تاریخ انتشار : سه شنبه 27 خرداد 1399 - 19:54
کد خبر : 10449

لزوم تسهیل فرایند صدور مجوزهای تولیدی/ دولت به جای دخالت از اقتصاد حمایت کند

لزوم تسهیل فرایند صدور مجوزهای تولیدی/ دولت به جای دخالت از اقتصاد حمایت کند

وحیدی در جریان گفتگو با خبرنگار پارلمانی با اشاره به الزاماتی که برای رشد شاخص های تولیدی کشور باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: واقع آن است که رشد تولید الزاماتی دارد که بدون این الزامات جهش در تولید و خدمات و کشاورزی محقق نمی شود؛ بخشی از این الزامات و شاید نقطه ابتدایی آن،

وحیدی در جریان گفتگو با خبرنگار پارلمانی با اشاره به الزاماتی که برای رشد شاخص های تولیدی کشور باید مورد توجه قرار بگیرد، گفت: واقع آن است که رشد تولید الزاماتی دارد که بدون این الزامات جهش در تولید و خدمات و کشاورزی محقق نمی شود؛ بخشی از این الزامات و شاید نقطه ابتدایی آن، صدور مجوزهای تولیدی و اقتصادی است که متاسفانه در کشور ما این روند بسیار طولانی، زمان بر و دشوار شده است؛ یعنی افرادی که سرمایه گذار و آماده ورود به اتمسفر تولید هستند باید از یک بوروکراسی در هم پیچیده برای اخذ مجوز عبور کنند، این روند گاهی آنقدر زمان بر است که در بسیاری موارد فرد را از سرمایه گذاری منصرف می کند.

او در ادامه تشریح این ملزومات گفت: بحث بعدی مشوق های تولیدی است؛ یعنی شما وقتی به دنبال جهش و رشد در تولید هستید، باید دستگاه های مختلف اجرایی و عملیاتی در حوزه‌هایی چون مالیات، عوارض، معافیت‌ها و…فرصت‌هایی ایجاد کنند تا بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی با فراغ بال بیشتری به امر تولید بپردازند. اتفاقی که الان در بسیاری از کشورها می‌افتد این است که برخی کشورها برای بهبود تولید، مشوق‌هایی را بویژه در حوزه توازن منطقه‌ای ایجاد می‌کنند، تا توازن اقتصادی و معیشتی را در گستره کلی کشور ایجاد کنند.

وحیدی در ادامه گفت: وقتی در ادبیات اقتصادی کشور گفته می‌شود، برخی مناطق محروم هستند و تراکم سرمایه‌ای در این مناطق وجود ندارد، حداقل برای این مناطق کمتر برخوردار باید این مشوق‌ها را تدارک دید. یعنی زمانی که مجوزها صادر می‌شود باید قبلا بخشها و ردیفهایی هم برای سرمایه گذاری در مناطق محروم ایجاد شده باشد تا سرمایه گذاران بدانند که مثلا سرمایه گذاری برای تولید و اشتغال در فلان منطقه محروم چه مشوقهایی را در بخشهای مالیاتی، عوارض، معافیتها و…خواهد داشت تا توازن در این مناطق بیشتر ایجاد شود.

نماینده مردم بجنورد در مجلس یازدهم در ادامه صحبتهایش گفت: موضوع بعدی که می توان به آن اشاره کرد بحث تولید خلاقانه است؛ هر کشوری که قصد دارد رشد تولید را تجربه کند باید راهکارهایی برای افزایش تولید محصولات رقابتی داشته باشد از جمله اینکه در تولید رقابتی باید هزینه‌های تولید کاهش پیدا کند، چون تولیدات گران قابلیت رقابتی خود را از دست می‌دهند. دوم اینکه فعالیت در فضای کسب و کار باید تسهیل شود. یعنی فضای کسب و کار به گونه‌ای شود که هر فرد بتواند در کمترین زمان و با کمترین سرمایه گذاری از طریق فناوری‌های روز و …بتواند یک کسب و کار را آغاز کند و سود این کسب و کار را هم ببرد.

او در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به نقش ساختارهای اجرایی در رشد تولید گفت: نگاه مهم دیگر این است که برای رشد تولید باید منابع مالی مورد نیاز تولید مولد توسط دولتها تامین شود. یعنی دولتها در همه جای دنیا معمولا در نوسازی صنایع، افزایش ظرفیت صنایع موجود؛ خرید مواد اولیه ، بازاریابی و… تلاش می‌کنند به کمک تولید بیایند و زمینه را برای تولید مطلوب‌تر فراهم می‌کنند. باید نقش دولت از مداخله‌کننده به حمایت‌کننده تغییر یابد تا بتوانیم تولیدی رقابتی را تجربه کنیم.

محمودی در پایان با اشاره به اهمیت کشف قلمروهای تازه اقتصادی عنوان کرد: فضای اقتصاد دانش بنیان در تولید موضوعی است که به تدریج در فضای عمومی کشور در حال شناسایی شدن است؛ باید پیش‌بینی‌های درستی از چشم‌انداز آینده اقتصادی هم داشته باشیم و فضا را برای این نوع کسب و کارها فراهم کنیم. باید به سمتی برویم که بتوانیم مشاغل آینده را هم پیش‌بینی کنیم و بدانیم که در افق ۲ دهه اینده چه حوزه‌ها و مشاغلی را باید مورد توجه قرار دهیم. به عنوان مثال در حوزه‌های مهندسی پزشکی این موضوع مطرح شده که رباتها این صنعت را دگرگون می‌سازند. در حوزه صنایع نساجی نوع نگاه به مهندسی بافت باید تغییر کند و مبتنی بر روشهای نوین باشد. در حوزه ساخت و ساز نگاه به ساخت و ساز سبز مبتنی بر بهره‌وری انرژی مطرح است. هر کدام از این حوزه‌ها می تواند زمینه تولیدات جدیدی را در کشور ایجاد کند و سهم قابل توجهی در رشد اشتغال‌زایی و… را در کشور ایجاد کند. نباد فراموش کنیم ما با تکیه بر دانش تخصصی می‌توانیم رشد مورد نظر را در تولید ایجاد کنیم و انشا… کشورمان را که یک کشور ثروتمند و داراست، به جایگاه حقیقی خود برسانیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....