تاریخ انتشار : سه شنبه 22 شهریور 1401 - 17:53
کد خبر : 101263

قیمت گاز در اروپا معادل ۴ برابر یک بشکه نفت شد

قیمت گاز در اروپا معادل ۴ برابر یک بشکه نفت شد

قیمت گاز طبیعی در سراسر جهان افزایش پیدا کرده و قیمت آن در اروپا اکنون معادل ۴۱۰ دلار (برابر با حجم یک بشکه نفت خام) شده است. اقتصاددان: موج گرمای شدید در تابستان و کمبود پیش بینی شده گاز طبیعی در زمستان امسال، قیمتهای گاز را بالا و بالاتر می‌برد. قیمت پایه گاز اروپا تنها

قیمت گاز طبیعی در سراسر جهان افزایش پیدا کرده و قیمت آن در اروپا اکنون معادل ۴۱۰ دلار (برابر با حجم یک بشکه نفت خام) شده است.

اقتصاددان: موج گرمای شدید در تابستان و کمبود پیش بینی شده گاز طبیعی در زمستان امسال، قیمتهای گاز را بالا و بالاتر می‌برد.

قیمت پایه گاز اروپا تنها در مدت سه روز، به میزان ۱۴ درصد افزایش یافت و به رکورد بالای جدیدی صعود کرد و به روند صعودی هفته‌های اخیر ادامه داد. این روند صعودی، تحت تاثیر تقاضای بالا برای گاز به منظور تولید برق در بحبوحه موج گرمای شدید و اندک ماندن سطح عرضه گاز روسیه از طریق خط لوله، ادامه پیدا کرده است. همزمان اتحادیه اروپا تلاش می‌کند مخازن گاز را پیش از زمستان به حد کافی پر کند تا از کمبود انرژی و سهمیه بندی گاز که باعث تعطیلی صنایع تولیدی و افزایش قیمتهای مصرف کننده برای گرمایش و برق خواهد شد، اجتناب کند.

اروپا در خطیرترین موقعیت قرار دارد اما قیمتهای گاز طبیعی در آمریکا و آسیا هم روند صعودی پیدا کرده است. تقاضای بالایی برای گاز وجود دارد در حالی که تولید در آمریکا، ثابت بوده است و همزمان خریداران آسیایی برای تامین گاز برای زمستان، به بازار LNG برگشته‌اند.

از آنجا که LNG اکنون یک کالای بین‌المللی است، قیمت گاز و محموله‌های تک LNG در سراسر جهان، رو به افزایش است و زمانی که فصل گرمایش فرا برسد، این افزایش قیمت شدیدتر خواهد شد.

قیمت گاز اروپا اکنون معادل ۴۱۰ دلار یک بشکه نفت است

قیمت پایه گاز اروپا در هاب تی تی اف هلند از دوشنبه تا چهارشنبه، ۱۴ درصد صعود کرد و روز چهارشنبه شش درصد افزایش یافت و به رکورد ۲۴۰ دلار (۲۳۶ یورو) به ازای هر مگاوات ساعت رسید. قیمت گاز از ژوئن که روسیه نخستین بار عرضه گاز از طریق نورد استریم را کاهش داد، دو برابر شده است.

اوله هانسن، مدیر استراتژی کالا در ساکسو بانک در این باره گفت: قیمت پایه گاز اروپا اکنون معادل ۴۱۰ هزار یک بشکه نفت معامله می‌شود که تاثیر فلج کننده‌ای روی اقتصاد این منطقه داشته است.

چنین قیمت کم‌سابقه‌ای، به صنایع آلمان و سایر کشورهای اروپا آسیب زده است و در بحبوحه افزایش هزینه‌های انرژی، شرکت‌ها توقف یا کاهش تولید را تا اطلاع ثانوی اعلام می‌کنند. صنایع هشدار داده‌اند که تولید و فعالیت کمتر ممکن است به انحلال زنجیره تامین و تولید منتهی شود. دولت‌ها تلاش می‌کنند گاز کافی برای زمستان تهیه کنند در حالی که روی مرز باریکی بین جلوگیری از تحمیل هزینه سنگین انرژی روی خانوارها و اجتناب از فروپاشی صنعتی و موج ورشکستگی شرکتهای انرژی حرکت می‌کنند.

