تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهریور 1400 - 11:41
کد خبر : 59184

مذاکرات برجامی وین کی از سرگرفته می‌شود؟

مذاکرات برجامی وین کی از سرگرفته می‌شود؟

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که به تازگی از اولین سفر خارجی و دیپلماتیک خود بازگشته است، دوشنبه شب با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری به برخی ابهامات و حاشیه‌های سفرش به اجلاس بغداد پاسخ داد و در عین حال برخی جهت‌گیری‌ها و مواضع سیاست خارجی ایران در دولت رئیسی را تشریح کرد. آنطور که

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که به تازگی از اولین سفر خارجی و دیپلماتیک خود بازگشته است، دوشنبه شب با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری به برخی ابهامات و حاشیه‌های سفرش به اجلاس بغداد پاسخ داد و در عین حال برخی جهت‌گیری‌ها و مواضع سیاست خارجی ایران در دولت رئیسی را تشریح کرد.

آنطور که اظهارات امیرعبداللهیان نشان می‌دهد ممکن است مذاکرات وین فعلا از سر گرفته نشود، چراکه ایران برای استقرار دولت جدید و اخذ تصمیمات جدید ۲ تا ۳ماه زمان لازم دارد.

 

دولت رئیسی به دنبال فرار از میز مذاکره نیست

گاهی اوقات می‌بینیم که مقامات آمریکایی مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند و برخی از حرف‌های تکراری و غیرسازنده‌ای که همواره می‌زدند را تکرار می‌کنند. از جمله اینکه مثلا پیشنهادات ما برای همیشه روی میز نیست.

من در دیدار با نماینده اتحادیه اروپا گفتم که آمریکایی‌ها از ادبیات تهدید علیه ایران نتیجه‌ای نمی‌گیرند و تا زمانی که مودبانه با مردم ایران صحبت نکنند به نتیجه‌ای نخواهند رسید و آنها باید از این ادبیات دست بردارند چراکه اینگونه ادبیات پیام سازنده‌ای را به دولت جدید ایران منتقل نمی‌کند. آنها باید مرور کنند که آیا تاکنون از این ادبیات دستاوردی داشته‌اند یا نه.

ما به صورت شفاف اعلام کرده‌ایم از مذاکره‌ای که در آن منافع ملت ایران محقق شود استقبال می‌کنیم. به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم و دولت سیزدهم مذاکره‌ای را پیگیری می‌کند که در آن به دستاوردهای ملموسی در راستای تامین منافع و حقوق مردم ایران برسد و منافع ایران و مردم ایران تامین شود.

ما رویکرد اتلاف وقت را نمی‌پذیریم و باید مذاکرات نتایج ملموسی در راستای تامین منافع مردم ایران داشته باشد.

 

مذاکرات وین کی از سر گرفته می‌شود؟

طرف مقابل این درک را دارد که دو، سه ماه طول می‌کشد که دولت جدید در ایران مستقر شود و بتواند برای اخذ تصمیمات جدید برنامه‌ریزی کند ولی حتما این موضوع یکی از موضوعات در دستورکار وزارت خارجه و دولت است.

 

نگاه ایران به تحولات افغانستان و طالبان

ما به خواست و نظر مردم افغانستان توجه داریم و از روندی حمایت می‌کنیم که نظر مردم افغانستان مورد توجه قرار بگیرد و آنها بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند. ما از تشکیل دولت فراگیر با مشارکت گروه‌ها و اقوام افغانستانی حمایت می‌کنیم. راهکار سیاسی و انجام گفت‌وگوهای بین‌افغانی راهکار برون‌رفت افغانستان از وضعیت کنونی است.

بیگانگان باید دست از سر افغانستان و دخالت در امور این کشور بردارند، مردم افغانستان و رهبران گروه‌ها و اقوام مختلف در افغانستان از این حد از توانایی برخوردار هستند که بتوانند برای آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

 

دعوت مکرون از امیرعبداللهیان

در حاشیه این اجلاس با برخی از سران کشورهای منطقه و جهان اسلام دیدارهایی داشتیم. گفت‌وگوهای خوبی با محمد بن راشد، نایب رئیس امارات و حاکم دبی انجام شد. به گرمی از موضوع توسعه همکاری‌ها بین دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله تجاری و بازرگانی استقبال شد و ایشان بعد از این ملاقات نیز توییت مثبتی را در این زمینه منتشر کردند.

