تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 اردیبهشت 1400 - 14:45
کد خبر : 43887

قدردانی از کارگران بهشت‌زهرا و پسماند

قدردانی از کارگران بهشت‌زهرا و پسماند

معاون اول رئیس جمهور و شهردار تهران از فعالیت‌‌های سازمان بهشت زهرا و پروژه‌های جدید مدیریت پسماند شهر تهران بازدید کردند اسحاق جهانگیری: باید عوارض پسماند برای کمک به شهر تهران در اختیار شهرداری قرار گیرد پیروز حناچی: بعد از شرایط کرونا حجم پسماند پزشکی و عفونی روزانه به ۱۰۰ تن رسیده است اقتصاددان: درست

معاون اول رئیس جمهور و شهردار تهران از فعالیت‌‌های سازمان بهشت زهرا و پروژه‌های جدید مدیریت پسماند شهر تهران بازدید کردند

اسحاق جهانگیری: باید عوارض پسماند برای کمک به شهر تهران در اختیار شهرداری قرار گیرد

پیروز حناچی: بعد از شرایط کرونا حجم پسماند پزشکی و عفونی روزانه به ۱۰۰ تن رسیده است

اقتصاددان: درست زمانی که ادارات با نیم یا یک سوم کارکنان خود فعالیت می‌کنند تا کرونا کمتر منتشر شود، سازمان‌‌های بهشت زهرا و پسماند تهران با تمام ظرفیت و بیشتر از سال‌های پیش‌از کرونا در حال کار هستند؛ آنها جان‌شان را به خطر می‌اندازند تا جان شهروندان از خطر دور بماند؛ آنها در خط مقدم، با کرونا مبارزه می‌کنند تا نیازهای اصلی مردم بی‌پاسخ نماند؛ چراکه شهر باید تمیز باشد و افراد جان‌باخته با رعایت شأن و منزلت‌شان، راهی خانه ابدی شوند.
به گزارش همشهری، همین باعث شد تا دیروز در بازدید مشترک معاون اول ریاست جمهوری و شهردار تهران از بهشت زهرا، آرادکوه و مرکز آبعلی، اسحاق جهانگیری یک‌بار از کارکنان بهشت‌زهرا و یک‌بار از کارکنان بخش پسماند، قدردانی کند. در این بازدید ۷ طرح شامل پروژه انتقال پساب تصفیه‌خانه شهر کهریزک به مجتمع پردازش و دفع آرادکوه، طرح جمع‌آوری و بازیافت پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی، سامانه پایش بو و ایستگاه هواشناسی مجتمع پردازش و دفع آرادکوه، مجتمع پردازش و بازیافت پسماندهای حجیم و ضایعات فضای سبز شهر تهران، سامانه کنترل و نظارت هوشمند ناوگان جمع‌آوری پسماندهای پزشکی، کاورهای نگهدارنده و محافظ مخازن جمع‌آوری پسماندهای شهری و کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی و عمرانی مجتمع پردازش و دفع آبعلی به مناسبت روز جهانی زمین پاک (دوم اردیبهشت) افتتاح شدند.

