تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 اردیبهشت 1401 - 11:43
کد خبر : 88053

قیمت طلا تا چه سطحی بالا می رود؟

قیمت طلا تا چه سطحی بالا می رود؟

افزایش قیمت طلا در سالهای اخیر به تیتر اول رسانه ها تبدیل شده است. با وجود اینکه در مقاطعی به صورت نوسانی شاهد افت ارزش طلا بودیم ولی برایند تغییرات در این بازار افزایشی است.  از ابتدای همه گیری کرونا تا کنون قیمت طلا در بازار جهانی روند افزایشی داشت. هر بار تنشی در اقتصاد ایجاد

افزایش قیمت طلا در سالهای اخیر به تیتر اول رسانه ها تبدیل شده است. با وجود اینکه در مقاطعی به صورت نوسانی شاهد افت ارزش طلا بودیم ولی برایند تغییرات در این بازار افزایشی است.

 از ابتدای همه گیری کرونا تا کنون قیمت طلا در بازار جهانی روند افزایشی داشت. هر بار تنشی در اقتصاد ایجاد می شد، جنگی در می گرفت یا بحران کرونا باعث تعطیلی فعالیتهای اقتصادی در یک گوشه از دنیا می شد، قیمت طلا در بازار جهانی رشد می کرد و دلیل این مساله هم تبدیل شدن طلا به یک کالا برای حفظ ارزش دارایی ها بود.

در واقع در روزهای پر تنش که نگرانی از افت ارزش دارایی ها وجود داشت، سرمایه گذاران برای حفظ دارایی های خود اقدام به خرید طلا می کردند و افزایش تقاضا زمینه را برای بر هم خوردن تعادل در بازار فراهم می کرد و قیمت را افزایش می داد.

انتظار می رفت با پایان یافتن همه گیری کرونا و بازگشت شرایط عادی به اقتصاد دنیا، قیمت طلا کاهش یابد ولی جنگ روسیه و اوکراین این معادلات را بر هم زد و قیمت باز هم در مسیر افزایشی قرار گرفت.

حال سوال مهم این است که قیمت تا کجا افزایش می یابد؟ تا پنج سال بعد قیمت طلا به چه سطحی می رسد؟ آیا سرمایه گذاری در بازار طلا می تواند در میان مدت سود اقتصادی به همراه داشته باشد یا خیر؟

  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ، کیتکو در پاسخ به این سوال نوشت: «اینکه قیمت طلا ظرف پنج سال آینده چه تغییری می کند بستگی به نوع اجرای سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا دارد.امریکا بزرگترین اقتصاد دنیا است و افزایش نرخ بهره بانکی در این کشور باعث شد تا ارزش دلار به بالاترین سطح طی ۲۰ سال اخیر برسد. در این شرایط دلار یک رقیب بزرگ برای طلا است زیرا سرمایه گذاران می توانند آن را جایگزین طلا کنند و از این طریق مانع از افت ارزش دارایی های خود شوند. ولی تداوم این وضعیت در بازار دلار هم بستگی به سیاست افزایش نرخ بهره بانکی در امریکا دارد. بررسی تجربه های قبلی در دنیا هم می تواند در این زمینه کمک کند.»

پیش از این در سالهای ۱۹۸۰، ۱۹۸۷ و ۱۹۹۴ فدرال رزرو امریکا اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کرده است و در این سه دوره سرعت افزایش نرخ بهره بانکی بالا بود به این معنا که در اولین دوره نرخ بهره ۰.۵ درصد، در دوره دوم ۰.۷۵ درصد و در دوره بعد با نرخ بالاتر افزایش یافت. در این دوره ها قیمت طلا در بازار جهانی کاهش یافت و در صورتی که سناریویی مشابه در امریکا اجرا شود می توان انتظار داشت قیمت هر اونس طلا تا سل ۲۰۲۷ به مرز ۱۳۰۰ دلار برسد.

اما در سالهای ۱۹۷۷، ۱۹۹۹، ۲۰۰۴ و ۲۰۱۶ بانک مرکزی امریکا نرخ بهره بانکی را سرعت پایین افزایش داد. به این معنی که در هر جلسه تصمیم گیری، بهره با نرخی مشابه دوره قبل یا با نرخی پایین تر از دوره قبل رشد کرد و در تمامی این موارد ارزش طلا هم با سرعت زیادی رشد کرده است زیرا تاثیر این سیاست روی اقتصاد و بازار طلا اندک بوده است.

بنابراین با توجه به تجربیات قبلی در صورتیکه فدرال رزرو تصمیم بگیرد نرخ بهره بانکی را با سرعت پایین افزایش دهد، باید منتظر رسیدن قیمت طلا در بازار جهانی به مرز ۴۰۰۰ دلار باشیم. در این شرایط سازوکار اقتصاد دنیا تغییر خواهد کرد.

کیتکو بر این باور است سیاستهای اقتصادی وضع شده در امریکا که قطعا با هدف کنترل تورم و حفظ شرایط اقتصادی است در صورتی می تواند بازار طلا را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و خود عاملی برای تغییر تصمیم گیری های اقتصادی در جهان باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....