تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آبان 1400 - 12:20
کد خبر : 67056

قلب فناوری های دیجیتال اروپا، تاملی در هلند

قلب فناوری های دیجیتال اروپا، تاملی در هلند

تاملی در باب هلند به عنوان قلب فناوری های دیجیتال اروپا به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل هوش مصنوعی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: همگی مان کشور هلند را به عنوان مهد پرورش گل های زیبا می شناسیم. این ها مدیون کشاورزی بسیار پیشرفته این کشور است. البته ناگفته نماند که این کشور ۵۴۳٫۴۱

تاملی در باب هلند به عنوان قلب فناوری های دیجیتال اروپا
به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل هوش مصنوعی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:

همگی مان کشور هلند را به عنوان مهد پرورش گل های زیبا می شناسیم. این ها مدیون کشاورزی بسیار پیشرفته این کشور است. البته ناگفته نماند که این کشور ۵۴۳٫۴۱ کیلومتر مربعی توانسته است با ظرفیت سازی برای فناوری های پیشرفته و مخصوصا حوزه IT یک دایره توسعه اقتصادی همه جانبه برای خود ایجاد نماید.
بیایید در ابتدای صحبت هایمان از نزدیک نگاهی به آمار های حوزه فناوری این کشور ۱۷ میلیون نفری بیندازیم.
رتبه اول جهان در سال ۲۰۱۴ در بین کشور هایی که بیشترین ضریب ارتباطات داخلی را دارا هستند۱٫
رتبه نخست کشور های اتحادیه اروپا در استفاده از فناوری های IT
رتبه دوم بهترین پهنای باند در اروپا
چهارمین صادرکننده خدمات و محصولات حوزه IT در جهان
قرار گرفتن ۱۲۰۰ شرکت فناوری اطلاعات هلندی در لیست ۲۰۰۰ شرکت مجله فوربس۲
قرار گرفتن آمستردام در لیست ۱۵ شهر خلاق جهان از دید مجله فوربس
بدون اغراق این آمار قابل تحسین هستند. اما رسیدن به چنین جایگاه هایی یک شبه اتفاق نیوفتاده است. در این جا به مرور برخی از برنامه ها و شاخصه های کشور هلند در حوزه فناوری های نوین و بالاخص حوزه IT میپردازیم که باعث رشد این کشور در سطح بین المللی شده اند.
بالاترین نرخ ایجاد زیرساخت های آی تی
کشور های اتحادیه اروپا مقاصد جذابی برای بازار و سرمایه گذاری های فناوری هستند.در این بین کشور هلند یکی از بهترین کشور ها برای فناوران مخصوصا در حوزه های دیجیتال و آی تی به شمار می آید. ایده پردازان و صاحبان مشاغلی که در بخش های فناوری و مخصوصا فناوری اطلاعات که در کشور هلند سرمایه گذاری می کنند، به لطف نیروی کار متخصص، زیرساخت های قدرتمند دیجیتال، فرهنگ نوآورانه و باز این کشور، بسته های تشویقی در حوزه تحقیق و توسعه و تمرکز شدید بر پیشرفت های فناوری، رونق می گیرند. ناگفته نماند که مردم هلند نیز به عنوان مصرف کننده، خودشان سهم بالایی در ایجاد یک فرهنگ فناوری پذیر دارند. هلندی ها تنها در سال ۲۰۱۲ توانسته بودند بیش از ۲۶۵ هزار متخصص فعال حوزه آی تی را در کشورشان داشته باشند که در سال های اخیر نیز تعداد این متخصصین چندین برابر شده است.
هلند تاکید بالایی بر ایجاد زیرساخت های دیجتالی خود دارد. میزان دسترسی مردم به اینترنت و ارتباطات پر سرعت در این کشور بالای ۹۸ درصد است که از این لحاظ رتبه دوم جهان از لحاظ ارتباطات آنلاین را به خود اختصاص داده است. این کشور همچنین میزبان یکی از پیشتازان داده های دیجیتال جهان هم می باشد. مرکز تبادلات اینترنتی آمستردام ( AMS-IX ). در سال های اخیر تمرکز هلندی ها بیشتر بر ایجاد و توسعه زیرساخت های حوزه دیجیتال و ارتباطات سریع و پیشرفته برای مصارف عمومی و همچنین صنایع و شرکت ها با محوریت بهبود سطح سلامت زندگی و همچنین حرکت سریع تر به آینده بوده است.