۴۰ درصد متوفیان کرونا مربوط به تهران است

درابتدای برنامه دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور طی سخنانی در بهشت زهرا گفت: «بهشت زهرا برای همه ما محل خاطره‌انگیزی است؛ زیرا شهدای عزیز و بزرگوار ما در اینجا دفن شده‌اند و هرکدام از ما علاقه‌مند هستیم که فرصتی پیدا کنیم و به دیدن مزار آنها برویم اما امروز برای موضوع دیگری به اینجا آمده‌ایم. باید مراتب تشکر خودم و هیأت دولت جمهوری اسلامی را از کارکنان بهشت زهرا اعلام کنم. این افتخارآفرین است که امور بهشت زهرا در نهایت رعایت پروتکل‌ها و همین‌طور رعایت احترام به متوفی و خانواده او انجام می‌شود. ما هیچ‌کدام نمی‌توانیم تصور کنیم شخص عزیزی از دست می‌رود اما نزدیک‌ترین افراد آن خانواده که بسیار تحت تاثیر قرار گرفته‌اند به دلیل خطر ابتلا به بیماری کرونا نمی‌‌توانند به پیکر او نزدیک شوند و با او وداع کنند. در چنین شرایط سختی در بهشت زهرا غسل میت با رعایت اصول اسلامی و رعایت فتوای مراجع تقلید انجام می‌شود.»
او در ادامه به بحران بلندمدت کرونا اشاره کرد و گفت: «بحران‌هایی داشته‌ایم که یک ماه و ۲ ماه طول کشیده اما بحران کرونا مستمر است. مدتی است در ادارات نصف یا یک‌سوم کارکنان به سر کار می‌آیند اما در بهشت زهرا، کار به صورت ۳ شیفت تداوم دارد.»
مدیر عامل سازمان بهشت زهرا نیز در این مراسم با اشاره به اینکه مدیریت شهری تهران به دلیل کرونا سال سختی را طی کرده است، گفت:«بحرانی که از اول اسفند ۹۸ تا امروز ادامه داشته، در تاریخ ۵۰ ساله بهشت زهرا بی‌سابقه بوده؛ حتی در طول سال‌های دفاع مقدس و حوادثی مانند زلزله پیش نیامده بود که ۲۷هزار متوفی به این شکل داشته باشیم. آمار درگذشتگان کل کشور ۶۶ هزار متوفی است که ۴۰درصد آن در شهر تهران بوده. تطهیر و تغسیل متوفیان از چهاردهم فروردین ۱۳۹۹ با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز شده و هنوز ادامه دارد. کاری که در خیلی از کشور‌های جهان به شکل صحیح انجام نمی‌شود. اما خانواده‌های داغداری که به بهشت زهرا مراجعه کردند دیدند که عضو درگذشته آنها چگونه تطهیر و به خاک‌سپرده شد.»
سعید خال افزود: «غربالگری تمامی پرسنل بهشت زهرا انجام شده و ۱۸۵ نفر درگیر این بیماری شدند. شهر تهران شرایط سختی را تحمل می‌کند، کارکنان ارگان‌‌‌های دیگر دورکار شدند اما کارکنان بهشت زهرا به کار خود ادامه دادند. در این مدت شهردار، ریاست شورا و استاندار بارها از مراحل کار در بهشت زهرا بازدید کردند.»

