۶ هزار و ۲۰۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ نیز در بخش‌‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در این میان وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد که مرگ‌ومیر جدید روزانه در ۱۶ استان کشور، روز گذشته کمتر از ۵ نفر بوده است.  طی ۲۴ ساعت گذشته استان‌های کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی هیچ موردی از مرگ‌ومیر بیماران کرونا نداشته‌اند. در استان‌های یزد، ایلام، سمنان و سیستان و بلوچستان در شبانه‌روز گذشته، فقط یک مورد مرگ‌و‌میر کرونایی ثبت شده است. استان‌های مرکزی، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد در این بازه زمانی، هر کدام فقط دو مورد مرگ‌ومیر کووید-۱۹ داشته‌اند. در استان‌های همدان، اردبیل و زنجان در شبانه‌روز گذشته، سه مورد مرگ‌ومیر کرونایی ثبت شده است. همچنین در استان خراسان شمالی، ۴ مورد و در استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری، ۵ مورد مرگ‌ومیر بیماران کووید-۱۹ ثبت شده است. اکثر این استان‌ها از استان‌هایی بوده‌اند که سن واکسیناسیون در آنها تا قبل از برداشتن محدودیت سنی، کمتر از سایر نقاط کشور بوده یا درصد پوشش واکسیناسیون در آنها مناسب بوده است. در حال حاضر ۲۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۲۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۶۵ شهر در وضعیت زرد و ۳۰ شهر در وضعیت آبی قرار دارند. براساس گزارش وزارت بهداشت، ویروس کرونا تا ظهر یکشنبه ۴ مهر ماه جاری، پنج میلیون و ۵۳۳ هزار و ۵۲۰ نفر را در ایران به طور قطعی مبتلا کرده و در مجموع تا این روز ۱۱۹ هزار و ۳۶۰ نفر را به کام مرگ کشاند. از سوی دیگر، چهار میلیون و ۹۴۴ هزار و ۸۷ نفر در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند. بررسی آمارهای وزارت بهداشت همچنین نشان می‌دهد که طی ۱۱ روز اخیر یعنی از ۲۶ شهریور تا ۴ شهریور سال جاری به طور متوسط هر ساعت ۶۴۶ نفر در ایران مبتلا و ۱۴ نفر فوت شده‌اند. در هر ساعت نیز هزار و ۸۹ نفر بهبود یافته‌اند.

   خطر افزایش مجدد ابتلا در تهران

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،   همزمان علیرضا زالی، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا استان تهران از روند پرشتاب واکسیناسیون در استان تهران ظرف هفته گذشته خبر و هشدار داد با وجود تسریع روند واکسینه کردن مردم، خطر افزایش مجدد کرونا، تهران را تهدید می‌کند. به گفته فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونای استان تهران در حال حاضر ۱۹ مرکز در تهران به صورت شبانه‌روزی مردم را واکسینه می‌کنند و توسعه زیرساخت‌ها‌ی این امر باید تداوم یابد. زالی افزود: ۱۵ تا ۲۵ درصد مردم دنیا برای واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند که در کشور ما نیز باید چنین الگویی وجود داشته باشد، اما با اقداماتی مانند در دسترس بودن، تنوع جغرافیایی و همچنین تنوع در سبد واکسیناسیون می‌توان استقبال مردم را افزایش داد.