یک ویترین برای استارتاپ ها
شاید اگر هلند را ویترین استارتاپ ها و غول های دنیای آی تی بنامیم حرف گزافی نزده باشیم. در کنار شرکت های نوپا، بسیاری از شرکت های بین المللی مانند اوراکل، آی بی ام، گوگل و ان تی تی، هلند را به عنوان پایگاه تحقیقات و توسعه و همچنین مرکز بازاریابی و ارتباطات خود در قاره اروپا انتخاب کرده اند.
گام های بزرگ برای پیشرفت های همه جانبه از کشاورزی تا پزشکی
هلندی ها جمله معروفی دارند : ” همکاری قلب توسعه است”.هم گرایی صنعت و فناوری در هلند از نتایج این جمله است. یکی از نمونه های عینی تلفیق فناوری و صنعت در بخش کشاورزی هلند می باشد. استفاده از سیستم های هوشمند در صنعت کشاورزی باعث بهبود بسیار زیاد کیفیت محصولات تولیدی هلندی شده است. همچنین صنعت ساخت بازی های دیجیتالی نیز در این کشور رونق بالایی دارد. هلندی ها حتی سیستم های هوشمند و دیجیتال را به حوزه سلامت و پزشکی کشورشان نیز وارد کرده اند. نظام خدمات بهداشتی و درمانی این کشور اروپایی امروزه در استفاده از سیستم های مراقبتی هوشمند جزو کشور های پیشرو قاره محسوب می شود.
استراتژی هایی برای عصر دیجیتال
در سال ۲۰۱۸ دولت هلند یک استراتژی چند بعدی را جهت آماده شدن این کشور برای عصر دیجیتال تدوین کرد. این برنامه روی دو موضوع تاکید اساسی دارد :
شدت بخشیدن به دیجیتالی شدن مشاغل مختلف از جمله حمل و نقل، بهداشت و درمان و کشاورزی
استفاده از فناوری های دیجیتالی در حفظ حریم خصوصی شهروندان و رقابت عادلانه در زمینه فناوری
هلند تاکید بالایی بر افزایش مهارت های دیجیتال شهروندان اش دارد و مجموع قوانین و استراتژی های دولتی و حمایت ها هم باعث شده است که امروزه مردم این کشور خود را به عنوان رهبر اروپا در زمینه فناوری های دیجیتالی بدانند.
نقشه های هلندی برای هوش مصنوعی
هلندی ها خیلی زود درک کردند که هوش مصنوعی و تحلیل داده های کلان جزو اصلی ترین فرصت های توسعه در قرن ۲۱ است. درسال ۲۰۱۹ دولت هلند یک نقشه راه استراتژیک برای حوزه فناوری های هوش مصنوعی تدوین کرد. این برنامه ۳ زمینه کلیدی دارد که به ترتیب عبارت اند از :
استفاده از ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی هوش مصنوعی
فراهم کردن بستر های تحقیق و توسعه در حوزه هوش مصنوعی با اولویت توسعه سرمایه انسانی
حفظ منافع عمومی و شهروندی با ایجاد شیوه نامه های اخلاقی در استفاده از هوش مصنوعی
علاوه بر این موارد هلندی ها یک مرکز اختصاصی به نام موسسه NLAI برای هماهنگی در زمینه هوش مصنوعی بین موسسات،شرکت ها و ادارات دولتی و خصوصی ایجاد کرده اند. به نظر می رسد نقشه های هلندی ها برای هوش مصنوعی خیلی سریع بازده خود را نشان داده اند چرا که بر مبنای این اصول بوده است که شرکت هایی مانند ABB و BRAIN CORP توانسته اند به سرعت رشد کرده و به سمت ایجاد تحولات حرکت کنند.

توسعه یک فناوری با ظرفیت سازی و تصویب قوانین حمایتی پایدار برای جذب هرچه بیشتر ایده های نوآورانه و تلاش برای پیاه سازی عملیاتی ایده اتفاق می افتد. کشور هلند نیز با تاکید بر ایجاد زیرساخت های فناوری محور خود به خوبی نشان داده از عهده این کار برآمده است. این ها نکات کلیدی هستند که شاید به جرات بتوان گفت برای ظرفیت سازی توسعه در یک کشور لازم اند. نکاتی که می توانند برای کشور هایی که بخواهند در حوزه های فناوری پیشرفت داشته باشند مایه الگو برداری باشند.

[۱] DHL Global Connectedness Index 2014
[۲] ۶۰% of all Forbes 2000 Companies

م.حاجی زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....