کاهش پسماند روزانه تهران به ۶ هزار تن

دومین محلی که دیروز مورد بازدید قرار گرفت مجتمع پردازش و بازیافت زباله «آرادکوه» کهریزک بود. معاون رئیس جمهور در این محل با تاکید بر اینکه یکی از دغدغه‌‌های جدی در شهر‌های بزرگ ما مشکل پسماند است، گفت: «در استان‌های شمالی کشور شرایط سخت‌تر است و مردم به شدت از این مشکل ناراضی هستند. مدتی است طرح‌های زباله‌سوز ارائه شده تا از این راه برق تولید شود و دولت برق را با قیمت قابل توجهی بخرد تا ایجاد زباله‌سوز صرفه اقتصادی داشته باشد. امسال کارخانه‌‌های زباله سوز در نوشهر، ساری و احتمالا رشت به بهره‌برداری می‌رسد ولی پایتخت کشور شرایط خاصی دارد. در شهر‌های کوچک که نیاز به حمایت دولت دارند از برخی فعالیت‌های اقتصادی عوارض دفع پسماند گرفته می‌شود ولی به هرحال باید از شهرداری تهران هم حمایت شود.»
جهانگیری افزود: «همان‌طور که شهردار اعلام کرده‌اند نزدیک ۶ هزار تن پسماند روزانه در پایتخت تولید می‌شود. وقتی ۵۰سال این زباله‌ها در تهران انباشته شده دغدغه‌‌های جدی ایجاد می‌شود. خوشبختانه یکی از کار‌هایی که دوستان می‌خواهند انجام دهند ایجاد کارخانه زباله‌سوز است که الان در مقیاس کوچک درحال انجام است. بیش از اینکه به کارخانه زباله‌سوز بپردازیم باید فکری برای این کوه‌‌های زباله کرد. در مقطعی با طرف‌های خارجی مذاکره شد که برنامه جدید برای منطقه آرادکوه تنظیم شود اما متاسفانه به دلیل شرایط تحریم ممکن نشد. الان در شهرداری یک کار مطالعاتی انجام شده است تا بهره‌برداری بهتری از این مجموعه انجام شود.» معاون اول رئیس جمهوری گفت: در حال حاضر عوارض پسماند از مردم گرفته می شود و در اختیار وزارت کشور و محیط زیست قرار می گیرد که باید این عوارض برای کمک به شهر تهران در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد.
شهردار تهران نیز با بیان اینکه از ۵۰ سال پیش تاکنون پسماند‌های تهران در آرادکوه انباشته می‌شود، گفت: «در ابتدای این دوره مدیریت شهری روزانه بیش از ۷ هزار تن زباله وارد اینجا می‌شد. با تمهیدات به کار گرفته شده، ایجاد ایستگاه‌های میانی و همکاری مردم حالا این مقدار به کمتر از ۶ هزار تن رسیده است. ایستگاه‌های میانی در کاهش این مقدار خیلی نقش داشتند.» پیروز حناچی افزود: «با حضور معاون اول ریاست جمهوری برای ایجاد نیروگاه زباله‌سوز ۸۰۰ تنی اقدام شده است و امیدوارم بتوانیم میزان دفع را ۲۰درصد کاهش دهیم. برنامه بعدی هم رسیدگی به اصل برنامه دفن زباله است که در این ۵۰ سال انجام می‌شود. آن‌را هم باید تبدیل به پروژه‌های دیگری کنیم که یکی دیگر از آن‌ها گرفتن گاز متان و نیروگاه‌هایی است که برق تولید می‌کنند.»
او گفت: «هدف از بازدید امروز (دیروز) دیدن پروسه دفن پسماند و همینطور ایجاد مقدمات ساخت نیروگاه ۸۰۰ تنی است. نیروگاه فعلی ۲۰۰ تن ظرفیت دارد و روزانه حدود ۳٫۵ مگاوات برق تولید می‌کند. نیروگاه ۸۰۰ تنی می‌تواند هم به تهران و هم به شهر‌های کوچک اطراف تهران برق بفرستد.»

شهردار تهران دیروز درباره تغییر روند کار آرادکوه بعد از شروع بیماری کرونا گفت: «یکی از اقدامات بزرگی که در آرادکوه انجام می‌شود دفن پسماند پزشکی است. مخصوصا بعد از شرایط کرونا حجم این پسماند افزایش پیدا کرده و روزانه به ۱۰۰ تن پسماند پزشکی و عفونی رسیده است. بخشی از آ‌نها در بیمارستان‌های سطح شهر تهران بی‌خطر و بعد به اینجا منتقل می‌شوند تا با ضوابط سازمان بهداشت جهانی امحا شوند.»
پیروز حناچی افزود: «در این زمینه مشکلی نداریم اما هرچقدر که بتوانیم میزان دفن را کمتر کنیم موفقیت بیشتری خواهیم داشت. اگر مطمئن باشیم پسماندی که از بیمارستان‌ها به اینجا می‌رسد بی خطر شده آمادگی بیشتری برای دفن و امحای پسماند عفونی خواهیم داشت.»
شهردار و معاون اول رئیس جمهور دیروز همچنین از کارخانه سیمان ری بازدید کردند. چندی پیش مسابقه‌ای برای بازآفرینی این کارخانه قدیمی و ایجاد کاربری‌های گوناگون مانند موزه صنعت در آن برگزار شد که مراحل اجرایی آن به دلیل برخی مشکلات هنوز آغاز نشده است.

