در لیست اموال مشمول مصوبه مولدسازی نیز گفت: با توجه به کمبود شدید مدارس دولتی که یکی از پیامدهای خصوصی سازی های بعد از جنگ تحمیلی بود، یک جمعیت قابل توجهی از افراد قادر به ادامه تحصیل نیستند. این معضل، منجر به فراهم کردن بستر رشد جرم و جرائم در کشور شده است. الان بحث از فروش دارایی شهرداری ها و فروش برخی پارک ها هم به میان آمده است. امیدوارم شهردار تهران که اینهمه برای مبارزه با فساد تبلیغ می کند، موضع خود را شفاف اعلام کند و بگوید فروش املاک شهرداری شایعه است.

استاد دانشگاه الزهرا در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز وضعیت اقتصادی کشور گفت: افزایش بی سابقه نرخ ارز در سال جاری که نزدیک به ۱۰۰ درصد بوده، در سال آینده کسری بودجه دولت را شدیدا افزایش خواهد داد. متاسفانه سیاست دولت ها در سی سال گذشته برای جبران کسری بودجه افزایش قیمت حامل های انرژی و ارز بوده لذا ممکن است دولت بازهم به این وسائل مخرب متوسل شود. البته دولت می تواند از طریق مالیات تصاعدی از صاحبان درآمدهای بسیار بالا، کمبودهای خود را جبران کند کما اینکه در دوره هایی، کشورهایی نظیر آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا برای بازسازی خود تا ۹۰ درصد مالیات بر ثروت ده درصد بالای ثروتمندان جامعه، وضع کردند. حاکمیت باید این مسیر را دنبال کند. پرسش ما این است چرا به جای این روش ها، سیاست های خانمان برانداز و مخرب را دنبال می شود؟

این اقتصاددان در ادامه افزود: برخی کشورهای منطقه برای تولیدکنندگان ما دعوت نامه می فرستند که به کشورهای ما بیایید تا به شما تسهیلات بدهیم لذا در سال آینده قطعا با موج خروج نخبگان و وضعیت اقتصادی آشفته تر و با تورم بالاتر مواجه خواهیم بود. گویی یک همسویی بین این سیاست ها و سیاست های آمریکا و اسراییل برای براندازی اقتصاد کشور وجود دارد. چه کسانی چنین سیاست هایی را رقم می زنند؟ چرا کسی جرات پرسش گری از آنها را ندارد؟ ریچارد نفیو در کتاب خود(هنر تحریم ها) می گوید ما باید کاری کنیم که تولید صنعتی در ایران صرفه نداشته باشد. این هم سویی از کجا نشات می گیرد؟

وی در پاسخ به سوالی درباره جزییات دیدار خود با رییس جمهور، نیز گفت: جلسه ای با حضور عده ای از کارشناسان در حضور رییس جمهور تشکیل شد که من هم دعوت شده بودم. یکی از مسائلی که در این جلسه از سوی برخی مطرح شده بود، افزایش تدریجی قیمت حامل های انرژی بود. برخی مباحث تکراری شکست خورده دیگر مانند بازار آزاد ارز هم از سوی عده ای بیان شد. مسائلی از سوی بنده نیز ارائه شد که فکر می کنم برگزار کنندگان آن جلسه خیلی تمایلی برای انتشار آن مطالب ندارند.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....