تاریخ انتشار : دوشنبه 7 شهریور 1401 - 12:01
کد خبر : 99539

لزوم کاهش تعرفه حقوق گمرکی ماشین‌آلات

لزوم کاهش تعرفه حقوق گمرکی ماشین‌آلات

چندی پیش معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد که اگر معافیت‌های وارداتی ماشین‌آلات را برقرار نکنیم، دست‌کم تعرفه حقوق گمرکی را به یک درصد کاهش می‌دهیم تا بتوانیم بازسازی صنعت و واردات ماشین‌آلاتی که امکان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد را با حداقل حقوق گمرکی انجام دهیم. بر همین اساس کارشناسان علاوه

چندی پیش معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد که اگر معافیت‌های وارداتی ماشین‌آلات را برقرار نکنیم، دست‌کم تعرفه حقوق گمرکی را به یک درصد کاهش می‌دهیم تا بتوانیم بازسازی صنعت و واردات ماشین‌آلاتی که امکان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد را با حداقل حقوق گمرکی انجام دهیم. بر همین اساس کارشناسان علاوه بر اینکه این موضوع را مثبت ارزیابی می‌کنند، معتقدند که اگر دولت و مجلس بتوانند معافیت حقوق گمرکی را اعمال کنند که چه بهتر؛ چراکه حمایت همه‌جانبه‌ای از بخش تولید و به خصوص بخش معدن کشور را نشان داده‌اند اما در غیراین صورت، باید به هر شکلی که می‌توانند کمک کنند تا حق تعرفه ورودی گمرکی به میزان کمتری پرداخت شود.
این مساله از آن رو مهم است که با افزایش نرخ ارز عملا تعرفه ورودی برای معدنکاران ارزان در نمی‌آید. در واقع در گذشته نرخ تعرفه ورودی با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شد اما حالا با ارز نیمایی تفاوت حدود ۷ برابری ایجاد می‌کند که رقم کمی نیست. این در شرایطی است که دولت و مجلس باید به دنبال آن باشند تا در راستای حمایت از تولید شرایط را برای‌ واردات تجهیزات و ماشین‌آلاتی که در خط تولید استفاده می‌شود،‌ آسان‌تر کنند.
در این خصوص بهرام شکوری رییس انجمن مس ایران  گفت: دولت و مجلس باید به دنبال این مهم باشند که در راستای حمایت از تولید، شرایط را برای‌ واردات تجهیزات و ماشین‌آلاتی که در خط تولید استفاده می‌شود،‌ تسهیل کنند.
رییس انجمن مس ایران با اشاره به نیاز مبرم بخش معدن به ماشین‌آلات گفت: در این بین نیاز به ورود ماشین‌آلات معدنی بیش از هر حوزه‌ای احساس می‌شود، چراکه بخشی از تولید کشور را برعهده دارند. بنابراین ضروری است که معدنکاران از معافیت گمرکی برخوردار باشند. البته این مساله نیازمند حمایت جدی‌ای است که دولت و مجلس می‌توانند از تولید داشته باشند.
شکوری با تاکید بر اینکه بهتر است معافیت برقرار شود،‌ تصریح کرد: اگر دولت و مجلس بتوانند معافیت حقوق گمرکی را اعمال کنند، در واقع نشان می‌دهد که حمایت همه‌جانبه‌ای از بخش تولید و بخش معدن کشور دارند. به هر حال اگر هم این معافیت صورت نگیرد باید به نوعی کمک شود تا حق تعرفه ورودی گمرکی کمتر پرداخت شود.

افزایش ۷ برابری تعرفه ورودی

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،  رییس انجمن مس ایران در ادامه به تفاوت نرخ ارز و مشکلاتی که برای معدنکاران ایجاد می‌شود اشاره کرد و گفت: عملا تعرفه ورودی برای معدنکاران ارزان نیست. به این دلیل که قبلا نرخ تعرفه ورودی با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شد و حالا با ارز نیمایی که بیش از ۲۶ هزار تومان است، رقمی در حدود ۷ برابر می‌شود.
شکوری تصریح کرد: در این بین فعالان اقتصادی به دنبال این بودند که حداقل برای اینکه مبلغ پرداختی از بابت حقوق گمرکی بیشتر می‌شود و با توجه به افزایش نرخ ارز، حداقل درصد آن را کاهش دهند تا مبلغ اضافی‌ای از این بابت تحمل نکنند. او تاکید کرد: به این ترتیب منظور این نیست که آنها اعداد کمتری را پرداخت کنند بلکه مساله این است که مبلغ اضافی‌ای پرداخت نشود.
رییس انجمن مس ایران ابراز داشت: اگر معافیت داده شود که اتفاقی بسیار مثبت است اما اگر نمی‌توانند چنین کاری را عملی کنند، حداقل آن را به یک درصد کاهش بدهند که عارضه زیادی برای معدنکاران ایجاد نکند.

