تاریخ انتشار : سه شنبه 30 فروردین 1401 - 19:12
کد خبر : 84977

قبض شدید نقدینگی در راه است؟

قبض شدید نقدینگی در راه است؟

سخنگوی دولت و همچنین یک عضو کمیسیون انرژی مجلس امروز تایید کردند بخشی از مطالبات ارزی کشور در دولت قبل هزینه شده است. به عبارتی دولت پیشین به ازای دلارهایی که در دسترس نبودند از بانک مرکزی ریال دریافت کرده بود و اکنون بخشی از درآمدهای جدید حاصل از فروش نفت و آزادسازی پول‌های بلوکه

سخنگوی دولت و همچنین یک عضو کمیسیون انرژی مجلس امروز تایید کردند بخشی از مطالبات ارزی کشور در دولت قبل هزینه شده است. به عبارتی دولت پیشین به ازای دلارهایی که در دسترس نبودند از بانک مرکزی ریال دریافت کرده بود و اکنون بخشی از درآمدهای جدید حاصل از فروش نفت و آزادسازی پول‌های بلوکه شده، صرف تسویه این بدهی دولت به بانک مرکزی می‌شود. اتفاقی که می‌تواند موجب فشار دوجانبه بر نقدینگی شود.

مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس امروز خبر داد: «طبق آمارهای موجود بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت صرف تعدیل بدهی دولت گذشته و بخشی دیگر به پرداخت بدهی‌های دولت گذشته به بانک مرکزی و پرداخت سود اوراق شده است».

وی افزود: «دولت گذشته معادل ریالی بخشی از مطالبات ارزی ایران را استفاده کرد. طبق قانون نباید معادل این ارز تبدیل به ریال می‌شد لذا تا مدتی نمی‌توان انتظار داشت منابع ارزی حاصل از فروش نفت بتواند تاثیر مثبتی در اقتصاد کشور داشته باشد».

در ادامه سخنگوی دولت نیز چنین موضوعی را تایید کرد و امروز با اشاره به آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شده کشور گفت بخش جدی‌ای از این منابع صرف تسویه بدهی‌های دولت گذشته می‌شود تا نقدینگی کنترل شده و از مانع از ایجاد تورم شود.

 

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان  ، سال‌های پایانی دولت روحانی به واسطه تحریم‌ها، بحران کرونا و کاهش قیمت نفت با تنگنای ارزی شدید همراه بود که در این شرایط دولت مستاصل دست به دامن بانک مرکزی شده و به ازای ارزهایی که بلوکه هستند و قابل دسترسی نیستند، از بانک مرکزی طلب ریال کرد که به عقیده برخی کارشناسان موجب رشد پایه پولی شد.

حال که بالاخره با گشایش‌هایی در دیپلماسی کشور و همزمان با مذاکرات وین، فروش نفت افزایش یافته و بخشی از دارایی‌های مسدود شده کشور آزاد شده‌اند، این منابع در ازای ریالی که قبلا دولت از بانک مرکزی گرفته بود در اختیار بانک قرار خواهند گرفت. این موضوع به عقیده برخی کارشناسان می‌تواند موجب قبض نقدینگی و فشار به قیمت دلار شود. چراکه از یک سو عرضه ارز افزایش می‌یابد و از سوی دیگر نقدینگی توسط بانک مرکزی جذب می‌شود.

 

اما آیا باید در انتظار ریزش نرخ دلار به واسطه قبضه شدن نقدینگی باشیم؟ شاید چنین انتظاری بدون در نظر گرفتن عامل انتظارات غیراقتصادی منطقی نباشد. شاید حتی قیمت دلار می‌بایست هم‌اکنون به واسطه این موضوع کاهش می‌یافت حال آنکه شاهد آن نیستیم. اما چرا ممکن است با وجود قبض نقدینگی در بازار ارز شاهد افت قیمت‌ها نباشیم؟ سابقه ذهنی فعالان بازارها حاکی از آن است که جریان درآمدهای ارزی در صورت باقی‌ماندن تحریم‌ها پایدار نخواهد بود. حال با افزایش تردیدها نسبت به احیای برجام و به کما رفتن مذاکرات، اثرگذاری این موضوع بر نرخ ارز با تردید مواجه است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....