نخاله‌ها شن و ماسه می‌‌شوند

معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های سازمان مدیریت پسماند در مجتمع آبعلی تهران نیز گفت: «امروز به‌صورت کامل با مسائل زیست‌محیطی و زندگی مردم سر و کار داشتیم و در جریان امور پسماند خانگی که یکی از مشکلات جدی تهران در کنار پسماند پزشکی است، قرار گرفتیم.»
اسحاق جهانگیری افزود: «ورود فناوری مناسب، به صحنه آمدن بخش خصوصی و حمایت‌های دولت باعث می‌شود تا برق تولیدی از پسماندها با قیمت مناسب خریداری شود و برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی صرفه اقتصادی داشته باشد.»
جهانگیری در ادامه با بیان اینکه پسماندهای ساختمانی از دیگر پسماندهایی است که در شرایط عادی در حجم بالا و روزانه حدود ۴۵ هزار تن تولید می‌شود، گفت: «علاوه بر تولید این حجم بالا از پسماند ساختمانی، شاهد تخلف افرادی هستیم که به‌صورت غیرقانونی پسماندها را در هر نقطه‌ای از شهر تخلیه می‌کنند و زمین و شهر را آلوده می‌کنند.»
جهانگیری با بیان اینکه با ایجاد مرکز بازیافت، هم نقاط دیگر برای معادن شن و ماسه حفاری نمی‌شود و هم کوه‌هایی از پسماند خانگی ایجاد نمی‌شود، ادامه داد: «ایجاد مراکز بازیافت برای تبدیل پسماند ساختمانی به محصول باارزش اقتصادی از دیگر اقدامات ارزشمند مدیریت شهری است و محصولی به شهروندان ارائه می‌شود که از نظر زیست‌محیطی آلاینده نیست و مصالح اولیه که در آن به‌کار می‌رود به محیط‌زیست کمک می‌کند. البته مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که از طرف استاندار برای حل آنها تلاش می‌شود و دولت نیز از این اقدامات حمایت می‌کند.»
شهردار تهران نیز در بخش پایانی بازدید گفت: «بخش عمده پسماندهایی که در شهر تهران تولید می‌شود، پسماندهای ساختمانی است. بازیافت پسماندهای ساختمانی باعث می‌شود تا سرمایه عظیمی به چرخه ساخت‌وساز بازگشته و از محیط‌زیست حفاظت شود.»
پیروزحناچی ادامه داد: «پیش از این میزان تولید پسماندهای ساختمانی در طول روز ۴۵هزار تن بوده که با پایین آمدن میزان ساخت‌وساز این عدد روزانه به ۳۰ هزار تن رسیده است. هر چقدر بتوانیم پسماندهای ساختمانی را به چرخه برگردانده و بازیافت کنیم سرمایه‌های عظیم مصرف شده برمی‌گردد و از محیط‌زیست محافظت می‌شود.»
او اضافه کرد: « نگاه ما در حوزه مدیریت شهری و بازیافت پسماند، نگاه جدیدی بود که براساس آن طرح جامع پسماند شهر تهران تدوین شده است. سایت حاضر توسط بخش خصوصی ایجاد شده و هدف از تشکیل این سایت تفکیک پسماندهای ساختمانی و تبدیل آن به شن و ماسه است تا مجدد در مسیر ساخت‌وساز مورد استفاده قرار گیرد.»
او گفت: «تپه‌های پشت سر در دوره‌های قبل ایجاد شده است که در آن زمان فقط پسماندها دپو می‌شدند اما طرح جدید در سال۹۷ به بهره‌برداری رسید و این فاز دوم آن است که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.»
در بازدیدهای دیروز، انوشیروان محسنی‌بندپی، استاندار تهران و محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران نیز حضور داشتند.

