تاریخ انتشار : یکشنبه 20 تیر 1400 - 10:55
کد خبر : 53131

مزیت‌های استفاده از P/S برای سهامداران بورس

مزیت‌های استفاده از P/S برای سهامداران بورس

نسبت قیمت به فروش چگونه به سهام‌داران کمک می‌کند؟ یکی از ابزارهای مالی که می‌تواند به سهامداران جهت انجام معاملات درست و قابل پیش بینی کمک کند، ابزار نسبت قیمت به فروش P/S است که چند روزی است توسط سازمان بورس به صفحه هر نماد در سایت بورس وارد شده است.  تحلیل پذیری بازار سرمایه

نسبت قیمت به فروش چگونه به سهام‌داران کمک می‌کند؟

یکی از ابزارهای مالی که می‌تواند به سهامداران جهت انجام معاملات درست و قابل پیش بینی کمک کند، ابزار نسبت قیمت به فروش P/S است که چند روزی است توسط سازمان بورس به صفحه هر نماد در سایت بورس وارد شده است.

 تحلیل پذیری بازار سرمایه در هر برهه‌ای از زمان می‌تواند به سهامداران جهت انتخاب درست سهم کمک قابل توجهی بکند. موارد زیادی هم در مباحث تحلیل تکنیکال و هم در مباحث تحلیل بنیادی وجود دارد که می‌تواند به مشخص شدن وضعیت فعلی و آینده سهم کمک کرده و چراغ راهی برای معامله گران باشد. به عبارت دیگر، نسبت‌‌های مالی مقادیری عددی هستند که با هدف به ‌دست آوردن اطلاعات معنادار از صورت‌های مالی یک شرکت استخراج می‌شوند.

  به  گزارش اقتصاددان به نقل از فارس ،  یکی از مواردی که می‌تواند در تحلیل هر سهم مورد استفاده قرار بگیرد، نسبت قیمت به فروش (P/S) است. این نسبت یکی از مهمترین مولفه‌‌هایی است که در سنجش وضعیت بنیادی یک شرکت مورد استفاده تحلیلگران قرار می‌گیرد. این نسبت، کمک شایانی در سنجش روند شرکت در میزان تولید و فروش می‌کند. اساسا برای سهامداران، تعیین این که سهام، بالاتر و یا پائین تر از ارزش ذاتی خود قیمت گذاری شده و در نسبت بالا و یا در نسبت پائین در حال معامله هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

کارشناسان معتقدند رشد فروش ثابت و قوی وسیل‌ای برای رشد شرکت است، بدین معنی که رشد شرکت باید از رشد فروش آغاز شود. در شرکت ‌هایی که زیان و یا جریان نقدی منفی دارند و یا در شرکت‌های رشد یافته سیکلی و با سود نزدیک به صفر، این نسبت می‌تواند کمک بیشتری برای داشتن برآورد صحیح نسبت به شرکت به سهامداران بکند.

 شیوه محاسبه نسبت قیمت به فروش

P/S از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول، قیمت است. برای این منظور می ‌توانید از قیمت پایانی یا قیمت آخرین معامله استفاده کنید. بخش دوم، فروش شرکت به ازای هر سهم خواهد بود. برای این کار لازم است میزان فروش کل شرکت (به ریال) بر تعداد سهم‌ های شرکت تقسیم شود.

 با P/S چگونه تحلیل کنیم؟

نسبت P/S یک شرکت کاملا مرتبط با میزان حاشیه سود شرکت است. هر چه حاشیه سود یک شرکت بزرگ ‌تر باشد نسبت P/ S شرکت نیز افزایش پیدا می ‌کند. به همین دلیل این نسبت صنعت به صنعت متغیر است. P/ S در صنایع خدماتی بسیار بیشتر از صنایع تولیدی است؛ زیرا حاشیه سود در صنایع خدماتی به دلیل کم بودن هزینه‌‌های سربار، بسیار بیشتر از صنایع تولیدی است.

 مزیت های P/S بر سایر ابزارهای تحلیلگری

یکی از اصلی ‌ترین و مهم‌ ترین مزایای استفاده از این نسبت، سخت بودن دستکاری میزان فروش نسبت به دستکاری سود حاصل شرکت در صورت‌ های مالی است. چون میزان فروش صرفا از قرارداد‌های فروش شرکت به دست می‌‌آید و این در حالی است که محاسبه میزان سود در گرو دخیل کردن چند پارامتر و صورت مالی مختلف است.

به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد با توجه به امکان دستکاری کمتر فروش نسبت به سود و همچنین پایداری بیشتر فروش نسبت به سود و جریان نقدی، محاسبه این نسبت می‌‌تواند دقت تحلیل و ارزیابی شرکت مورد نظر را افزایش دهد.

از دیگر سو، یک سرمایه‌گذار باید ارزش واقعی شرکت و قیمت سهام آن را بداند تا بتواند با قیمت فعلی آن سهم در تابلو معاملات مقایسه کند و در نهایت تصمیم ورود به سهم و یا خروج از سهم را با خیالی آسوده تر اتخاذ کند. سرمایه گذار باید اطلاعات بنیادی شرکت و صورت های مالی میان دوره ای که در سامانه کدال منتشر می‌شود را بررسی کند و ببیند اصلا سهم ارزش خرید دارد یا نه؛ اصلا عملکرد شرکت در سال گذشته چگونه بوده است و یا شرکت برای سال جاری و یا آینده چه برنامه ای دارد و بعد وارد سهم شود؛ یکی از ابزارهایی که می تواند این تحلیل را به سهامداران ارائه کند، نسبت P/S است. زیرا میزان فروش شرکت در آن لحاظ شده و افراد می توانند بر اساس آن تصمیم به معامله بگیرند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....