تاریخ انتشار : یکشنبه 24 مرداد 1400 - 10:10
کد خبر : 57278

مدیریت آب به بخش کشاورزی برگردد

مدیریت آب به بخش کشاورزی برگردد

 صیانت از سفره های زیر زمینی از عهده وزارت نیرو خارج است با توجه به اینکه مدیریت آب بخش کشاورزی و همچنین تنظیم بازار محصولات از اصلی ترین چالشهای این صنعت است فعالان بخش از وزیر آینده جهادکشاورزی انتظار دارند تا این موارد را در اولویت کاری خود قرار دهد. با روی کار آمدن دولت

 صیانت از سفره های زیر زمینی از عهده وزارت نیرو خارج است

با توجه به اینکه مدیریت آب بخش کشاورزی و همچنین تنظیم بازار محصولات از اصلی ترین چالشهای این صنعت است فعالان بخش از وزیر آینده جهادکشاورزی انتظار دارند تا این موارد را در اولویت کاری خود قرار دهد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، گمانه زنی ها در خصوص وزرای  پیشنهادی رئیس جمهور توسط بسیاری از کارشناسان صورت گرفت و حال بعداز اعلام لیست اسامی این افراد، باید به منتظر ماند و دید کدامیک از آنها رای اعتماد می گیرد.

در بخش کشاورزی وزیر پیشنهادی «سید جواد ساداتی نژاد» است که تا پیش از این در سمت ریاست کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم مشغول بوده است و اگرچه هیچگاه در جایگاه وزارت هیچ دولتی در گذشته نبوده است اما به نظر می رسد از سوی برخی فعالان مورد تایید است چرا که معتقدند بر بخش های مختلف صنعت کشاورزی اشراف دارد و شاهد تصویب و یا اصلاح برخی قوانین بخش کشاورزی در زمان تصدی گری وی در جایگاه ریاست کمیسیون بوده ایم.

یکی از این قوانین، قانون قیمت گذاری محصولات کشاورزی است که تا پیش از این فعالان بخش کشاورزی نمی توانستند حتی به عنوان یک بیننده در جلسات شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی بخش حضور داشته باشند اما امروز نمایندگان کشاورزان به عنوان یکی از رای دهندگان در حیطه قیمت گذاری نیز حضور دارند که این خود یک حرکت رو به جلو محسوب می شود.

با این وجود فعالان صنعت کشاورزی معتقدند که هر فردی که تصدی گری وزارت جهاد کشاورزی را به عهده می گیرد هر چقدر هم که توانمند باشد اگر برنامه جامع، کاربردی و درستی برای این بخش نداشته باشد قطعا محکوم به شکست می شود.

اگر وزیر آینده جهاد کشاورزی قصد دارد تصمیمات درستی برای بخش بگیرد باید با تشکل های این بخش ارتباطی مستقیم و مستمر داشته باشد تا به اطلاعات صحیح به موقع دسترسی پیدا کند

ارتباط مستقیم و مستمر وزیر با تشکل های بخش کشاورزی از الزامات اخذ تصمیمات درست و قابل اجرا است
به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار ، «پیمان عالمی آرانی» رئیس جدید نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در خصوص اولویت های وزیر جهاد کشاورزی که در دولت سیزدهم روی کار خواهد آمد گفت: شکی نیست که اگر قرار بر این است که تصمیمات درست و صحیحی در بخش کشاورزی گرفته شود باید برگرفته از اطلاعات صحیحی باشد و در زمان خودش و به سرعت آن اطلاعات کسب شود. لذا اگر وزیر جهاد کشاورزی و تیم منتخب وی بخواهند اطلاعات را به درستی و به موقع اخذ کند قطعا باید ارتباط مستقیم و مستمری با تشکل های بخش کشاورزی بگیرد تا بتوانند تصمیمات و دستورالعمل هایی بگیرد که هم قدرت اجرایی داشته باشد و هم به نفع بخش و تولیدات کشاورزی شود.

