تاریخ انتشار : یکشنبه 7 مهر 1398 - 14:57
کد خبر : 1042

قاچاق گسترده لوازم صوتی تصویری به کشور/ ورود بیش از ۲۰۰هزار دستگاه تلویزیون طی سه ماه

قاچاق گسترده لوازم صوتی تصویری به کشور/ ورود بیش از ۲۰۰هزار دستگاه تلویزیون طی سه ماه

محمدرضا شهیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به ورود گسترده لوازم خانگی قاچاق به کشور اظهار کرد: طبق آماری که به دست ما رسیده، طی سه ماه اخیر بالای ۲۰۰هزار دستگاه تلویزیون قاچاق وارد کشور شده که مسلما این حجم قاچاق به صورت پنهانی نبوده است. شهیدی با بیان اینکه در حال حاضر

محمدرضا شهیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به ورود گسترده لوازم خانگی قاچاق به کشور اظهار کرد: طبق آماری که به دست ما رسیده، طی سه ماه اخیر بالای ۲۰۰هزار دستگاه تلویزیون قاچاق وارد کشور شده که مسلما این حجم قاچاق به صورت پنهانی نبوده است.

شهیدی با بیان اینکه در حال حاضر قاچاق دیگر به شکل پنهانی و کولبری انجام نمی‌شود، تصریح کرد: این حجم گسترده‌ قاچاق که در حال حاضر وجود دارد دیگر به صورت پنهانی نیست بلکه قاچاقچیان به صورت آشکار و در فضاهای مجازی با شماره تلفن و آدرس مشخص این کار را انجام می‌دهند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوت و تصویر اضافه کرد: در گذشته قاچاق به کالایی گفته می‌شد که به صورت پنهانی و محدود وارد شود درحالیکه الان قاچاق هم به صورت گسترده و هم علنی صورت می‌گیرد و عرصه را برای تولیدکننده داخل به شدت تنگ کرده است.

وی همچنین به خروج برندهای معروف کره‌ای و سوء استفاده قاچاقچیان از شرایط اشاره کرد و گفت: از طرفی برندهایی هم که به ایران قطعه نمی‌دهند قیمت خود را در خارج از مرز‌های ایران ارزان کرده‌ تا بازار هدف ما را از دست ندهند و این موضوع شرایط بهتری برای قاچاقچیان فراهم کرده است.

این فعال صنفی تشخیص کالای قاچاق برای مشتری را غیرممکن دانست و تصریح کرد: همیشه قاچاق با تغییر برند برای همه کالاها وجود داشته اما در لوازم خانگی با توجه به اینکه باید مدتی بگذرد تا کیفیت کالا مشخص شود تشخیص کالای اصل و تقلبی سخت است و مشتری تنها با ظاهر کالا نمی‌تواند کیفیت آن را تشخیص دهد.

شهیدی با گلایه از شرایط نابرابر بین تولیدکننده و قاچاقچی افزود: دولت کاری با قاچاقچیان ندارد و در عوض تولیدکننده باید عوارض گمرکی، مالیات، مشکلات مربوط به بیمه و ثبت سفارش را داشته باشد در حالیکه قاچاقچی معاف از همه این موارد است و حتی در برخی موارد قیمت ارز نیمایی که تولیدکننده از آن استفاده می‌کند نیز بالاتر از ارز آزادی است که قاچاقچی می‌خرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوت و تصویر دربراه راهکار جلوگیری از قاچاق بیان کرد: با توجه به آشکار بودن فعالیت و گردش مالی قاچاقچیان و حضور آن‌ها در فضای مجازی، به راحتی می‌توان جلوی قاچاق را گرفت اما متاسفانه در سیستم فعلی کشور اراده‌ای برای جلوگیری از این معضل وجود ندارد.

وی ادامه داد: با این شرایط پیشنهاد ما این است که دولت یا جلوی قاچاق را بگیرد یا شرایط برابری بین تولیدکننده و قاچاقچی فراهم کند به طوریکه تولیدکننده هم معاف از مالیات و بیمه و عوارض باشد.

شهیدی درباره وضعیت لوازم صوت و تصویر در نیمه دوم سال نیز گفت: تولید تلویزیون و سایر لوازم صوت و تصویر در نیمه دوم سال مانند نیمه اول پیش خواهد رفت و اگر جهش قیمت ارزی نداشته باشیم و شرایط به همین شکل ادامه یابد تغییری در قیمت لوازم صوتی و تصویر نیز نخواهیم داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....