تاریخ انتشار : چهارشنبه 11 فروردین 1400 - 19:02
کد خبر : 41067

مشکلات زیست محیطی تهران ۳

مشکلات زیست محیطی تهران  ۳

مشکلات زیست محیطی تهران سدی در مقابل مدیریت شهری (یادداشت سوم)   در دو یادداشت قبل پس از معرفی اجمالی ۲۵ مشکل زیست محیطی که مدیریت شهری در تهران با آنها دست به گریبان است، به پنج مورد از آنها به صورت تفصیلی تر پرداختیم. در اینجا قصد داریم به پنج مورد دیگر از این

مشکلات زیست محیطی تهران سدی در مقابل مدیریت شهری (یادداشت سوم)

 

در دو یادداشت قبل پس از معرفی اجمالی ۲۵ مشکل زیست محیطی که مدیریت شهری در تهران با آنها دست به گریبان است، به پنج مورد از آنها به صورت تفصیلی تر پرداختیم. در اینجا قصد داریم به پنج مورد دیگر از این مشکلات بپردازیم.

 آلودگی منظر (بصری) شهری:

ششمین مشکل آلودگی منظر (بصری) شهری و چگونگی رابطه بصری میان انسان و محیط زندگی شهری است که از جمله شرایطی است که در کنار سایر شرایط در ارزیابی کیفیت محیط زیست حائز اهمیت است. تهران، شهر خاکستری رنگ، بی روحی و از کمبود رنگ های شاد و سرزنده در ساختمانها، تاسیسات و المانهای شهری رنج می برد و اصلا در قد و قواره پایتخت ها و کلانشهرهای دیگر کشور ها نیست. ساختمان‌های بد قواره، در مناطق مرکزی اکثر فرسوده و بلا استفاده؛ در کنار خیابان هایی که لبالب از ماشین و آدم است. تهران از نظر بصری، دچار چنان اغتشاشی است که باید با بهره گیری از جلوهای زیبای محیط زیست ساماندهی اساسی شود.

 آلودگی نوری:

هفتمین مشکل آلودگی نوری است. تهران مدت‌ هاست به دلیل استفاده غلط از نورهای مصنوعی، از مرز هشدار آلودگی‌های نوری گذشته‌ است و در وضعیت قرمز به سر می‌برد.
مردم با مشاهده بارش برف در میانه فصل خزان خوشحال می شوند اما یک روز پس از آن با مشاهده درختانی که زیر بار برف خم یا شکسته شده، متاثر گشتند. به نظر می رسد یکی از دلایلی که باعث شکسته شدن و خم شدن درختان در این شرایط می شود، عاملی به نام « نورهای مصنوعی» سطح شهر یا همان مبحث آلودگی نوری باشد. گیاهان چهار فصل به طور طبیعی باید در ابتدای پاییز رفته رفته تغییری در رنگ برگ های خود داده و برگ های خود را از دست بدهند. اما نور مصنوعی، ریتم زندگی آنها را در شهرهای بزرگ تغییر داده و حیات گیاه را به مخاطره می کشاند.
بررسی ها نشان داده که برخلاف حالت طبیعی، بسیاری از درختان تهران خصوصا گونه چنار تا میانه های زمستان هنوز بر شاخه های خود برگ دارند و این برگ ها می توانند عاملی باشند تا در هنگام بارش برف، به دلیل سنگین شدن تاج درخت، باعث شکستن شاخه ها شوند و یا حتی در درختان ضعیف تر، ریشه کن شدن درخت را به دنبال داشته باشند.

هشتمین مشکل کوچک شدن زیستگاه ها جانوران وحشی و اهلی :

با گسترش روز افزون تهران و افزایش حریم شهر زیستگاه ها جانوران وحشی و اهلی روز به روز کوچکتر و کوچکتر شده است. در واقع علت ورود حیوانات وحشی به محوطه شهری تهران، مشخص نبودن مرز بین آنها نیست، بلکه نفوذ انسان به زیستگاه جانوران می باشد. زمانی که انسان به طور مرتب مراتع و زمین ها را تخریب می‌کند و اقدام به ساخت و ساز ساختمان های بلند می کند باید شاهد چنین حوادثی باشیم، در واقع این ما هستیم که به زندگی آنها ورود پیدا کرده‌ایم.

نهمین مشکل ترافیک و جمعیت شناور:

در بررسی سال ۱۳۵۶ در مورد آلودگی هوا در شهر تهران در آن زمان مشخص شد تهران ظرفیت بیش از چهار میلیون نفر جمعیت را ندارد در حالی که امروز جمعیت ثابت آن به ۹ میلیون نفر و جمعیت شناور آن به مرز ۱۷ میلیون نفر رسیده است. بطور متوسط روزی دوهزار خودرو شماره‌گذاری می‌شود.
آلودگی زیست محیطی ناشی از ترافیک از جمله مسائلی است که در اغلب شهرهای بزرگ جهان رو به افزایش است. رشد سریع شهرها، افزایش روز افزون تعداد وسائط نقلیه، و نیاز به تردد برای رفع نیازها، باعث آلودگی شهرهای بزرگ شده است. تهران به عنوان یک کلانشهر با مشکل آلودگی زیست محیطی ناشی از ترافیک مواجه می باشد.
آلودگی ترافیکی از جمله مسائلی است که سلامت شهروندان را مورد مخاطره قرار می دهد و موجب بروز بیمارهای مزمن زیادی می شود.

دهمین مورد مربوط به افزایش درجه حرارت (جزیره گرمایی) است :

تردد وسایل نقلیه مثل موتوری در حجم زیاد و مستمر باعث تولید گرما می‌شود و همین اتفاق تاثیر تصاعدی بر افزایش دمای شهر دارد. همین‌طور بالطبع روی افزایش بار آلودگی آن مناطق هم اثر می‌گذارد.
برای همین در مناطق مرکزی تهران معمولا میزان آلودگی بالاتر است. از طرفی در بعضی از مناطق تهران، هم درجه حرارت و هم میزان آلودگی هوا محیط در طول تمام ماه های سال بیشتر است. برای همین است که بعضی نقاط تهران ممکن است به صورت جزایر گرمای عمل کنند.

ادامه مطلب را در یادداشت بعدی مطالعه فرمایید.

دکتر سید حسین حسینی
رئیس کمسیون بهداشت و درمان جمعیت حامیان انقلاب اسلامی، دبیر انجمن حامیان سلامت منطقه ۱۸، دبیر جمعیت انسجام ایران، عضو کارگروه سلامت و محیط زیست شورایاری منطقه ۱۸تهران

 

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....