تاریخ انتشار : چهارشنبه 2 فروردین 1402 - 15:17
کد خبر : 119515

قربانیان دموکراسی آمریکایی محدود به عراقی ها نیستند

قربانیان دموکراسی آمریکایی محدود به عراقی ها نیستند

بیست سال زمان زیادی است و به اندازه کافی وقت برای بازبینی و تامل در رفتار آغازگر یک جنگ در اختیار هر ناظری می گذارد. اما واقعیت این است که آمریکا نه تنها از حوادث تلخی که در عراق رقم زده، هیچ درسه نگرفته، بلکه همچنان به نام «دموکراسی» به آسیب رسانی به جهان ادامه

بیست سال زمان زیادی است و به اندازه کافی وقت برای بازبینی و تامل در رفتار آغازگر یک جنگ در اختیار هر ناظری می گذارد. اما واقعیت این است که آمریکا نه تنها از حوادث تلخی که در عراق رقم زده، هیچ درسه نگرفته، بلکه همچنان به نام «دموکراسی» به آسیب رسانی به جهان ادامه می دهد. با توجه به این وضعیت، وزارت خارجه چین درست در روز بیستمین سالگرد جنگ عراق، گزارش «وضعیت دموکراسی آمریکا در سال ۲۰۲۲» را منتشر کرد تا هرج و مرج و بلایای ناشی از دموکراسی داخلی در ایالات متحده و تحمیل دموکراسی آمریکایی به کشورهای مختلف در سراسر جهان را آشکار کند و جهان را با چهره واقعی «دموکراسی آمریکایی» آشنا کند.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲، آمریکا همچنان در چرخه «دموکراسی کاذب، سیاست ناکارآمد و جامعه ناهماهنگ» باقی ماند و شاهد تشدید پدیده های بازی سیاسی پول محور و متکی بر هویت، از هم گسیختگی اجتماعی و افزایش فاصله غنی و فقیر بود. نقایص دموکراسی آمریکا بر جوانب مختلف عرصه سیاسی و اجتماعی آمریکا تاثیرات عمیقی گذاشته و ناکامی آمریکا در مدیریت کشور و رفع نقایص نظام آن کشور بازتاب یافت.

با وجود همه این مشکلات در آمریکا، این کشور همچنان خود را برتر از دیگران و واجد شرایط برای درس دادن دموکراسی به دیگران می داند و با ساخت دوگانه کاذب «دموکراسی در برابر استبداد»، به منظور تامین منافع خود، جهان را به دو اردوگاه «دموکراتیک» و «غیر دموکراتیک» تقسیم کرده و سرگرم تدارک دیدن برای برگزاری به اصطلاح «دومین نشست دموکراسی» است. این اقدامات آمریکا، علی رغم آنکه به نام «اخلاق» یا برای تامین منافع واقعی مورد نظر انجام شود، نمی‌تواند هدف واقعی آمریکا یعنی سیاسی کردن و ابزاری کردن دموکراسی و ترویج سیاست بلوکی و حفظ استبکار واشنگتن را پوشش دهد.

در این گزارش آمده است که دموکراسی یک ارزش مشترک برای همه بشریت است، اما هیچ الگوی یکسان و یا نظام سیاسی سازگار با شرایط تمام کشورهای دنیا وجود ندارد. دموکراسی باید مبتنی بر تنوع باشد و همه کشورها، چه آمریکا و چه چین، می توانند الگوی دموکراسی سازگار با شرایط خود را داشته باشند. اینکه آیا یک کشور دموکراتیک است و چگونه می توان دموکراسی را بهتر تحقق بخشید، به تصمیمگیری مردم خود کشور بستگی دارد و مبتنی بر قضاوت تعداد معدودی از کشورها نیست.

در این گزارش تاکید شده است که دموکراسی و حقوق بشر هدف مشترک بشریت است و همچنین از جمله ارزش هایی هستند که حزب کمونیست چین همواره دنبال کرده است. چین از دموکراسی مردمی در کل فرآیندها حمایت می کند و آن را توسعه می دهد و در مدیریت بر کشور نیز سعی بر تحقق مالکیت مردم بر کشور به شکلی ملموس و واقع بینانه دارد. چین مایل است تا در مورد مسائل مربوط به دموکراسی، مبادلات با سایر کشورها را تقویت کرده و با ترویج ارزش های مشترک همه بشریت مانند صلح، توسعه، انصاف، عدالت، دموکراسی و آزادی، برای دموکراتیک تر کردن روابط بین المللی، سهم بیشتری در پیشبرد توسعه بشر داشته باشد.

بیست سال از آغاز تجاوز آمریکا به عراق گذشته و حالا وقتش است که سیاستبازان آمریکایی آغاز به بازبینی و تامل درباره این تاریخچه کنند و دست از آسیب رسانی به جهان به نام «دموکراسی» بردارند. در غیر این صورت ما باید آغاز به تامل درباره این موضوع کنیم که چه کشور دیگری فرصت ۲۰ ساله توسعه خود را به خاطر «دموکراسی آمریکایی» از دست خواهد داد؟

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....