در نتیجه کمبود گاز و موج گرمای کشنده که عرضه و تولید منابع سوخت دیگر را محدود کرده است، قیمت برق برای سال آینده در اروپا همچنان افزایش پیدا می‌کند و قیمتهای برق آلمان که قیمت پایه اروپایی است، سه شنبه گذشته به بیش از ۵۰۸ دلار (۵۰۰ یورو) به ازای هر مگاوات ساعت رسید که رکورد جدیدی بود.

کلاوس مولر، رئیس رگولاتور انرژی آلمان، هفته گذشته به بلومبرگ گفت: با وجود رشد سریع‌تر از حد انتظار ذخیره سازی گاز، آلمان گاز طبیعی کافی خواهد داشت تا در صورت توقف کامل عرضه گاز روسیه، دو ماه و نیم از مصرف را پوشش دهد.

آمریتا سن، مدیر تحقیقات شرکت انرژی اسپکتس در این باره گفت: بار قیمت بالای نفت و گاز معمولا به معنای آن است که اقتصادهای اروپایی سال آینده دچار رشد منفی چشمگیری می‌شوند.

قیمت گاز طبیعی آمریکا هم صعودی شد

قیمتهای اروپایی به رکورد بالایی صعود کرده و هفت برابر قیمت پایه آمریکاست. اما قیمت گاز طبیعی آمریکا در هاب هنری، افزایش پیدا کرده است و به بالاترین رکورد در ۱۴ سال اخیر صعود کرده است. این نتیجه ثابت ماندن تولید داخلی و تقاضای قوی برای گاز از سوی بخش تولید نیرو در موج گرمای شدید و ذخایر کمتر از حد معمول است و حتی توقف فعالیت پایانه صادرات فریپورت ال ان جی که گاز بیشتری را برای عرضه داخلی قابل دسترس کرد مانع افزایش بیشتر قیمتها نشد.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، اختلال فعالیت فریپورت ال ان جی، باعث افت ۳۹ درصدی قیمت‌ها در هاب هنری در ژوئن شد. اما در ژوییه، دمای بالاتر از حد معمول در سراسر آمریکا به تقاضای قوی برای گاز از سوی بخش نیرو منجر شد که بیشتر مازاد عرضه مربوط به فریپورت ال ان جی را مصرف کرد و مانع رشد سریعتر ذخایر LNG شد. بعلاوه، نوسان قیمت گاز طبیعی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، به رکورد همه زمان‌ها رسید.

قیمت پایه گاز آمریکا پس از افتی که اوایل ژوئن به دلیل وضعیت فورس ماژور فریپورت ال ان جی پیدا کرد، از اواخر ژوئن ۷۰ درصد رشد کرده و هفته گذشته، به بیش از ۹.۳۰ دلار به ازای هر میلیون واحد حرارتی (MMBtu) رسید که بالاترین حد از اوت سال ۲۰۰۸ بود. قیمت پایه اروپایی معادل MMBtu اکنون حدود ۷۰ دلار است که هفت برابر بالاتر از قیمت پایه آمریکایی است. انتظار می‌رود این اختلاف چشمگیر قیمت باعث افزایش بیشتر صادرات LNG از آمریکا به اروپا شود که در حال حاضر هم در رکورد بالایی قرار دارد.

افزایش قیمت LNG در بازار آسیا

نیروگاه‌های آسیایی هم برای تامین سوخت برای زمستان، به بازار برگشته‌اند و تقاضای بالا در شمال شرقی آسیا، قیمت محموله‌های تک LNG را به حدود ۶۰ دلار به ازای هر واحد MMBtu رسانده که بالاترین حد از ابتدای مارس است که حمله نظامی روسیه به اوکراین، قیمتها در شمال شرقی آسیا را به رکورد بیش از ۸۰ دلار رسانده بود.

در حالی که زمستان نزدیک می‌شود، قیمتها ممکن است به سطح بالاتری صعود کنند زیرا عرضه روسیه همچنان اندک مانده و تقاضا برای LNG رو به رشد است و تولیدکنندگان آمریکایی، عجله‌ای برای افزایش تولید ندارند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نهایتا، قیمتهای بالا ممکن است باعث شود شرکت‌های حفاری گاز شیل آمریکا واکنش نشان دهند در حالی که در بخش عرضه، افزایش قیمت‌ها ممکن است باعث نابودی تقاضا و سقوط اقتصادهای اروپایی به ورطه رکود شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....