تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 فروردین 1400 - 14:24
کد خبر : 40284

مشوق‌های تولید در پیام رهبری همان مرز توسعه یافتگی است

مشوق‌های تولید در پیام رهبری همان مرز توسعه یافتگی است

مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه تکنولوژی در قزوین گفت: مشوق‌های تولید در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب براساس علم اقتصاد خرد و کلان و یا در اصل همان مرز توسعه یافتگی است. اقتصاددان: یحیی صمدی مقدم روز سه‌شنبه با اعلام این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رهبر معظم انقلاب سال ۹۷

مدرس دانشگاه و کارشناس حوزه تکنولوژی در قزوین گفت: مشوق‌های تولید در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب براساس علم اقتصاد خرد و کلان و یا در اصل همان مرز توسعه یافتگی است.

اقتصاددان: یحیی صمدی مقدم روز سه‌شنبه با اعلام این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: رهبر معظم انقلاب سال ۹۷ در سند پیشرفت ایرانی – اسلامی نیز مباحثی را با همین عنوان مطرح کرده بودند که این مساله از ابعاد مختلف راهبردی و سیاستگذاری می‌توانست ایران را به آن سوی مرزهای توسعه یافتگی رهنمون سازد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی، وزارت خانه‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه اقتصاد باید به اصل مشوق‌های تولید و سرمایه‌گذاری توجه کنند، اظهار داشت: ایجاد فضای شفاف شیشه‌ای در سرمایه‌گذاری‌ها، به خصوص در طرح‌های ریسک پذیر کلان و جلوگیری از رانت‌های پیچیده فردی مهم ترین موضوعاتی هستند که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

صمدی مقدم با بیان اینکه بسیاری از برنامه‌های توسعه‌ای کشور ناقص مانده که باید در سال جاری باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: توجه جدی به جاری سازی قوانین، سیاست‌ها، استراتژی‌ها و برمدرس دانشگاه و کارشناس حوزه تکنولوژی در قزوین گفت: مشوق‌های تولید در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب براساس علم اقتصاد خرد و کلان و یا در اصل همان مرز توسعه یافتگی است.نامه‌های سالیان متمادی در حوزه تولید و ایجاد رفاه در لایه‌های مختلف اجتماعی نباید مورد غفلت قرار گیرد.

این کارشناس حوزه تکنولوژی در ادامه به ایجاد مشوق‌ها و انگیزه‌های لازم برای سرمایه‌های انسانی به عنوان مهمترین عامل تولید اشاره کرد و گفت: از دیدگاه اقتصاد دانان کلاسیک و نئوکلاسیک و همچنین در تبیین چشم‌اندازهای کشور، بارها تاکید شده که نیروی انسانی عامل اساسی و مهم در پیشبرد تولید و اقتصاد به شمار می‌رود که سال ۱۴۰۰ فرصت مناسبی است تا در این رابطه تصمیمات بهتری اتخاذ کرد.
به گفته صمدی مقدم، نیروی انسانی از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند موضوعات مهمی مانند تحقیقات کاربردی، توسعه‌ای و رویکردهای نوآوری را به شکل برنامه محور جلو ببرد و از ظرفیت‌های موجود نیز به نحو مطلوبی استفاده کند.
این مدرس دانشگاه معتقد است پشتیبانی از منظرهای مختلف مانند تخفیف‌های مالیاتی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تسهیل در دستیابی به تکنولوژی‌های نوین برای ارتقای سطح کیفیت، حفظ محیط زیست، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه و در مجموع افزایش قابلیت‌های پویا و توان رقابتی از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که اگر در کنار برنامه‌های توسعه‌ای قرار گیرد، آهنگ جهش تولید را تندتر کرده و به تحقق شعار سال نیز کمک می‌کند.
صمدی مقدم یکی از مشکلات موجود در کشور را قوانین دست و پاگیر و کاغذبازی‌های پیچیده عنوان کرد و گفت: به منظور کاهش اتلاف هزینه، فرصت و بهره‌وری عوامل تولید، باید تمامی این موانع در سال جاری برطرف شود و در حوزه مبارزه با واردات کالاهای دارای تولید داخل نیز نظارت‌های سفت و سختی صورت پذیرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....