تاریخ انتشار : پنجشنبه 18 شهریور 1400 - 21:15
کد خبر : 60227

قاچاق مانع بزرگ رشد نساجی

قاچاق مانع بزرگ رشد نساجی

 قدیمی ترین صنعت ایران در مسیر اوج گیری! صنعت نساجی از قدیمی ترین و پول آورترین صنایع در سرتا سر دنیا به شمار می رود؛ این صنعت به واسطه نیاز ۶ میلیارد نفر جمعیت جهان به لباس و پوشاک مورد توجه همگان قرار دارد. صنعت نساجی در کشورمان از گذشته های دور مورد توجه مسئولان

 قدیمی ترین صنعت ایران در مسیر اوج گیری!

صنعت نساجی از قدیمی ترین و پول آورترین صنایع در سرتا سر دنیا به شمار می رود؛ این صنعت به واسطه نیاز ۶ میلیارد نفر جمعیت جهان به لباس و پوشاک مورد توجه همگان قرار دارد.

صنعت نساجی در کشورمان از گذشته های دور مورد توجه مسئولان قرار گرفته و کارخانه های بسیاری در ایران راه اندازی شده است، به طوری که در چهار دهه پیش در منطقه خاورمیانه صنعت نساجی در ایران حرف نخست را می زد اما به دلایلی این صنعت در کشورمان از رونق افتاده است.

مزایای متنوع این صنعت از جمله اشتغال زایی بالا، ارز آوری، تولید ثروت ملی، نیاز به سرمایه گذاری کمتر نسبت به سایر صنایع و ارزش افزوده بالا باعث شده است تا بسیاری از کشورها صنعتی شدن خود را از صنایع نساجی و پوشاک آغاز کنند.

بر پایه سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ایران، صنعت نساجی ایران باید به رتبه سوم منطقه (خاورمیانه) و رتبه پنجاه جهان دست پیدا کند. معنی روشن و هویدا این سخن این است که نام ایران، هم اکنون حتی در میان سیاهه ۵۰ کشور برتر صنعت نساجی جهان نیز قرار ندارد.

چند سالی است که اوضاع صنعت نساجی کشور مساعد نیست و بسیاری از کارخانجات این صنعت یا ورشکسته شده اند یا حال و روز خوبی به واسطه حضور کالاهای نساجی خارجی ندارند؛ اما این روزها ویروس کرونا که به جان بسیاری از کسب و کار ها افتاده جان دوباره به صنعت نساجی کشور داده است، به طوری که تولید روزانه میلیون ها ماسک که مواد اولیه آن از پارچه و محصولات نساجی تامین می شود و ورود پیدا نکردن پوشاک خارجی به کشور باعث شده توجه بیشتری به این صنعت داخلی شود.
کاهش صادرات محصولات نساجی

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ،   این صنعت یک ویژگی منحصر به فردی که دارد اشتغالزایی فراوانی را ایجاد می کند؛ اما به عنوان یک صنعت سرمایه گذار محسوب می شود که این روزها به دلیل مشکلات ارزی که وجود دارد باید نقدینگی بیشتری در این حوزه صورت بگیرد، خصوصا در قسمت ریسندگی سرمایه گذاری بیشتری را نسبت به حوزه بافندگی و پوشاک می طلبد.

احمد کیمیایی اسدی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و کارشناس ارشد حوزه نساجی  گفت: کرونا عاملی شد برای توسعه برخی از صنایع از جمله نساجی که دلایل گوناگونی دارد، یکی از دلایل رونق گرفتن صنعت نساجی در این ایام کرونایی مربوط به بسته شدن مرزها بود، چرا که بخش قابل توجهی از کالاهای نساجی از آن سوی مرزها به شکل های مختلف به ویژه به صورت قاچاق و عمدتا از کشور همسایه ما ترکیه وارد می شد؛ از همین جهت به تولید داخل توجه بیشتری صورت گرفت و این روزها صنعت نساجی کشورمان از آن رکود قبل از ویروس کرونا خارج شد.

وی افزود: صنعت نساجی در ترکیه بسیار پیشرفت کرده و یکی از کشورهای موفق در دنیا به حساب می آید، به طوری که میلیاردها دلار کالا در این حوزه به کشورهای سی ای اس و اتحادیه اروپا صادرات دارد و به عنوان یک ابر قدرت در صنعت نساجی است.

این عضو اتاق بازرگانی ادامه داد: این صنعت یک ویژگی منحصر به فردی که دارد اشتغالزایی فراوانی را ایجاد می کند؛ اما به عنوان یک صنعت سرمایه گذار محسوب می شود که این روزها به دلیل مشکلات ارزی که وجود دارد باید نقدینگی بیشتری در این حوزه صورت بگیرد، خصوصا در قسمت ریسندگی سرمایه گذاری بیشتری را نسبت به حوزه بافندگی و پوشاک می طلبد.

اصلاح افکار نیاز نخست صنعت نساجی
حسن نیل‌فروش‌زاده دبیر کل انجمن نساجی ایران در این باره گفت: امروز بیش از ۹۰ درصد واحدهای فعال در بخش نساجی به‌صورت خصوصی اداره می‌شوند و این موضوع به حفظ تعاملات کمک می‌کند زیرا فعالان بخش خصوصی منافع مشترک زیادی دارند و با مشکلات و مسائل نیز به‌خوبی آشنا هستند، همین تعاملات نزدیک کمک می‌کند زنجیره‌های تولید نساجی تشکیل و روند فعالیت خود را حفظ کنند.

او ادامه داد: ایجاد تعامل بین واحدهای تولیدی این صنعت بسیار مهم است، خوشبختانه با فعالیت‌های شکل گرفته از ابتدای سال ۹۸ آرامش در این بخش حاکم شد و با شرایط سخت سال ۹۷ فاصله گرفتیم، نیاز است در این بخش با همکاری فعالان صنعت در مسیری حرکت کنیم که مشکلات را با همکاری یکدیگر رفع کنیم.

وی تصریح کرد: اصلاح افکار یکی از اقداماتی است که باید در این صنعت شکل بگیرد، همگی باید به فکر رشد کشور باشیم و به منفعت جمعی فکر کنیم و ایجاد سود در زنجیره تولید را مدنظر داشته باشیم.

دبیر کل انجمن نساجی ایران افزود: نیاز است تمامی انجمن‌ها و کمیته‌های تخصصی و تشکل‌های صنعت نساجی کشور دور هم جمع شوند، با هم همفکری و در راستای رفع مسائل و مشکلات فعالیت کنند، ضروری است در شرایط کنونی به سمت تفکرات صنعتی و تولیدی حرکت کنیم، همان‌گونه که امروز در نساجی ترکیه، بخش خصوصی حرف اول را می‌زند و پیشرفت این کشور در زمینه نساجی هم به همین دلیل است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....