تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 مهر 1399 - 22:08
کد خبر : 21168

مجلس دارو را گران می‌کند؟

مجلس دارو را گران می‌کند؟

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان می‌کند: هنوز درباره جزئیات طرح انتقال مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و آزاد در کمیسیون بحثی صورت نگرفته است ولی نداشتن پوشش بیمه‌ای ۱۰ میلیون نفر از افراد مانعی نیست که بخواهیم به خاطر آن سیاست غلط اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی را ادامه دهیم. در حال حاضر در مجلس طرحی مبنی بر

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان می‌کند: هنوز درباره جزئیات طرح انتقال مابه‌التفاوت ارز ترجیحی و آزاد در کمیسیون بحثی صورت نگرفته است ولی نداشتن پوشش بیمه‌ای ۱۰ میلیون نفر از افراد مانعی نیست که بخواهیم به خاطر آن سیاست غلط اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی را ادامه دهیم.

در حال حاضر در مجلس طرحی مبنی بر حذف کامل ارز ترجیحی برای دارو و انتقال مابه‌التفاوت آن با ارز آزاد به شرکت‌های بیمه‌ای مطرح شده است. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره این طرح گفته بود :«در این طرح قیمت دارو برای مردم تغییر نمی‌کند اما جلوی قاچاق معکوس دارو گرفته می‌شود.»

به گزارش اقتصاددان به نقل از تجارت‌نیوز ،در گزارشی تحت عنوان وحشت از گرانی دارو با طرح جدید مجلس، موضوع را بررسی کرده و با تکیه بر بیانیه انجمن اقتصاد سلامت، آن را به چالش کشید. حالا مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون که پیشتر ادعا کرده بود قیمت دارو با این طرح تغییر نخواهد کرد به موارد مورد انتقاد پاسخ می‌دهد.

نداشتن پوشش بیمه‌ای مانعی نیست

طغیانی در پاسخ به این موضوع که حدود ۱۰ میلیون نفر در ایران فاقد پوشش بیمه‌ای هستند و با طرح مجلس برای انتقال مابه‌التفاوت ارز آزاد و ترجیحی به شرکت‌های بیمه‌ای متضرر خواهند شد، می‌گوید: هدررفت منابع ناشی از تخصیص ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی برای بهداشت و درمان و در کنار آن داروهایی که به شکل قاچاق از کشور خارج می‌شود، باید حتما متوقف شود. انتقال مابه‌التفاوت به شرکت‌های بیمه‌ای تنها یک راه پیشنهاد شده است تا هزینه روی دوش بیمار نیفتد.

او اضافه می‌کند: اگر جلوی هدررفت منابع ارزی ما گرفته شود تکمیل پوشش بیمه‌ای مردم کار دشواری نیست اما متاسفانه اگر جلوی هدررفت گرفته نشود منابع بیش از این نابود می‌شود.

ابن نمابنده معتقد است اگرچه این باور وجود دارد که به خاطر عدم پوشش بیمه‌ای ممکن است طرح با مشکل مواجه شود اما اگر مجلس به شکل مشخصی برای این کار برنامه‌ بریزد، می‌شود کار را پیش برد.

طغیانی ادامه می‌دهد: باید به جای این که یارانه حمایتی را به تولیدکننده یا واردکننده بدهیم آن را به دست مصرف‌کننده برسانیم. حتی درباره کسانی که پوشش بیمه‌ای ندارند و اساسا در سیستم بیمه‌ای کشور تعریف نشده‌اند، می‌توان از طریق سازمان غذا و دارو سامانه‌ای ترتیب داد تا آن‌ها نیز بتوانند دارو را ارزان‌تر دریافت کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان می‌کند: هنوز درباره جزئیات این طرح در کمیسیون بحثی صورت نگرفته است ولی نداشتن پوشش بیمه‌ای تعدادی از افراد مانعی نیست که بخواهیم به خاطر آن سیاست غلط اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی را ادامه دهیم.

هم ارز می‌گیرند هم گران می‌فروشند!

طغیانی در واکنش به نگرانی شرکت‌های دارویی از ایفای به موقع تعهدات شرکت‌های بیمه‌ای می‌گوید: این نگرانی به جا است.

این نماینده در پاسخ به ادعای شرکت‌های تولیدی دارو که معتقدند قیمت‌گذاری محصولاتشان عادلانه نیست، عنوان می‌کند: همین الان هم که ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع می‌شود غالب مواقع به دلایل و بهانه‌های مختلف شرکت‌های دارویی که دارو یا مواد اولیه را وارد کرده‌اند قیمت را افزایش می‌دهند. مشکل ما در حوزه‌های مختلف با ارز ۴۲۰۰ تومانی همین است. در حال حاضر هم ارز تخصیص می‌دهیم و هم کالا گران می‌شود. شرکت‌ها به بهانه متضرر شدن و با همین استدلال‌ها افزایش قیمت می‌دهند.

نماینده استان اصفهان درباره نگرانی شرکت‌های بیمه‌ای نسبت به بدعهدی دولت با توجه به شرایط بودجه نیز توضیح می‌دهد: این درست است که یک نگرانی از سوی شرکت‌های دارویی وجود دارد از باب تامین ارزشان و یک نگرانی در شرکت‌های بیمه‌ای وجود دارد از باب انجام و ادای تعهدات دولت. هر یک از این‌ها باید مورد پردازش قرار بگیرد چرا که درست و بجا است. هنوز درباره جزئیات طرح در کمیسیون بحثی صورت نگرفته است اما در بررسی جزئیات حتما به این موارد می‌پردازیم.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....