تاریخ انتشار : جمعه 14 آذر 1399 - 20:52
کد خبر : 26757

مراسم ختم مردگان؛ سنت یا بدعت؟

مراسم ختم مردگان؛ سنت یا بدعت؟

در پی شیوع بیماری کرونا و محدودیت های ایجاد شده، امکان برگزاری مجالس ختم سوم، هفتم، چهلم و سالگرد برای اموات تقریبا از بین رفته است. این موضوع گاه موجب رنجش خاطر بستگان میت می شود و آنها گمان می کنند که مردگان کرونایی آن گونه که شایسته و بایسته است مورد تکریم و بزرگداشت

در پی شیوع بیماری کرونا و محدودیت های ایجاد شده، امکان برگزاری مجالس ختم سوم، هفتم، چهلم و سالگرد برای اموات تقریبا از بین رفته است. این موضوع گاه موجب رنجش خاطر بستگان میت می شود و آنها گمان می کنند که مردگان کرونایی آن گونه که شایسته و بایسته است مورد تکریم و بزرگداشت قرار نمی گیرند.

اقتصاددان: این در حالی است که خیلی از مردم نمی دانند که مجالس ختم سوم، هفتم، چهلم و سالگردِ مردگان به شکلی که الان در ایران رایج است در آیات و روایات نیامده و در میان عرب های پیش از اسلام و در زمان پیامبر اکرم نیز رایج نبوده است و بیشتر برگرفته از آئین زرتشت و مندایئ می باشد.

البته این مجالس با آموزه های دینی هم مخالفت و ناسازگاری ندارد، بلکه اگر بدون اسراف و مخارج سنگین و بیهوده، تجمل گرایی، اشرافی گری، تشریفات ناروا و چشم و هم چشمی باشد با سفارش دین به بزرگداشت یاد اموات و هدیه معنوی (دعا و تلاوت قرآن) فرستادن برای آنها نیز هماهنگ است. از سوی دیگر نوعی ابراز همدردی با صاحبان عزا و تسلیت گفتن و زمینه مناسبی برای بیان معارف دین و پند و عبرت گرفتن و یادکرد مرگ نیز به شمار می رود.

آنچه در اسلام وجود دارد، عزاگرفتن به مدت سه روز برای میت و تسلیت گفتن به اولیای مصیبت در این مدت است و توصیه شده در مدت سه روز نه تنها در خانه میت غذا خورده نشود و مکروه است، بلکه به خاطر شرایط روحی خانواده داغدار برای آنها غذا نیز برده شود.

همچنین سنت تسلیت گفتن به اقوام فرد فوت شده بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. پیامبر (ص) خود چنین کرده و تسلیت و دلداری دادن به مصیبت زدگان را موجب بهشت رفتن افراد خوانده اند.

از جمله می توان به شهادت جعفر بن ابی طالب در جنگ موته اشاره کرد که پیامبر اکرم(ص)پس از شهادت ایشان به نزد اسماء همسر جعفر رفت و او را تسلیت و دلداری داد و فرزندانش، عبدالله و عون و محمد را در آغوش گرفت و آن ها را نوازش کرد. این توجه و تسلیت دادنِ خانواده عزادار تا سه روز توصیه و تأکید شده است و بیش از آن مستند دینی ندارد.

آن حضرت همچنین به دخترش فاطمه (س) فرمودند که باید برای خانواده جعفر غذا فراهم شود ؛ زیرا آن ها اکنون عزادارند و فاطمه (س) تا سه روز برای آن ها غذا تهیه کرد و این رسم در میان بنی هاشم معمول شد. در برخی احادیث نیز به سه روز تهیه کردن غذا برای خانواده عزادار توسط همسایگان و نیز ماندن در نزد آنها و تنها نگذاشتن آنان سفارش شده است. (المحاسن، ج۲، ۴۱۹-۴۲۰)

این سنت اسلامی در سال های نه چندان دور در جامعه ما هم معمول بود، اما متاسفانه امروزه تقریبا متروک شده است. حتی خیلی از مردم به دلایل مختلف برخلاف سنت و احادیث اسلامی عمل می کنند و صاحبان عزا ناگزیرند از نخستین روز مرگ عزیز خود بارها برای مهمانان غذا تهیه کنند یا مجالس ختم متعددی همراه با اسراف، تجملات و اشرافیگری برگزار می گردد. گاه این گونه مراسم ها جنبه فخر فروشی و چشم و هم چشمی هم پیدا می کند. در این میان خانواده هایی که از توان مالی لازم برخوردار نیستند درگیر مشکلات سختی می شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....