عالمی آرانی افزود: از دیگر اولویت های وزیر جهاد کشاورزی آینده به خلایی برمی گردد که در بخش کشاورزی محسوس است و انتظار داریم به عنوان یک لایحه از طریق وزیر وارد مجلس شود و آن هم بحث مدیریت آب است.

مدیریت آب بخش کشاورزی باید توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت بگیرد تا یک مدیریت واحد داشته باشیم چراکه متاسفانه این امر به بخش کشاورزی ضربه می زند و شاهد این هستیم که وزارت نیرو به تنهایی قادر نیست از سفره های زیر زمینی صیانت کند

وی ادامه داد: در واقع بحث مدیریت آب بخش کشاورزی باید توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت بگیرد تا یک مدیریت واحد داشته باشیم چرا متاسفانه این امر به بخش کشاورزی ضربه می زند و شاهد این هستیم که وزارت نیرو به تنهایی قادر نیست از سفره های زیر زمینی صیانت کند.  لذا قطعا اگر متولی آب در بخش کشاورزی خود وزارت جهاد کشاورزی باشد شاهد شکوفایی و رخ دادن اتفاقات خوبی در بخش خواهیم بود.

تنها راه اخذ تصمیم گیری منطبق با واقعیت های بخش کشاورزی مدیریت مشارکتی دولت با تشکل ها است
عالمی در خصوص اصلی ترین مطالبات بخش کشاورزی از دولت سیزدهم نیز گفت: ما متاسفانه شاهد این هستیم که تصمیماتی که در شورای قیمت گذاری و بقیه کمیسیون ها و مراجع تصمیم گیری و تصمیم سازی گرفته شده منطبق بر حقایق و واقعیت های بخش کشاورزی نبوده که این ها آسیب زا است و نه تنها کمکی به بخش کشاورزی نمی کند بلکه موجب می شود به عنوان موانع تولید عمل کنند.

وی ادامه داد: قطعا تنها راه اخذ تصمیماتی که منطبق با واقعیت های موجود بخش باشد مدیریت مشارکتی است و اگر بخش دولتی با بخش خصوصی مشارکتی نداشته باشد هیچ اتفاق خوبی در این بخش رخ نخواهد داد.

مدیریت آب به بخش کشاورزی برگردد| صیانت از سفره های زیر زمینی از عهده وزارت نیرو خارج است

برنامه های وزیر جهاد کشاورزی باید برای زمان تحریم ها و زمان بعد از برداشته شدن تحریم ها باشد
«محمد شفیع ملکزاده» رئیس سابق نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور نیز در خصوص اولویت های وزیر جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم  گفت: بحث تعهد وزیر نسبت به مردم و کشاورزان در درجه اول مطرح است؛ به این معنا که وزیر به قوانین و مقررات این بخش و همچنین خواست های کشاورزان متعهد باشد.

ملکزاده افزود: در وهله بعد وزیر جدید باید بر بخش کشاورزی و همچنین مسائل و دغدغه های کشاورزی و کشور اشراف کامل داشته باشد در غیر اینصورت نمی توان انتظار داشت که تصمیمات درستی اتخاذ کند.

وی تصریح کرد: موضوع مهم بعدی در خصوص وزیر جهاد کشاورزی داشتن برنامه ای جامع و خوب است؛ یعنی شخص وزیر هر چقدر هم که توانمند باشد اگر برای امور مربوطه برنامه خاصی نداشته باشد ۱۰۰ درصد موفقیت های لازم را به دست نخواهد آورد.

ملکزاده تاکید کرد: در واقع وزیر منتخب این وزارتخانه باید با شناخت مسائل و مشکلات موجود برنامه هایش را دنبال کند و حتی برنامه های وی باید با توجه به شرایط موجود باشد؛ به این معنا که در حال حاضر وزیر باید برنامه ای برای شرایط تحریم ها داشته باشد و همچنین برنامه ای نیز برای زمانی که بداند اگر تحریم ها برداشته شد چه مسیری را باید دنبال کند.