اشتراک‌گذاری تجربیات تهران و مکزیکوسیتی برای حل مشکلات شهری

در دیدار شهردار تهران با سفیر مکزیک بر اشتراک‌گذاری راه‌حل‌های ابتکاری ۲پایتخت برای مواجهه با چالش‌های شهری تأکید شد. به گزارش همشهری، پیروز حناچی، شهردار تهران در این دیدار گفت: «شاید به‌دلیل شرایط اقلیمی و مشابهت‌های فرهنگی این علایق ایجاد شده است.» او با بیان اینکه مکزیکوسیتی یکی از کلانشهرهای بزرگ دنیاست، ادامه داد: «تهران و مکزیکوسیتی همواره در فهرست کلانشهرهای بزرگ دنیا قرار دارند، هر دو شهر با مسائلی مثل تمرکز جمعیت مواجه هستند و گاهی راه‌حل‌های ابتکاری برای حل این مشکلات به‌کار گرفته می‌شود که لازم است این تجربیات به اشتراک گذاشته شود.»‌ شهردار تهران با اشاره به بحران‌های ناشی از کرونا در سراسر جهان گفت: «نکته مثبت کرونا آرام و خلوت شدن شهرهای بزرگ است که فرصتی برای بهره‌مندی بیشتر از زیبایی‌های شهر را فراهم می‌کند.»‌

حناچی با اشاره به توسعه ۲۵۰کیلومتری متروی تهران در سال‌های اخیر عنوان کرد: «در تهران در ماه‌هایی با پدیده وارونگی هوا مواجه می‌شویم و برای همین هم توسعه حمل‌ونقل عمومی و کنترل آلاینده‌ها در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد.»‌ او با استقبال از همکاری‌های ۲شهر در حل مشکلات ناشی از بحران کرونا گفت: «تهران هم‌اکنون موج چهارم کرونا را پشت سر می‌گذارد. واکسیناسیون در ایران آغاز شده است.» شهردار تهران با اشاره به این مطلب که ایران در تامین واکسن به‌دلیل تحریم‌ها موانعی داشته است، یادآور شد:‌ «در داخل کشور برای ساخت واکسن تلاش شده است. ایران ۱۰۰سال در ساخت واکسن سابقه دارد. در مجموع به‌دلیل شرایط تحریمی سرعت واکسیناسیون رضایت‌بخش نیست.»‌

در ادامه این دیدار گیرومو آلخاندرو پوئنته اوردوریکا، سفیر مکزیک با تأکید بر شباهت های تهران و مکزیکوسیتی گفت: «همزیستی بین افراد در کلانشهرها خیلی مهم است و مکزیک خواستار همکاری با تهران در این زمینه است. ترافیک، آلودگی هوا و حمل‌ونقل عمومی ازجمله موضوعاتی است که می‌تواند همکاری‌های خوبی بین ۲کشور برقرار کند.»‌ او با بیان اینکه تهران و مکزیکوسیتی هر دو زلزله خیز هستند، تأکید کرد: «در مکزیک دانشگاهی مخصوص زلزله وجود دارد که می‌تواند با مراکز تحقیقاتی تهران همکاری کند.» اوردوریکا درباره وضعیت کرونا در مکزیک گفت: «با توجه به جمعیت بالای مکزیک، کشور ما هم شرایط سختی دارد، اما از ۲۴دسامبر واکسینه کردن مردم آغاز شده و تاکنون ۱۶میلیون نفر در مکزیک واکسن دریافت کرده‌اند. از‌ ماه آینده در نظر داریم افراد زیر ۶۵سال را واکسینه کنیم و امیدواریم با واکسیناسیون تلفات این پاندمی کمتر شود.»

حناچی در پایان دیدار به واسطه سفیر از شهردار مکزیکوسیتی دعوت کرد که بعد از پاندمی کرونا به تهران سفر کند که با استقبال سفیر مواجه شد. سفیر مکزیک نیز گفت: «من در نخستین سفر به مکزیک علاوه بر ابلاغ دعوت جنابعالی از شهردار مکزیکوسیتی، پرونده خواهرخواندگی۲ شهر را هم دنبال خواهم کرد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....