تاریخ انتشار : چهارشنبه 21 اردیبهشت 1401 - 21:36
کد خبر : 87370

محورهای همکاری با نیکاراگوئه

محورهای همکاری با نیکاراگوئه

در سفر هفته اخیر وزیر نفت و هیأت همراه به آمریکای لاتین، کشور نیکاراگوئه از مقاصد جدید دیپلماسی اقتصادی بود و به نظر می‌رسد در زمینه‌های مختلف توافقاتی انجام شده است. در روزهای گذشته جواد اوجی، وزیر نفت به منظور بهبود دیپلماسی انرژی سفر چند روزه‌ای به آمریکای لاتین داشت. وی این سفر را از

در سفر هفته اخیر وزیر نفت و هیأت همراه به آمریکای لاتین، کشور نیکاراگوئه از مقاصد جدید دیپلماسی اقتصادی بود و به نظر می‌رسد در زمینه‌های مختلف توافقاتی انجام شده است.

در روزهای گذشته جواد اوجی، وزیر نفت به منظور بهبود دیپلماسی انرژی سفر چند روزه‌ای به آمریکای لاتین داشت. وی این سفر را از کشور ونزوئلا شروع کرد و پس از کشور کوبا راهی نیکاراگوئه شد. سفر اوجی به ونزوئلا و کوبا از آن جهت که این کشورها ید طولایی در صنعت نفت و همکاری‌های پیشینی با ایران در این صنعت داشتند، قابل پیش بینی بود ولی کشور نیکاراگوئه جزو مقاصد جدید وزارت نفت ایران بود.

آخرین همکاری ایران و نیکاراگوئه در صنعت نفت را می‌توان مربوط به سال ۱۹۸۶ میلیاردی دانست که این کور ۵۳ میلیارد دلار نفت از ایران خرید.

جواد اوجی درباره این سفر گفت: هیچ‌گونه محدودیتی برای ایران و نیکاراگوئه در زمینه توسعه روابط اقتصادی وجود ندارد.

خرید سهام یک پالایشگاه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای

آنطور که مشخص است از مهمترین دستاوردهای سفر اوجی، تفاهم نامه سرمایه گذاری و خرید سهام یک پالایشگاه نفتی در کشور نیکاراگوئه است که تاکنون سابقه نداشته است. البته قبلاً و در اواخر دولت دهم ایران ساخت یک پالایشگاه در ونزوئلا را در دستور کار قرار داد که به دلایل مختلفی این طرح متوقف شد ولی سهامداری در یک پالایشگاه تاکنون سابقه نداشته است.

وزیر نفت با اشاره به تکمیل مرحله نخست پتروپالایشگاه ۱۰۰ هزار بشکه‌ای نیکاراگوئه با سرمایه‌گذاری کشور ونزوئلا با وجود تحریم‌های آمریکا گفت: با تحویل اسناد فنی این پروژه بی‌شک ایران در تکمیل این پروژه و دیگر پروژه‌های پالایشی شرکت خواهد کرد.

وزیر نفت دراین باره گفت یکی از پروژه‌های همکاری در یک پالایشگاه متعلق دولت نیکاراگوئه است که توسط دولت اورتگا در سال ۲۰۰۷ راه اندازی شد اما در میانه راه متوقف شد.

دولت نیکاراگوئه توضیح داد که این مجتمع شامل یک تأسیسات ذخیره و توزیع سوخت است که با سرمایه گذاری ۴۳۲ میلیون دلاری تکمیل شد. در مورد فاز دوم این پروژه، ساخت پالایشگاهی پیش بینی شده است که به سرمایه گذاری بیش از ۳.۶ میلیارد دلار نیاز دارد.

صادرات خدمات فنی مهندسی

به گزارش اقتصاددان به نقل از مهر ، یکی دیگر از محورهای قراردادی ایران و نیکاراگوئه صادرات خدمات فنی مهندسی در زمینه ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه است. با توجه به دوران تحریم بسیاری از خدمات پالایشگاه سازی کشور پیشرفت داشته که می‌تواند موجب صادرات خدمات فنی مهندسی شود. به گفته جعفر توفیقی، رئیس پژوهشگاه نفت ما در حوزه تأمین کاتالیست و دانش فنی فرایندها کاملاً خودکفا هستیم و می‌توانیم از این توانمندی برای صادرات خدمات فنی مهندسی استفاده کنیم.

ظرفیت بالای کشاورزی کشورهای آمریکای لاتین

همچنین یکی دیگر از محورهای تفاهم‌نامه‌های ایران و نیکاراگوئه در حوزه کشاورزی و واردات مواد غذایی بوده است. وزیر نفت در این‌باره نیز گفت: ظرفیت خوبی در زمینه کشاورزی و دامپروری در این کشور وجود دارد که ما می‌توانیم از آن بهره مند شویم.

همچنین سید محمد آقامیری، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز با اشاره به اینکه در راستای ایجاد امنیت غذایی و توسعه رقابت، با برخی کشورها از جمله ونزوئلا و نیکاراگوئه، برای واردات گوشت گوساله مذاکره کرده‌ایم، ادامه داد: اولین پروتکل AHR را با این دو کشور امضا کرده‌ایم.

وی افزود: در سال گذشته ۳۷ هزار تن گوشت قرمز از برزیل وارد شده است که این واردات می‌تواند بین دو کشور ونزوئلا و نیکاراگوئه تقسیم شود، ۹۵۰ هزار تن نیاز کشور به گوشت قرمز است که ۸۵۰ هزار تن از آن در داخل تولید می‌شود و ما تنها حدود ۱۰۰ هزار تن به واردات گوشت نیاز داریم.

بازار آماده نفت و فراورده‌های نفتی / اولین محموله ارسال شد

موضوع آخر هم صادرات نفت و فراورده‌های نفتی به این کشور بوده است که وزیر نفت وعده آن را داد. از آنجا که در سال ۹۹ و در اوج تحریم‌های آمریکا صادرات ۱.۵ میلیون بشکه بنزین به ونزوئلا انجام شد، این موضوع دور از ذهن نیست و می‌تواند محقق شود که البته نیازمند ایجاد ظرفیت مازاد بیشتری در ایران برای صادرات است. همچنین به گفته حسین حسین زاده، دبیر کمیسیون انرژی اولین محموله نفتی ما به نیکاراگوئه تا ده روز آینده به این کشور می‌رسد.

در پایان لازم به ذکر است علاوه بر موارد فوق، توسعه برخی میادین نفت و گاز این کشور هم مورد بررسی قرار گرفت که قرار است پس از بررسی‌های فنی نهایی شود. هرچند در مورد این قراردادها جزئیاتی در دسترس نیست ولی به طور کلی می‌توان این سفر را گام بلندی در راستای گسترش دیپلماسی اقتصادی با کشورهای آمریکای لاتین دانست.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....