این فعال بخش کشاورزی تصریح کرد: مساله مهم و یکی از اصلی ترین مطالبات بخش کشاورزی از وزیر جهاد کشاورزی که روی کار می آید در واقع نگاه و باور این فرد به استفاده از ظرفیت تشکل ها است. در واقع  اگر وزیر نگاه جدی به تشکل ها نداشته باشد و نخواهد از ظرفیت و پتانسیل تشکلها استفاده کند به اصطلاح کلاهش پس معرکه است؛ یعنی همان مسیری که وزرای پیشین جهاد کشاورزی رفته اند را طی خواهد کرد.

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین اشتباهات همه وزرای پیشین کشاورزی باور نداشتن به قابلیت های تشکل های بخش بوده است، افزود: بنابراین انتظار داریم که استفاده از پتانسیل های تشکل ها در اولویت کاری وزیر جدید قرار بگیرد.

انتظار داریم که وزیر جدید در انتخاب معاونین، مدیران و تیمی که می خواهد برای پیشبرد کارهایش انتخاب کند از افراد شایسته و  با قابلیت لازم بهره بگیرد، نه اینکه مثل وزرای پیشین قومی، تعصبی و جناحی عمل کند

وزیر جهاد کشاورزی معاونین و تیم کاری خود را از بین افراد شایسته انتخاب کند و جناحی عمل نکند
ملکزاده در خصوص مطالبات بخش کشاورزی از وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم نیز گفت: در بخش کشاورزی یکسری قوانین داریم که یا اجرا نمی شود و یا به صورت ناقص اجرا می شود مثل قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی  که اگرچه این وظایف از تیرماه جاری به طور کامل به وزارت جهاد کشاورزی انتقال یافته است با این وجود امر مهمتر اجرای کامل آن است.

وی افزود: از سوی دیگر در بحث بیمه تامین اجتماعی بهره برداران بخش کشاورزی، قانون بیمه کشاورزان را داریم که متاسفانه در مهر ماه سال گذشته رئیس سازمان تامین اجتماعی با یک بخشنامه این قانون را لغو کرد که این خود خلاف بزرگی است و لذا خواسته بخش کشاورزی از وزیری که روی کار می آید پیگیری چنین قوانینی است که نقض می شود.

ملکزاده تصریح کرد: علاوه بر موارد یاد شده ما انتظار داریم که وزیر جدید در انتخاب معاونین، مدیران و تیمی که می خواهد برای پیشبرد کارهایش انتخاب کند از افراد شایسته و با قابلیت لازم بهره بگیرد. نه اینکه مثل وزرای پیشین قومی، تعصبی و جناحی عمل کند بدون اینکه شایستگی لازم را داشته باشد چرا که افرادی که در کنار وزیر قرار می گیرند باید حتما توانایی کار داشته باشند و بر اساس شایستگی ها انتخاب شوند.

وی گفت: از سوی دیگر وزیری که روی کار می آید باید بداند که تنظیم بازار محصولات کشاورزی الان بزرگترین معضل بخش کشاورزی  است که درآمد کشاورزان را به حداقل رسانده است و بعضا خسارات زیاد هم به کشاورزان می زند. بنابراین خواسته ما از وزیر این است که یک بازار خوب برای عرضه و فروش محصولات کشاورزی در داخل و همچنین صادرات محصولات مازاد فراهم سازد؛ یعنی برای این مساله اساسی برنامه داشته باشد.

ملکزاده در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش کشاورزی در زمینه هایی مانند صنایع تبدیلی، تکمیلی، فراوری محصولات کشاورزی، ذخیره سازی در انبارها و سردخانه ها، صنایع بسته بندی و برند سازی محصولات کشاورزی کمبود دارد لذا انتظار داریم وزیری که در این دولت روی کار می آید در راستای رفع کمبود این زیرساختارها برنامه داشته باشد و اقدامات لازم را انجام دهد.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....