تاریخ انتشار : سه شنبه 9 شهریور 1400 - 12:12
کد خبر : 59203

قیمت هویج چشم بازار را کور کرد

قیمت هویج چشم بازار را کور کرد

 کرونا و افزایش تب خرید کرونا اگر هر بازار و محصولی را از چشم مردم انداخت اما برای برخی از محصولات مانند هویج روشنایی‌بخش بوده است و چراغ قیمتی این محصول را هر روز پر نورتر کرده است.  در روزهایی که مردم بر این باور هستند که هویج می‌تواند آن‌ها را در برابر کرونا مقاوم

 کرونا و افزایش تب خرید

کرونا اگر هر بازار و محصولی را از چشم مردم انداخت اما برای برخی از محصولات مانند هویج روشنایی‌بخش بوده است و چراغ قیمتی این محصول را هر روز پر نورتر کرده است.

 در روزهایی که مردم بر این باور هستند که هویج می‌تواند آن‌ها را در برابر کرونا مقاوم کند و برای مبتلایان به کرونا مفید است، عرضه آن باقیمت بالا، سبب شده که این قلم از صیفی‌جات از سبد غذایی تعداد زیادی از مردم حذف شود.

اما در آن‌سوی دیگر بازار تقاضا برای خرید هویج موجب شده تا این محصول به سبد خرید بسیاری از دلالان افزوده است.قیمت هویج که توانسته در کمتر از سه ماه سه برابر قد بکشد حالا برخی از میوه‌های مدعی در بازار ازجمله موز و انبه را هم

پشت سر گذاشته است و اگر تا دیروز در آب‌میوه‌فروشی‌های مشهد قیمت معجون در صدر نوشیدنی‌های گران قرار داشت حالا آب هویج به سلطان نوشیدنی‌های لاکچری تبدیل‌شده و تا قیمت‌های ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان خودنمایی می‌کند.

افزایش ۳ برابری قیمت
محسن نغندری یکی از بارفروشان میدان میوه و تره‌بار سپاد مشهد  اظهار می‌کند: سال گذشته در همین موقع قیمت هویج از کیلویی دو الی چهار هزار تومان فراتر نرفت اما امسال به دلایل مختلف از قیمت موز هم بیشتر شده است.

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،  وی بابیان اینکه قیمت این محصول در این مدت از ۱۴ تا ۲۰ هزار تومان متغیر بوده است بیان می‌کند: البته در این مواقع همیشه برخی از دلالان و سود جویان هستند که از آب گل‌آلود ماهی گرفته و لذا بارهای عمده را خریداری و به‌نوعی تنظیم قیمت و بازار را دست می‌گیرند تا گران تر بفروشند.

این بار فروش در خصوص دلایل دیگر گرانی این محصول اذعان می‌کند: طبیعی است که وقتی محصولی گران و یا نایاب می‌شود هجوم مردم هم برای تهیه و خرید آن نیز بیشتر می‌شود.

وی می‌افزاید: اگر دو سال پیش یادتان باشد همین موقع از سال این وضعیت برای لیموترش به وجود آمده بود و قیمت یک کیلوی لیمو را به ۶۰ هزار تومان رساند.

نغندری بیان می‌کند: گذشته از دلالی برخی از کشورهای همسایه ما به دلیل محرومیت از میوه و تره‌بار لذا خواهان و خریدار محصولات ایرانی هستند که صادرات و حتی قاچاق این محصول به گرانی بازار دامن می‌زند.

این فروشنده میوه و تره بار بابیان اینکه اگر قیمت این محصول در بازار از کیلویی ۲۵ تا ۳۵ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد باید گفت که درواقع شاهد گران‌فروشی هستیم چون در میدان بار وقتی هویج را کیلویی ۱۸ هزار تومان به‌عنوان عمده‌فروش به مغازه‌دار می‌دهیم لذا فروشندگان بنا بر قانون تعزیرات فقط حق‌دارند که ۳۰ الی و ۳۵ درصد سود بر روی آن بکشند لذا قیمت هویج در بازار نباید از ۲۳ هزار تومان تجاوز کند.

افزایش میزان سطح زیر کشت
درحالی‌که این روزها بازار تشنه رسیدن هویج است و این محصول به‌صورت قطره‌چکانی و دربسته بندی‌های دو کیلویی در بازار به فروش می‌رسد اما مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد د از افزایش سطح زیر کشت آن خبر داده و می‌گوید: امسال در شهرستان مشهد  نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد رشد در سطح زیر کشت هویج داریم.

