تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 فروردین 1400 - 18:46
کد خبر : 41142

مشکلات زیست محیطی تهران ۴

مشکلات زیست محیطی تهران ۴

مشکلات زیست محیطی تهران سدی در مقابل مدیریت شهری (یادداشت چهارم) در اولین یادداشت از این سلسله یادداشت ها به ۲۵ مشکل زیست محیطی که مدیریت شهری در تهران با آنها دست به گریبان است پرداختیم. و در دو یادداشت بعد در هرکدام پنج مورد را تشریح نمودیم. در اینجا به سه مورد دیگر از

مشکلات زیست محیطی تهران سدی در مقابل مدیریت شهری (یادداشت چهارم)

در اولین یادداشت از این سلسله یادداشت ها به ۲۵ مشکل زیست محیطی که مدیریت شهری در تهران با آنها دست به گریبان است پرداختیم. و در دو یادداشت بعد در هرکدام پنج مورد را تشریح نمودیم. در اینجا به سه مورد دیگر از این مشکلات بپردازیم.

۱۱- زمین خواری، کوه خواری و تخریب عرصه های منابع طبیعی:

پدیده زمین‌خواری و اخیرا کوه‌خواری و ساخت‌وساز در ارتفاعات از دیگر مسائل رنج‌آور و اسفبار در تهران می باشد که بدون هیچ ضابطه ای همچنان ادامه دارد.
در دو دهه گذشته بیشترین ساخت و سازها در دامنه ارتفاعات شمال تهران صورت گرفته که از نظر کیفیت و زیبایی هم با ساخت و سازهای جنوب تهران متفاوت است و به همین خاطر اختلاف قیمت فاحشی در شمال و جنوب تهران در حوزه مسکن وجود دارد که این امر به افزایش فاصله اجتماعی میان شمال و جنوب شهر دامن زده و اختلاف طبقاطی در درون شهر تهران منجر شده است.

قیمت ۲۰۰ میلیون تومان برای یک متر واحد مسکونی در کنار ۲۰ میلیون تومان در مناطق جنوبی بخوبی گویای این واقعیت تلخ است که آسیب ها و معضلات اجتماعی خاصی را پدید آورده است.
ریشه اینکار را باید در تراکم فروشی شهرداری برای تامین هزینه های اداره شهر جستجو کرد که عملا به سوداگری یک عده کمک کرده است.

۱۲- تخریب باغ های شهری:

تخریب باغ ها و درختان یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی پایتخت می.باشند. که با افزایش قیمت زمین و مسکن شدت یافته است.
از یک سوی شهر به هوای پاک نیاز دارد و پوشش گیاهی می‌تواند این نیاز برطرف کند، از سوی دیگر تبدیل کاربری باغات به کاربری های دیگر آنچنان سودی را در پی دارد که وسوس انگیز است.
این وضعیت و نیاز شهرداری به پول، موجب شده درختان شهر به قربانگاه بروند و بجای درختان، برج ها از دل زمین سربرآورند.
همچنین از ابهامات و عدم تناسب جرم با مجازات در حوزه تخریب درختان و باغات نمی توان چشم پوشی کرد و این در حالی است که متاسفانه نگاه به فضای سبز تهران نگاه کاربری است. با وجود مواضع قانونی در طول سال های گذشته تنها در جهت تخریب باغ ها گام برداشته شده است، به گونه ای که جمعیت سرازیر شده به تهران در شرایط نبود مدیریت شهری نظام مند، علاوه بر تمام شدن منابع زیستی، ۸۰ درصد باغات هم تخریب شده است.

۱۳- استفاده از گونه‌های گیاهی غیربومی و پارازیت در فضای سبز شهری:

ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﻨﺎﺳــﺐ ﺍﺯ اساسی ﺗﺮﻳﻦ بخش‌های ﻃﺮﺡ‌ﻫﺎی ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ ﺍﺳﺖ اما متاسفانه چندی است که شهرداری تهران با سپردن کار به پیمانکاران نابلد و سودجو با کاشت گونه های مانند درخت پریس یا عرعر، گیاه فرفیون و خانواده های متنوع سوزنی برگان تیشه به تنوع زیستی گیاهی تهران زده است. در واقع کاشت این گونه ها موجب از بین رفتن گونه های بومی تهران می شود. علاوه بر دخل و تصرف انسانی در تهران عامل دیگری که می‌تواند گونه مهاجم ایجاد کند تراریخته کردن گیاهان و تغییر ساختار ژنتیکی آن هاست که این کار می‌تواند «ابر علف هرزها» را ایجاد کند که با هیچ گونه آفت کشی از بین نمی‌روند.

دکتر سید حسین حسینی
رئیس کمسیون بهداشت و درمان جمعیت حامیان انقلاب اسلامی، دبیر انجمن حامیان سلامت منطقه ۱۸، دبیر جمعیت انسجام ایران، عضو کارگروه سلامت و محیط زیست شورایاری منطقه ۱۸تهران

 

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....