تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 مهر 1400 - 20:40
کد خبر : 63203

مسیر معکوس ابتلا به کرونا در ایران و ترکیه +نمودار

مسیر معکوس ابتلا به کرونا در ایران و ترکیه +نمودار

بررسی ابتلا به کرونا نشان می دهد وضعیت شیوع این بیماری در ایران هم راستا با آمارهای جهانی روندی نزولی گرفته اما در همسایه شمال غربی ایران (ترکیه) ۴۰ روز است که سیری صعودی دارد. این در حالی است که مرگ ومیر کرونایی در ترکیه هنوز پایین تر از ایران است. اقتصاددان: آمار ابتلا به

بررسی ابتلا به کرونا نشان می دهد وضعیت شیوع این بیماری در ایران هم راستا با آمارهای جهانی روندی نزولی گرفته اما در همسایه شمال غربی ایران (ترکیه) ۴۰ روز است که سیری صعودی دارد. این در حالی است که مرگ ومیر کرونایی در ترکیه هنوز پایین تر از ایران است.

اقتصاددان: آمار ابتلا به کرونا در روزهای اخیر در ایران روندی نزولی پیدا کرده است. این مسیر در آمارهای جهانی نیز روندی مشابه را طی نموده و آمارهای جهانی نیز اکنون در جهت نزولی قرار دارد.

این در حالی است که بررسی آمارهای ابتلا به کرونا و مرگ و میر در کشور ترکیه نشان می دهد، روند ابتلا در کشور همسایه شمال غربی ایران طی روزهای اخیر شکلی صعودی به خود گرفته است.

بررسی آمار های ابتلا به کرونا در ایران و جهان

شمار مبتلایان روزانه کرونا در نیمه نخستین ماه پاییزی سال جاری برابر با ۱۱ هزار و ۶۲۵ نفر بوده که نسبت به روز قبل تقریبا ۱۱ درصد افزایش پیدا کرده است. این رقم در روز گذشته ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر به ثبت رسیده بود.

بررسی وضعیت ابتلا به کرونا درکل آمارهای جهانی نیز نشان می دهد در روز ۱۴ مهر ماه شمار مبتلایان روزانه کل جهان برابر با ۵۰۳ هزار و ۷۴۰ نفر بوده که نسبت به یک هفته قبل خود تقریبا ۷٫۴۵ درصد کاهش داشته است. به طورکلی روند میانگین هفت روزه ابتلا به کرونا در آمارهای جهانی نشان از روندی نزولی داشته که این روند هماهنک با مسیر ابتلا به کرونا در روزهای اخیر ایران داشته است.

در همین خصوص میانگین ابتلا به کرونا در ایران در این هفته برابر روزی ۱۲ هزار و ۷۸۵ نفر بوده و نسبت به این رقم در هفته قبل خود تقریبا ۴٫۲ درصد کاهش داشته است.

به طور کلی در آمارهای جهانی و ایرانی ابتلا در سال ۲۰۲۱ میلادی دو موج آماری مشاهده می شود. مقایسه این دوموج نشان از یک تفاوت مهم داشته است. موج دومی که در ایران از ابتلا به کرونا برپا شد از موج اولیه آن سطحی بالاتر داشت در حالی که این اتفاق در آمارهای جهانی معکوس رخ داد. در آمارهای جهانی موج ثانوی کرونا سطح کمتری در مقایسه با موج ابتلا در ایران داشته است.

نکته مهم در آمار ابتلا در روزهای اخیر وجود دارد روند صعودی ابتلا به کرونا در ترکیه بو ده است:

مسیر معکوس ابتلا به کرونا در ایران و ترکیه +نمودار

روند صعودی ابتلا به کرونا در ترکیه

شمار مبتلایان روزانه به کرونا در همسایه شمال غربی ایران در روز گذشته برابر با ۳۰ هزار و ۵۰۰ نفر بوده و نسبت به روز گذشته خود تقریبا ۲٫۲ درصد رشد داشته است.

روند آمار ابتلای روزانه ترکیه در روزهای اخیر نشان می دهد وضعیت ابتلا روزانه کرونا در ایران از تقریبا ۴۰ روز پیش تاکنون سیری صعودی گرفته و همچنان ادامه داشته است.

روند میانگین هفت روزه ابتلا به کرونا در این کشور نیز نشان می دهد در این مدت روند میانگین ابتلا به کرونا سیری صعودی گرفته و در حال افزایش است.

مقایسه ابتلای این کشور با ایران نشان می دهد وضعیت ابتلای روزانه کرونا در ایران در روزهای تابستانی فراتر از ترکیه بوده اما در ادامه این روند معکوس شده و با آغاز پاییز روند شیوع درترکیه از ایران پیشی گرفت.

اما این تغییرات در آمار مرگ ومیر کرونایی چگونه بوده است؟

مسیر معکوس ابتلا به کرونا در ایران و ترکیه +نمودار

بررسی آمارهای مرگ ومیر کرونا در ایران و جهان

روند آمار فوتی های کرونا در ایران در روزهای اخیر مانند ابتلا روندی نزولی داشته اما با این حال هنوز در سطح خطرناکی است.

در همین رابطه تعداد فوتی های کرونا در ایران در روز ۱۵ مهر ماه با ۷٫۸ درصد رشد روزانه به ۲۳۳ نفر رسید.

برهمین اساس میانگین مرگ و میر کرونا در آمارهای جهانی روندی نزولی پیدا کرده اند. طبق بررسی ها در هفت روز گذشته به طور متوسط روزی ۷ هزار و ۳۰۰ نفر در جهان جان خود را بر سر ابتلا به این بیماری از دست داده و مسیری کاهشی داشته اند.

همانند ابتلا مقایسه مرگ و میر کرونا در ایران و جهان نیز نشان می دهد در این مدت در ایران روند فوتی های بیماری کرونا در موج دوم شدت بیشتری نسبت به موج اول در سال ۲۰۲۱ میلادی داشته است. این در حالی است که موج آماری مرگ ومیر کرونایی در جهان در موج دوم سال جدید میلادی کمتر از موج اول بوده است.

اما ادامه بررسی های کرونایی شاخص های نگران کننده به کشور ترکیه چه علامتی داشته است؟

مسیر معکوس ابتلا به کرونا در ایران و ترکیه +نمودار

همترازی مرگ و میر روزانه کرونا در ایران و ترکیه

باوجود افزایش در آمار ابتلا به کرونا در روز اخیر اما شمار فوتی های کرونایی در ترکیه رشد چندانی نداشته و تقریبا با این میزان در ایران برابر بوده است.

میانگین هفت روزه مرگ و میر کرونا که با حذف نوسانات روزانه مقیاس مطمئن تری از شاخص ها را ارائه می دهد در روزهای اخیر به سطح ۲۱۹ نفر به طور میانگین در یک هفته اخیر رسیده و از این رقم در متغیر سیاه به ثبت رسیده در ایران ۱۲ نفر کمتر بوده است.

مسیر معکوس ابتلا به کرونا در ایران و ترکیه +نمودار

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....