  واردات واکسن کرونا از چین محدودیتی ندارد

در همین ارتباط قوسیان‌مقدم، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از واردات بدون محدودیت واکسن از چین خبر داد و گفت: به راحتی واکسن‌های چینی به ایران صادر می‌شود. به گفته قوسیان‌مقدم تاخیر در واردات واکسن کرونا طی چند ماه گذشته و در دولت قبل دو دلیل مشکلات داخلی و بین‌المللی داشت. به گفته قوسیان‌مقدم، در ۶ ماهه دوم سال قبل و بهار امسال، عرضه واکسن در دنیا نسبت به حال حاضر کم بوده است و متقاضی کشورهای درگیر بیماری کرونا زیاد بود، بنابراین وقتی ایران در صف خرید واکسن قرار می‌گرفت، بسیاری از کشورهای دیگر جلوتر از ما بودند. او افزود: برخی کشورها چون جمعیت محدودی داشتند، طبیعتا زودتر از ما واکسن دریافت می‌کردند و کشور ما با توجه به جمعیت زیاد باید مدت‌ها صبر می‌کرد. دبیرکل جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: در ابتدا همه شرکت‌ها تولیدات کمی داشتند و به خاطر همین ایران در ابتدا زیاد نمی‌توانست واکسن وارد کشور کند، ولی اکنون این مساله رفع شده، چون تولیدات کشورهای دنیا بسیار افزایش یافته و واردات به کشور نیز زیاده شده است. وی گفت: مساله دیگری که برای واردات واکسن کرونا در دولت قبلی با آن مواجه بودیم پروسه‌های اداری طولانی بود که باعث کندی و تعداد کم واردات واکسن می‌شد ولی طی چند ماه گذشته و با روی کارآمدن دولت جدید تصمیم‌گیری‌های معاون اول رئیس‌جمهور و همچنین ریاست‌جمهوری که مستقیم نظارت کرده و دستورات لازم را اعمال می‌کنند، مجموعه این کارها باعث تسریع واردات واکسن کرونا به کشور شده است. وی ادامه داد: برای واکسینه شدن همه مردم کشور زمان دقیقی نمی‌توان متصور شد اما اگر به همین سرعت در واردات واکسن اقدام کنیم ۱۴۰ میلیون دز نیاز اصلی کشور می‌تواند در ۲ تا ۳ماه آینده کامل شود، به شرطی که بیماری و موج جدیدی برای بیماری کرونا در کشور به وجود نیاید.

  عبور واردات واکسن از ۷۱ میلیون دز

در همین راستا، گمرک ایران در گزارشی اعلام کرد: پنجاه و هفتمین محموله واکسن کرونا شامل ۶ میلیون دز ترخیص شد و میزان واکسن‌های وارداتی از مرز ۷۱ میلیون دز گذشت. بر اساس آمار منتشر شده گمرک، بیشترین واردات واکسن از ۱۵ بهمن‌ ماه ۹۹ تا ۳۱ شهریور سال جاری مربوط به واکسن سینوفارم چین با ۳۴ محموله شامل بیش از ۶۱ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دز بوده است. پس از آن سه محموله واکسن آسترازنکا (وارداتی از ژاپن) با ۲ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دز، یک محموله کواکس وارداتی از ایتالیا با یک میلیون و ۴۵۲ هزار دز، یک محموله واکسن آسترازنکا وارداتی از چین- سبد کواکس با یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دز، ۱۲ محموله واکسن روسی اسپوتنیک با یک میلیون و ۳۴۵ هزار دز، ۲ محموله واکسن آسترازنکا وارداتی از روسیه با ۹۶۳ هزار دز، یک محموله کواکس وارداتی از کره‌جنوبی با ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دز، ۲ محموله واکسن آسترازنکا وارداتی از اتریش با ۶۵۰ هزار دز و یک محموله واکسن بهارات هندی با ۱۲۵ هزار دز وارد کشور شده است. برپایه این آمارها، بیشترین میزان واردات واکسن در شهریورماه امسال با ۳۸ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۹۹۶ دز است.

  تزریق ۵۰ میلیون و ۹۵۸ هزار دز واکسن

همچنین‌ بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت منتهی به دوشنبه ۵ مهر، یک میلیون و ۱۶۹ هزار و ۴۷۸ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۳۵ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۷۲۷ نفر دز اول واکسن کرونا و ۱۵ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۲۵۵ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۵۰ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۹۸۲ دز رسید.