سعید خوش قامت بابیان اینکه در سال زراعی جاری ۱۲۰هکتار از اراضی زیر کشت هویج در ارقام مختلف  مورد بهره‌برداری قرارگرفته است اذعان می‌کند: پیش‌بینی می‌شود که به‌طور متوسط از هر هکتار محصول زیر کشت در  مشهد ۳۰ تن در هکتار و در  نهایت ۳۶۰۰ تن محصول نهایی برداشت و در نقاط مختلف استان مورداستفاده قرار گیرد.

وی با اذعان به این موضوع که قیمت کنونی هویج در بازار، اندکی بالاتر از عرف معمول است به ما می‌گوید: با توجه به خشک‌سالی در کشور و همچنین مصرف بالای هویج به دلیل شیوع کرونا، عرضه و تقاضا این محصول برهم‌خورده و شاهد افزایش قیمت آن هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد با اشاره به این موضوع که ارزش غذایی این محصول شامل انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌هاست ادامه می‌دهد: همین موضوع موجب شده تا هویج قمی یا زردک به‌عنوان یک گیاه دارویی مورداستفاده قرار گیرد.

خوش قامت یادآور می‌شود: سطح کشت هویج در مشهد مقدس سال گذشته ۹۰هکتار  بود که امسال با رسیدن به سطح کشت ۱۲۰ هکتار موجب شد تا رتبه اول در سطح استان خراسان رضوی را به خود اختصاص دهد.

قیمت هویج چشم بازار را کور کرد؛ کرونا و افزایش تب خرید

وی این افزایش ۳۳ درصدی رشد در سطح زیر کشت هویج را موجب ایجاد اشتغال برای ۱۲۰ نفر به‌صورت دائم و ۲۰۰ نفر به‌صورت فصلی عنوان کرده و می‌افزاید: هویج در سال اول و فصل زراعتی اول برداشت می‌شود و در راستای بذرگیری مطلوب در سال دوم مورداستفاده بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

وی اذعان می‌کند: با توجه به روند خشک‌سالی‌های اخیر که بر تمام محصولات تأثیرگذار بوده است این محصول مهم نیز به‌طور چشمگیری تحت تأثیر استفاده از روش‌های نوین آبیاری است لذا می‌طلبد توجه زیادی به روش‌های نوین آبیاری گردد.

خوش قامت می‌گوید: کاشت هویج  بعد از برطرف شدن سرما در بهار انجام می‌گیرد  و برداشت آن با توجه به تاریخ کشت در شهریورماه انجام می‌گیرد.

گران است یا گران می‌فروشند؟
در همین راستا رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد  بازار اظهار کرد: افزایش تقاضا مهم‌ترین دلیل گرانی این محصول است.

حسین مصدق بابیان اینکه تولید هویج محدود است اما تقاضا برای این محصول در روزهای کرونایی در چند هفته گذشته سیر صعودی داشته است بیان می‌کند: تولید این محصول نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است بلکه میزان مصرف مردم افزایش‌یافته است و لذا این گرانی به‌صورت موقتی خواهد بود.

وی در خصوص گرانی این محصول و تفاوت فاحش قیمت در میدان و بازار مصرف نیز توضیح می‌دهد: ازآنجاکه هویج به‌صورت کیسه‌ای خریداری می‌شود و از طرف دیگر بسیاری از مشتریان انتظار دارند تا محصولی سالم ، قلمی و یک اندازه خریداری کنند لذا برای فروشنده این محصول جذبه چندانی برای فروش ندارد.

وی اذعان می‌کند:در یک کیسه هویج مقادیر زیادی محصول پوسیده و یا ضایع‌شده وجود دارد که همه این‌ها به ضرر فروشنده است.

مصدق بابیان اینکه قیمت این محصول به‌یک‌باره در بازار افزایش یافت توضیح می‌دهد: تا یک ماه پیش قیمت همین محصول حدود ۱۰ هزار تومان بود و حتی این محصول در مغازه‌ها بر روی دست فروشندگان یک روز باقی می‌ماند اما با شدت گرفت واکسیناسیون و افزایش خرید مردم به‌یک‌باره شاهد افزایش قیمت سه برابری شدیم که برای خود ما نیز جای تعجب داشت.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....