تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 - 20:07
کد خبر : 35602

لزوم تغییر رشته دانشجویان رشته‌های بدون بازار کار

لزوم تغییر رشته دانشجویان رشته‌های بدون بازار کار

طیبی گفت: باید با آموزش‌های حداکثر ۱۸ماهه، رشته دانشجویانی را که در رشته‌های بدون بازار کار تحصیل می‌کنند، تغییر دهیم. به گزارش اقتصاددان ، حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی کشور درباره اشتغال فارغ التحصیلان کشور اظهار کرد: برای جذب فارغ التحصیلان به بازار کار باید در ابتدا نیازهای صنعتی کشور را شناسایی کرده و بر

طیبی گفت: باید با آموزش‌های حداکثر ۱۸ماهه، رشته دانشجویانی را که در رشته‌های بدون بازار کار تحصیل می‌کنند، تغییر دهیم.

به گزارش اقتصاددان ، حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی کشور درباره اشتغال فارغ التحصیلان کشور اظهار کرد: برای جذب فارغ التحصیلان به بازار کار باید در ابتدا نیازهای صنعتی کشور را شناسایی کرده و بر آن اساس به دانشجویان آموزش دهیم.

او افزود: با استفاده از توان علمی مشخص خواهیم کرد که چه تعداد نیروی انسانی برای فعالیت در مشاغل و حرفه های گوناگون مورد نیاز جامعه است.

طیبی تصریح کرد: برای رفع مشکلات جامعه به مهندس و طراحی احتیاج داریم تا بتوانیم تجهیزات مناسب را برای بازار کار و اشتغال فارغ التحصیلان با کمک دانش تخصصی ایجاد کرده و آن ها را به تجاری سازی تبدیل کنیم. این موضوع باید در همه صنایع مانند مهندسی، کشاورزی، پزشکی، هنر و … اجرایی شود و در صورت تحقق آن می‌توانیم برآورد کنیم که چه تعداد نیروی انسانی یا طراح در کشور مورد نیاز است تا دانشگاه‌ها بر اساس آن به تربیت نیرو اقدام کنند و به اینصورت رشته‌های تحصیلی پرکاربرد و مورد نیاز جامعه در دانشگاه‌ها مشخص شوند.

او با بیان اینکه در حال حاضر تعداد زیادی فارغ التحصیل از دانشگاه‌ها داریم که مدرک آن‌ها مورد نیاز کشور نیست، تاکید کرد: باید با آموزش‌های ۶ ماهه، ۱۲ ماهه و حداکثر ۱۸ ماهه رشته تحصیلی دانشجویانی که بازار کار ندارد را تغییر دهیم و از لحاظ تئوری و مهارتی آن‌ها را در رشته‌هایی که متناسب با رفع مشکلات جامعه هستند پذیرش کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی کشور بیان کرد: باید اقتصاد ایران را متکی بر تولید علم و فنون کشور خودمان کنیم و گسترده جغرافیایی آن را بشناسیم تا برای جذب و اشتغال نیروی انسانی مورد نیاز جامعه دست به کار شویم و متناسب با آن‌ها به دانشجویان آموزش دهیم. باید گفت که این مسیر به هیچ عنوان سخت و طاقت فرمانیست.

او ادامه داد: باید وفاق ملی بین سیاسیون کشور وجود داشته باشد. البته این کار مدت زمان زیادی طول می کشد، اما حتما باید انجام شود و تجربه جهانی چیزی جز موفقیت از آن به نمایش نگذاشته است. ایرانیانی که ادعای مسلمانی دارند باید با توکل بر خدا در این مسیر تمام همت و اراده شان را به کار گیرند.

طیبی درباره تاثیرات کاهش دروس عملی بر اشتغال فارغ التحصیلان گفت: این موضوع باید حتما اصلاح شود و دروس عملی دانشگاه‌ها را افزایش دهیم. قرار نیست که همه دانشگاه‌ها نیروی طراح تربیت کنند، برای مثال از گذشته دانشگاه‌های علم و صنعت و امیر کبیر آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های بسیار زیادی داشته اند و وظایف اصلی آن‌ها این بوده که با تربیت مهندسان آن‌ها را با بخش‌های صنعت آشنا کنند. در تمام دنیا دانشگاه‌ها بر اساس نیاز جامعه نیروی انسانی تربیت می‌کنند.

رییس جهاد دانشگاهی کشور تاکید کرد: حتما باید در ابتدا نیاز‌های جامعه را بسنجیم تا دانشگاه‌ها تکلیف خود را برای کاهش یا افزایش دروس مهارتی و تئوری، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها بدانند.

طیبی بیان کرد: دانشگاه علم و صنعت از گذشته دید فناورانه‌ای را برای تربیت نیروی انسانی مهندس بکار گرفته است و هم اکنون این فارغ التحصیلان با هدف درست توانسته اند در بخش‌های مختلف صنعت و جامعه فعالیت کنند.

ساخت خطوط مترو در شهرهای بالای یک میلیون جمعیت

او ادامه داد: بذر‌های هیبریدی یکی از نیازی‌های ضروری و مهم در کشور ما هستند و بهره وری بالایی دارند. به علت اینکه ایران از نظر آب و هوایی گرم و خشک است باید از آب و خاک مان استفاده لازم را کنیم و یکی از مسائلی که به این زمینه کمک می‌کنند بذر‌های هیبریدی هستند که جهاد دانشگاهی برای عملکرد بهتر در این زمینه اقدامات زیادی انجام داده است.

طیبی تصریح کرد: دانش لازم را در حوزه تولید مواد شیمیایی مختلف و مورد نیاز صنعت، تجهیزات برقی و الکترونیکی و بخش‌های کشاورزی به دست آورده ایم و در این زمینه الگوسازی مناسبی شکل گرفته است.

او ادامه داد: در زمینه بحث اصلاح نژاد دام سبک و سنگین کشور پیشرفت کرده ایم، اما در دامداری صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی و به خصوص کره وابستگی‌هایی داریم که باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین با حمایت‌ سازمان اوقاف در حال تولید تخمک گذاری ۶۰ الی ۷۰ دام هستیم.

رییس جهاد دانشگاهی کشور تاکید کرد: سعی کرده ایم با استفاده از دانش داخلی در حوزه‌های مختلف از قبیل سیستم رانش حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری فعالیت داشته باشیم که از نیاز‌های اساسی کشور است. در حال حاضر مترو‌های ایرانی در ۹ کلان شهر توسعه پیدا کرده اند و خطوط جدیدی در حال ایجاد است. برای این مترو‌ها به بیش از ۱۰ هزار واگن نیاز داریم تا بتوانند به استاندارد‌های لازم خود برسند، همچنین دستور داده اند تا در شهر‌هایی که جمعیت بالای یک میلیون نفر دارند حتما خطوط مترو ساخته شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....