فرانسوی‌ها نیز خیلی علاقه‌مند بودند که با استفاده از این فرصت بتوانند به ایران نزدیک شوند. آقای مکرون در کمتر از دو ساعت و نیمی که در اجلاس حضور داشتیم دو بار به سمت من آمد و تاکید کردند که ما خیلی علاقه‌مند هستیم که شما سفری به پاریس داشته باشید. وزیر امور خارجه‌شان را صدا کردند و گفتند که من از ایشان دعوت کردم که به پاریس بیایند و یک بار بنشینیم و مسائل را با هم مرور کنیم.

گفت‌وگویی نیز با آقای سیسی رئیس‌جمهور مصر داشتیم، رئیس‌جمهور عراق هم در گفت‌وگوی ما حضور داشت و تاکید داشتند که ایران و عراق و مصر سه کشور تمدنی و ادیانی هستند و از ظرفیت‌های بزرگی برای همکاری برخوردارند.

 

در بغداد بین ایران و عربستان مذاکره‌ای انجام شد؟

بین ایران و عربستان در ماه‌های گذشته گفت‌وگو انجام شده است، در اجلاس عراق نمایندگان سعودی با من احوال پرسی کردند و ضمن تبریک اعلام کردند منتظر استقرار دولت جدید در ایران برای ازسرگیری مذاکرات با کشورمان هستند. اما در این نشست مذاکره رسمی برای تداوم مذاکرات قبلی با سعودی‌ها انجام نشد.

 

ماجرای جنجالی عکس پایانی نشست بغداد

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی در ارتباط با برخی از حواشی ایجاد شده در مورد عکس دسته جمعی مقامات شرکت‌کننده در نشست بغداد و جایی که او ایستاد، گفت: من در این نشست در جایی ایستادم که جایگاه واقعی ایران و نماینده جمهوری اسلامی ایران بود.

 

ماجرای اتوبوس سوار شدن وزیر امور خارجه

با اتوبوس آمدیم. گاهی اوقات دوستان می‌آیند و تبریک می‌گویند. من به آنها می‌گویم هیچ اتفاقی نیفتاده است. من حدود پنج سال و نیم به عنوان معاون وزیر امور خارجه در طبقه دوم وزارتخانه بودم و اکنون طبقه سوم آمده‌ام. قبلا حوزه کاری‌ام عربی و آفریقایی بود اکنون سایر بخش‌ها را نیز شامل می‌شود. اینکه با اتوبوس آمدیم موضوع ویژه‌ای نیست و اتفاق خاصی نیفتاده است.

 

موضع دولت رئیسی درخصوص توافق با چین

یکی از برنامه‌های اصلی ما پیگیری این موافقت‌نامه جامع معروف به توافقنامه ۲۵ ساله بین ایران و چین است. در زمانی که آقای لاریجانی در مجلس برای پیگیری این موضوع ماموریت خاص پیدا کرد من نیز در مجلس بودم و در جریان جزئیات کار بودم و در پکن نیز شاهد اتفاقاتی بودم که رخ می‌داد که در نهایت منجر به امضای این توافقنامه مهم شد.

نه‌تنها اجرای این قرارداد را به صورت جدی پیگیری می‌کنیم بلکه تلاش داریم این الگو را به کشورهای دیگری که ظرفیت‌های اینچنینی دارند، تعمیم بدهیم و با کشورهایی مثل روسیه و هند نیز چنین قراردادهایی را منعقد کنیم.

 

حضور رئیسی در اجلاس شانگهای

ما در حال برنامه‌ریزی هستیم که جناب آقای دکتر رئیسی در اجلاس سران شانگهای شرکت کند. تلاش داریم که در سطح بالا در این اجلاس حضور داشته باشیم و این در راستای توجه و عملیاتی کردن همسایه‌محوری در رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم است. این یک فرصت خوب در حوزه‌های اقتصادی و ظرفیت‌های خوبی برای ما فراهم می‌کند.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....