موافقان و مخالفان حذف معافیت حقوق ورودی

در این میان شاهد آن هستیم که در نشست اخیر کارگروه شورای گفت‌وگو دو گروه موافق و مخالف پرداخت حقوق ورودی ماشین‌آلات تولیدی نیز نظر خود را برای رسیدن به روشی با حفظ منافع دو طرف ارائه داده‌اند. اعضای کارگروه شورای گفت‌وگو با توجه به انتقادهایی که نسبت به اجرایی نشدن بند (غ) ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و حذف معافیت واردات ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی از پرداخت حقوق ورودی، مطرح است، موضوع را مورد بررسی قرار دادند.
در ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی برخی از موارد معاف از پرداخت حقوق ورودی مشخص شده‌اند. بر اساس بند (غ) این ماده قانونی واردات ماشین‌‌آلات خط تولید که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک، مورد نیاز واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مجاز هستند، از پرداخت حقوق ورودی معاف شده‌اند.
این در حالی است که در بند ص تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، وزارت اقتصاد موظف شده نسبت به وصول منابع حاصل حقوق ورودی کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی، اقدام کند.
به دنبال آن ماده ۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان که در خرداد سال‌جاری ابلاغ شد نیز تاکید می‌کند به منظور حمایت از صنعت ماشین‌سازی کشور، بند «غ» ماده (۱۱۹) قانون امور گمرکی حذف می‌شود و واردات ماشین‌آلات و تجهیزات خدمات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی مشمول حقوق ورودی است. به این ترتیب دولت موظف است متناسب با ظرفیت تولید کشور و به منظور حمایت هدفمند و مدت‌دار از ساخت داخل، سالانه حقوق ورودی این کالاها اعم از سود بازرگانی و سایر دریافتی‌های موضوع بند «د» ماده (۱) قانون امور گمرکی را تعیین کند.
به باور فعالان اقتصادی این شرایط موجب افزایش هزینه واردات، بالا رفتن هزینه تمام‌شده تولید و در نتیجه کاهش رقابت‌پذیری و از بین رفتن توجیه سرمایه‌گذاری در برخی بخش‌ها می‌شود. همچنین نباید فراموش کرد که استفاده از تجهیزات قدیمی و فرسوده با وضع این قوانین، ادامه پیدا خواهد کرد و این روند نه تنها روی کیفیت تولید بلکه در مصرف انرژی بسیار اثر دارد. در این راستا پیشنهاد می‌شود دولت برای حمایت از ساخت داخلی ماشین‌آلات وارد عمل شده و به این بهانه با وضع عوارض زمینه گرانی را در کشور مهیا نکند. در این بین نمایندگان تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی و صنعتی، وجود این معافیت را عامل برخی انحرافات و امضاهای طلایی توصیف و تاکید کردند که امروز حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد ماشین‌های مورد استفاده در کشور، تولید داخل هستند. از سویی حقوق ورودی از ۱۰ درصد کاهش یافته و به نظر می‌رسد رقم مورد نظر که ۵ یا ۴ درصد است، منصفانه باشد.
از طرفی این بخش دولتی نیست و حمایت دولتی را نمی‌خواهد و تنها به دنبال شفاف شدن فضای کسب‌وکار و رسیدن به بلوغ کاری است.
در نهایت نیز قرار شد ظرف یک هفته فعالان این عرصه، نقطه ‌نظرات خود را برای هدایت و ارائه مشوق‌های لازم در حوزه تولید و واردات انواع ماشین‌آلات در راستای بهبود محیط کسب‌وکار در اختیار دبیرخانه شورای گفت‌وگو قرار دهند تا پس از رسیدن به یک پیشنهاد منسجم و واحد از سوی کل بخش خصوصی، موضوع در اختیار دولت قرار گیرد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....