تاریخ انتشار : سه شنبه 24 خرداد 1401 - 20:05
کد خبر : 91026

ماجرای اعتراض کسبه امین حضور چه بود؟

ماجرای اعتراض کسبه امین حضور چه بود؟

طی چند روز گذشته، برخی از کاسبان امین حضور که مرکز فروش لوازم خانگی است دست به تجمع اعتراضی زدند؛ تجمعی که عللش از مالیات گفته شده تا مواردی مانند برخورد با قاچاقچیان لوازم خانگی. طی روزهای گذشته کسبه بازار امین حضور در مخالفت با اعمال مالیات بر تراکنش‌های بانکی و جمع آوری کالاهای خارجی

طی چند روز گذشته، برخی از کاسبان امین حضور که مرکز فروش لوازم خانگی است دست به تجمع اعتراضی زدند؛ تجمعی که عللش از مالیات گفته شده تا مواردی مانند برخورد با قاچاقچیان لوازم خانگی.

طی روزهای گذشته کسبه بازار امین حضور در مخالفت با اعمال مالیات بر تراکنش‌های بانکی و جمع آوری کالاهای خارجی دست به تجمع اعتراضی زدند.

به منظور بررسی موضوع به خیابان امین حضور رفته تا با معترضان و کسبه این خیابان گفت‌وگو کنیم. در ابتدا کسبه با سختی پای صحبت می‌آمدند زیرا ابتدا می‌پنداشتند از نهادهای امنیتی و یا نظارتی هستیم ولی وقتی کارت خبرنگاری را نشان دادم برخی از کسبه حاضر به گفت‌وگو شدند.

پیگیری‌ها از معترضان حکایت از آن دارد که بازاریان امین حضور نسبت به اعمال مالیات بر تراکنش‌های بانکی و جمع آوری کالاهای خارجی از مغازه‌ها، اعتراض دارند.

چرا مبارزه با کالای قاچاق در کف میدان فروش است؟

بهزاد فروشنده جوان لوازم خانگی است که در این خیابان مغازه دارددر خصوص علت این تجمع می‌گوید: به هر کالای غیرایرانی که در مغازه‌ها باشد برچسب قاچاق می‌زنند. این در حالیست که باید پرسید یک دستگاه ساید بای ساید خارجی چطور می‌تواند به صورت قاچاق وارد کشور شود و از مبادی رسمی عبور کند و در تهران به‌دست فروشنده و مصرف‌کننده برسد. آیا این حجم از کالا با برند خارجی که در سطح بازار وجود دارد توسط کولبر وارد می‌شود؟ یا به وسیله لنج وارد شده است؟ آیا این لوازم خانگی خارجی در جیب جا شده تا در تهران به‌دست منِ فروشنده رسیده است؟

این فروشنده لوازم خانگی اضافه می‌کند: حالا این حجم از لوازم خانگی خارجی در رقابتی ناسالم با برند ایرانی وارد بازار شده و تعزیرات هم می‌خواهد با این کالا مبارزه کند.

به گفته وی سازمان تعزیرات هر کالای غیرایرانی که در فروشگاه باشد را به اسم کالای قاچاق جمع آوری و اعلام می‌کند که هر کالایی که توقیف شده را صورتجلسه می‌کنم و اگر کالای مورد نظر را می‌خواهید باید دو برابر قیمت آن را به عنوان جریمه پرداخت کنید؛ به عنوان مثال یک دستگاه ساید بای ساید ال جی به قیمت ۶۰ میلیون تومان را به عنوان کالای قاچاق توقیف می‌کنند و من باید برای رفع توقیف آن مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان جریمه پرداخت کنم تا بتوانم آن را از توقیفی خارج کنم.

به گزارش اقتصاددان به نقل از مهر ،  بهزاد در ادامه دلیل دوم تجمع کسبه بازار امین حضور را اعتراض به طرح پیشنهادی وزارت اقتصاد در مورد اعمال مالیات بر تراکنش‌های بانکی عنوان کرد و ادامه می‌دهد: سازمان امور مالیاتی درآمد را مبنای محاسبه خود قرار نمی‌دهد و اعلام کرده که تراکنش‌های بانکی را مبنای محاسبه مالیات قرار خواهد داد.

این فعال بازار لوازم خانگی افزود: این مشکلات فقط مربوط به صنف ما نیست، همه صنوف این مشکلات را دارند و باید فکری به حال بازاریان کرد تا مانع ورشکستگی و بیکاری اهالی بازار شد.

باید ۷ درصد سود به اداره مالیات بدهیم

حامد یکی دیگر از مغازه داران لوازم خانگی در بازار امین حضور است وی دلیل تجمع بازاریان را گرانی ارز، اعتراض به برخورد تعزیرات با لوازم خانگی خارجی و تصمیم جدید سازمان امور مالیاتی عنوان کرد.

این فروشنده لوازم خانگی گفت: دلیل تجمع و اعتراض ما همین سه مورد بود اما مسئولان به جای اینکه بیایند حرف ما را بشنوند و به اعتراضات ما رسیدگی کنند با قوه قهریه آمدند. این برخورد نامناسب و دور از شأن کسبه بازار بود.

وی در خصوص تصمیم جدید امور مالیاتی هم گفت: در این زمینه اعلام کردند که اگر در ماه از تراکنش ما بیشتر شود باید ۷ درصد به اداره مالیات سود بدهیم.

این فروشنده افزود: ما خودمان اجناسمان را با ۷ درصد نمی‌توانیم بفروشیم چون گرانی آنقدر به صورت افسارگسیخته زیاد شده که مردم توان خرید ندارند. اگر ما بخواهیم ۷ درصد به اداره مالیات بدهیم و ۹ درصد هم مالیات بر ارزش افزوده بدهیم دیگر چیزی نمی‌ماند. اگر این ۱۶ درصد را به عنوان سود از مشتری بگیریم و به اداره مالیات بدهیم و چند درصد هم برای خودمان سود بگیریم دیگر نمی‌توانیم کاسبی کنیم چون مشتری هم توان خرید ندارد.

حامد گفت: پشت این تصمیم فکری نبوده است. دولت با این تصمیم در اصل در سرمایه ما شریک می‌شود.

برای انجام این مصاحبه سعی کردم تا با تعداد بیشتری از کسبه گفت‌وگو کنیم اما کمتر مغازه داری حاضر به انجام مصاحبه شد. با این حال موضوع جالب توجه اینجا بود که رسانه‌های خارجی در سایت‌های خود اعلام کرده بودند بعد از تجمع اعتراضی صورت گرفته کسبه امین حضور غالب مغازه‌ها تعطیل هستند اما مشاهدات میدانی صورت گرفته حاکی است باوجود کمبود مشتری در مغازه‌ها اما تمام مغازه‌ها باز بود و فعالیت خرید و فروش انجام می‌شد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....