با انتشار جدید‌ترین نقشه کرونایی ایران، برای نخستین‌بار تعداد شهرستان‌های قرمز و نارنجی کرونا در کشور به صفر رسید و تنها ۵۳شهرستان در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهرستان در شرایط آبی قرار گرفتند.

با این وجود، به دلیل گسترش سویه اومیکرون (کرونای آفریقای جنوبی) در بیش از ۸۰ کشور جهان، وزارت بهداشت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید می‌کند.  به گفته ژان کستکس، نخست‌وزیر فرانسه اومیکرون همچون صاعقه در اروپا رو به گسترش است و احتمالا در آغاز سال نو به سویه غالب در فرانسه تبدیل خواهد شد. در همین حال بریتانیا در حال حاضر بیشترین موارد ابتلا به اومیکرون را در اروپا دارد و روز جمعه تعداد مبتلایان به سویه اومیکرون در بریتانیا ۱۵هزار نفر اعلام شد. در آلمان نیز روز جمعه ۵۰ هزار مورد ابتلای تازه گزارش شد و از همین رو وزیر بهداشت این کشور اعلام کرده است که باید خود را برای چالشی بی‌سابقه آماده کنند. در جمهوری ایرلند و هلند نیز محدودیت‌های تازه‌ای برای مقابله با موج تازه ابتلا به کرونا اعلام شده است. از همین‌رو مسوولان بهداشت و سلامت عمومی در اروپا خود را برای موج تازه ابتلا به کرونا آماده می‌کنند.  موضوعی که با وجود نقشه آبی کرونایی کشور پس از مدت‌ها، می‌تواند به زودی برای ایران هم رخ دهد، خصوصا که دولت به دنبال کاهش میزان موارد ابتلا به کرونا، به سمت کاهش محدودیت‌های کرونایی رفته و آن‌طور که پلیس اعلام کرده است هیچ جریمه ترافیکی مرتبط با کرونا در کشور دیگر اجرا نمی‌شود.

پیش از این برابر مصوبه ستادملی مقابله با کرونا ورود خودروهای با پلاک غیر‌بومی به شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی و نیز خروج پلاک‌های بومی از شهرهای قرمز و نارنجی مشمول جریمه بود. به این ترتیب برای خودروهای شهرهای قرمز یک میلیون تومان و برای شهرهای نارنجی نیم میلیون تومان جریمه اعمال می‌شد که با رنگ‌بندی جدید این جریمه‌ها دیگر برای پلیس موضوعیتی ندارند.

  تاکید رئیس‌جمهور بر کنترل مرزهای کشور

با این حال ایران با توجه به مشاهده سویه جدید کرونا‌(اومیکرون) در کشورهای همسایه اعلام کرده که کنترل کلیه مرزهای کشور را جدی دنبال می‌کند.  روز گذشته نیز سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر ضرورت توجه مضاعف به کنترل تردد از مرزهای کشور گفت: صیانت از جان و سلامتی مردم ایجاب می‌کند که تردد افراد از مرزها به ویژه از کشورهایی که احتمال سرایت بیشتری وجود دارد، با دقت و جدیت کنترل شود؛ البته محدودیت‌هایی که در این زمینه اعمال می‌شود به گونه‌ای باشد که برای تردد ضروری مردم مشکلی ایجاد نکند.

رئیسی با تشکر از همراهی و اعتماد مردم در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اظهار کرد: امروز مردم به‌خوبی اطلاع دارند که با رعایت اصول بهداشتی می‌توان از آسیب‌های بعدی شیوع بیماری کرونا جلوگیری کرد و در این راستا دولت کاملا به ارزش همراهی و همدلی مردم واقف است و تلاش‌های خود را برای صیانت از جان مردم همچنان با قوت ادامه خواهد داد.

  کاهش فوتی‌های کرونا

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ،همزمان با عبور کامل کشور از خیز پنجم کرونا و به رنگ آبی و زرد درآمدن نقشه کرونایی کشور، میزان جان‌باختگان کرونایی نیز کاهش قابل توجهی پیدا کرده است. براین اساس طی ۲۴ساعت گذشته مرگ ۴۱نفر در اثر ابتلا به کرونا در کشور ثبت شد. همچنین در این بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۳۶۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۴۳ نفر از آنها بستری شدند.  خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه خبر عبور این خیز از کشور را اعلام کرد.  در این مدت رکورد تلفات روزانه کرونا چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

  تهران در صدر فوتی‌های کرونا

از سوی دیگر در شبانه‌روز گذشته بیشترین مرگ‌ومیر بیماران کرونایی مربوط به تهران با ۶نفر و استان‌های آذربایجان غربی، فارس و خراسان شمالی با ۵ نفر بوده است. همچنین ۲۷استان کشور در شبانه‌روز گذشته مرگ‌ومیر کمتر از ۵نفر داشته‌اند که در ۱۷ استان، هیچ موردی از فوت بیماران کرونایی، ثبت نشده است. روز جمعه نیز در استان‌های بوشهر، البرز، خوزستان و مرکزی فقط یک بیمار کرونایی بستری داشتند.

  مجموع واکسن‌های تزریق شده

میزان جان‌باختگان کرونا طی هفته‌های اخیر و پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور روندی کاهشی داشته که بدون شک این اتفاق ناشی از روند واکسیناسیون در کشور است. در همین راستا، بنابر اعلام وزارت بهداشت، ‌تا کنون ۵۹ میلیون و ۶۲ هزار و ۲۵۶ نفر دز اول، ۵۰میلیون و ۱۹۰ هزار و ۶۳۴ نفر دز دوم و سه میلیون و ۵۶۷ هزار و ۳۷ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۱۲ میلیون و ۸۱۹ هزار و ۹۲۷ دز رسیده است.  با این حال هر چند مرگ‌های روزانه کرونا کاهش یافته و تعداد شهرهای قرمز و نارنجی به صفر رسیده است، اما ورود اومیکرون به اکثر کشورها، زنگ‌های خطر را به صدا درآورده است. براساس گزارش‌ها ۲۳درصد مردم هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند. موضوعی که در کنار عدم رعایت پروتکل‌ها در صورت شیوع موج جدید کرونا می‌تواند روند کاهشی تلفات را معکوس کند و بار دیگر وضعیت قرمز را به نقشه کرونایی کشور بازگرداند. روز گذشته نیز بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت نیز گفت: آزمایش توالی‌یابی ژنتیکی کرونا از حدود هزارنفر در سراسر کشور گرفته شده و در این میان، مورد ابتلا به کرونا دیده نشده است.  به گزارش خبرگزاری صدا‌و‌سیما‌، عین‌اللهی با بیان اینکه به هر حال نمی‌توان جلوی ویروس اومیکرون به کشور را گرفت و در نهایت وارد کشور خواهد شد، بر حفظ پروتکل‌ها تاکید کرد.