تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 18:18
کد خبر : 84847

مجلس جلوی گرانی اینترنت را می‌گیرد؟

مجلس جلوی گرانی اینترنت را می‌گیرد؟

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده؛ با واکنش‌های مردمی درصورت لزوم، مجلس به موضوع گرانی اینترنت ورود می‌کند ماجرای گران شدن اینترنت پس از آنکه مشخص شد با چراغ سبز وزارت ارتباطات صورت گرفته، اکنون جنجالی‌تر شده است. حتی گروهی از کاربران کارزاری آنلاین را برای این مسئله به راه انداخته‌اند و از رئیس‌جمهور و

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده؛ با واکنش‌های مردمی درصورت لزوم، مجلس به موضوع گرانی اینترنت ورود می‌کند

ماجرای گران شدن اینترنت پس از آنکه مشخص شد با چراغ سبز وزارت ارتباطات صورت گرفته، اکنون جنجالی‌تر شده است. حتی گروهی از کاربران کارزاری آنلاین را برای این مسئله به راه انداخته‌اند و از رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات خواسته‌اند تا با رسیدگی به افزایش تعرفه‌ها از این بی‌عدالتی رخ داده جلوگیری کنند. تاکنون حدود ۲۳ هزار نفر این کارزار را امضا کرده‌اند.
مردم هم در این زمینه می‌گویند چرا برای اینترنت کند و کم‌کیفیت باید پول بیشتری بدهیم و بهتر است اپراتورها ابتدا شبکه را توسعه دهند و سپس قیمت را افزایش دهند. از این‌رو بعضی از نمایندگان مجلس عنوان کرده‌اند که درصورت لزوم به این موضوع ورود خواهند کرد؛ هرچند که مصوبات لازم موجود است.
سیدکاظم موسوی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اینترنت را یکی از ابزارهای مورد نیاز جامعه و مردم می‌داند و معتقد است: «به هر میزان که بتوانیم سهولت در دسترسی مردم به این خدمت فراهم کنیم و همچنین مشکلات مردم را در دستیابی به فناوری‌های مختلف، فضای مجازی و نیازمندی‌هایی که کسب‌وکارها دارند، رفع کنیم، به همان میزان می‌توانیم رضایت مردم را به‌دست آوریم».
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه تکالیفی دارد و مصوبات مجلس هم در مورد این مجموعه بزرگ موجود است، تأکید می‌کند که این وزارتخانه باید پاسخگوی این وضعیت باشد.
لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز معتقد است که وزیر ارتباطات باید محکم بایستد و از حقوق مردم دفاع کند. او با اشاره به اینکه در این مورد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مقصر است، می‌گوید: «اپراتورها تحت مقررات وزارت ارتباطات هستند و این وزارتخانه باید به‌درستی به مقررات عمل کند.»

دخالت مجلس در صورت نیاز

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس در مورد تعدیل قیمت‌ها می‌تواند کاری انجام دهد، می‌گوید: «اگر خلئی در این زمینه احساس شود، مجلس حتما به موضوع ورود خواهد کرد. این اتفاق هم ناشی از واکنش‌های جامعه است، چرا که بازخورد مردم برای ما بسیار مهم است.»

موسوی با اشاره به اینکه مردم برای ما قابل احترام هستند، تصریح می‌کند که «نقطه نظرات مردم در این زمینه برای ما نافذ است».

سود اپراتورها کم شده

به گزارش اقتصاددان به نقل از همشهری  ،  یکی از مواردی که اپراتورها مطرح می‌کنند این است که قیمت دلار و هزینه‌های آنها طی ۴سال گذشته افزایش یافته و این در حالی است که قیمت اینترنت تغییری نداشته است. به همین‌خاطر آنها نتوانسته‌اند، برای توسعه شبکه هزینه کنند.

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به این موضوع معتقد است که «میزان سود هنگفت اپراتورها کم شده» و آنها باید سود کمتری ببرند.

به‌گفته سیاهکلی، اپراتورها ترافیک داخلی را به قیمت اینترنت خارجی می‌فروشند و این درحالی است که به تولیدکنندگان محتوا پول کمی می‌دهند.

او با اشاره به اینکه اگر هرکسی به میل خود قیمت را جابه‌جا کند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، می‌گوید: «اگر اپراتورها فکر می‌کنند که در حال ضرر دادن هستند، امتیاز خود را به کسانی واگذار کنند که در نوبت دریافت امتیاز هستند و آمادگی سرمایه‌گذاری دارند.»

کاهش دسترسی، ضربه به اقتصاد دیجیتال

نخستین جلسه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال به ریاست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد. براساس اصل ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی، همه اختیارات هیأت ‌وزیران و رئیس‌جمهوری در موضوع اقتصاد دیجیتال به این کارگروه تفویض شده و مصوبات آن عین مصوبات هیأت ‌وزیران است. همچنین تصمیماتی که در این کارگروه گرفته می‌شود به‌منزله تصمیم رئیس‌جمهوری است. در ضمن هدف از تشکیل این کارگروه رشد و توسعه اقتصاد دیجیتال عنوان شده است. در همین جلسه، کارگروه مذکور یک فرصت تلقی شده تا سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی در سال ۱۴۰۴به هدف تعیین شده ۱۰درصدی برسد. این در حالی است که هنوز فروردین ۱۴۰۱به پایان نرسیده که افزایش قیمت اینترنت از سوی اپراتورها براساس مصوبات و مجوزهای رگولاتوری کلید خورده است؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد با اهداف کارگروه اقتصاد دیجیتال، اگر مغایرت نداشته باشد، می‌تواند یک مانع محسوب شود. بدیهی است وقتی قیمت افزایش می‌یابد، مصرف کاهش پیدا می‌کند و اقتصاد دیجیتال که مبتنی بر اینترنت است، متأثر از آن خواهد بود. همچنین بخش قابل توجهی از کارشناسان معتقدند که ارتباطات، زیرساخت توسعه کشور در همه حوزه‌هاست و اپراتورها هم می‌گویند اگر قیمت اینترنت افزایش نیابد ما توانایی توسعه شبکه ارتباطات را نخواهیم داشت. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که با افزایش قیمت اینترنت، اپراتورها برای توسعه شبکه اقدام کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....