تاریخ انتشار : دوشنبه 9 فروردین 1400 - 21:20
کد خبر : 40916

مشکلات زیست محیطی تهران

مشکلات زیست محیطی تهران

مشکلات زیست محیطی تهران سدی در مقابل مدیریت شهری   دکتر سید حسین حسینی در گفتگو با اقتصاددان بیان کرد:  بعد از اکتشافات فسیلی و اشیاء باستانی در نقاطق قدیمی تهران، پیشینه سکونتگاهی این شهر ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد و یا حتی بیشتر از آن را نشان می‌دهد. تهران به واسطه برخورداری از دشت

مشکلات زیست محیطی تهران سدی در مقابل مدیریت شهری

 

دکتر سید حسین حسینی در گفتگو با اقتصاددان بیان کرد:  بعد از اکتشافات فسیلی و اشیاء باستانی در نقاطق قدیمی تهران، پیشینه سکونتگاهی این شهر ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد و یا حتی بیشتر از آن را نشان می‌دهد. تهران به واسطه برخورداری از دشت وسیع، سفره های آبهای زیرزمینی، منابع طبیعی، آب و هوای خوب، باغات و زمین های زراعی حاصلخیز و حیات وحش و جانورانی بکر همیشه مورد توجه گذشتگان بوده است و همین شرایط ایده آل در تهران موجب شده تا به عنوان پایتخت ایران انتخاب شود.

▫️با شتاب گرفتن توسعه علمی و صنعتی و امکانات نوظهور شهری و شهرنشینی وسعت و جمعیت شهر تهران نیز روز بروز افزایش یافت و موجب بوجود آمدن دروازه ها، محلات، ورود خودروها، احداث کارخانه ها، بازارها، جاده های درون شهری و برون شهری، خطوط راه آهن و …. گردید و در نهایت باعث شد که مردم اطراف تهران و شهرهای دیگر به تهران نقل مکان کنند.

در شهری مثل تهران، مهاجرت از روستا به شهر در زمره مهمترین مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به شمار می آید. این مهاجران متنوع هم در مبدأ و هم در مقصد مسائل و مشکلاتی از جمله؛ بروز نابسامانی های متعدد ناشی از فشار بر منابع و امکانات محدود جوامع شهری، بیکاری و کم کاری، کمبود فضای زیستی و آموزشی، آلودگی هوا و محیط زیست، سالخوردگی و زنانه شدن نیروی کار کشاورزی، تخلیه روستاها و غیره را به وجود آوردند که پی در پی بزرگتر و پیچیده تر شده است.

▫️افزایش وسعت و جمعیت شهر در ابتدا به مشکلات کوچک زیست محیطی چون جمع آوری زباله و پسماندهای شهری و فاضلاب ختم می شد، اما امروزه مشکلات جدیدی بر پیکیره تهران وارد می شود که ابعاد مختلف زندگی شهروندان را در بر می گیرد که برخی از آنه به ابرمسئله تبدیل شدند.

در یک دسته بندی می‌توان مشکلات زیست محیطی تهران را در ۲۵ مورد به شرح زیر بیان نمود که متولی اصلی حل آنها مدیریت شهری به معنای خاص یعنی شورای شهر و شهرداری است:
۱- حاشیه نشینی و ساخت و ساز غیر مجاز در حریم شهر ۲ – انباشت و افزایش مواد زائد جامد شهری ۳ – افزایش میزان مصرف منابع طبیعی ۴ – آلودگی هوا ۵ – آلودگی صوتی ۶ – آلودگی منظر (بصری) شهری ۷ – آلودگی نوری (دید در شب) ۸ – کوچک شدن زیستگاه های جانوران با از بین رفتن فضاهای سبز طبیعی ۹ – ترافیک و جمعیت شناور ( تفاوت چشمگیر بین جمعیت روز و شب شهر) ۱۰ – افزایش درجه حرارت و کاهش بارش آسمانی (جزیره گرمایی) ۱۱ – زمین خواری، کوه خواری و تخریب عرصه های منابع طبیعی ۱۲ – تخریب باغ های شهری تغییرکاربری آنها به تجاری و مسکونی ۱۳ – استفاده از گونه های گیاهی غیربومی و پارازیت در فضای سبز شهری ۱۴ – سفید بالک ها ۱۵ – افزایش جمعیت موش ها و جانوران موزی ۱۶ – کاهش تنوع زیستی گیاهی و حیوانی ۱۷ – فرو نشست زمین ۱۸ – کاهش چشمگیر سطح آبهای زیرزمینی ۱۹ – پسماندهای ساختمانی، صنعتی، بیمارستانی ۲۰ – کمبود سرانه فضای سبز شهری ۲۱ – آلودگی و فرسایش خاک ۲۲ – رود دره ها، شن چاله، گودها ۲۳ – کمبود آب ۲۴ – بوی نامطبوع در جنوب شهر ۲۵ – کشت با فاضلاب شهری و … که متاسفانه در ادوار پنجگانه شورای اسلامی شهر تهران توجه کافی و جدی به آنها نشده و در نتیجه مشکلات دیگری از جمله معظلات اجتماعی نیز بدین سبب بر پیکر شهر تهران افزوده شده است. در ادامه طی چند یادداشت به تشریح این موارد خواهیم پرداخت.

دکتر سید حسین حسینی
رئیس کمسیون بهداشت و درمان جمعیت حامیان انقلاب اسلامی، دبیر انجمن حامیان سلامت منطقه ۱۸، دبیر جمعیت انسجام ایران، عضو کارگروه سلامت و محیط زیست شورایاری منطقه ۱۸تهران

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....