تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 مرداد 1401 - 14:15
کد خبر : 96720

قانون را به نفع نیروهای نخبه و جوان تفسیر کنیم

قانون را به نفع نیروهای نخبه و جوان تفسیر کنیم

رئیس بنیاد نخبگان استان قزوین گفت: باید حساسیت ویژه‌ای برای اشتغال نخبگان در دستگاه‌های دولتی و خصوصی به خرج داد. برخی قوانین و مقررات دست و پاگیر و حاشیه‌ای، امنیت روانی این استعدادهای برتر را به مخاطره انداخته است که باید کنار گذاشته شده و قانون به نفع نخبگان تفسیر شود. دکتر علی رجب‌پور در

رئیس بنیاد نخبگان استان قزوین گفت: باید حساسیت ویژه‌ای برای اشتغال نخبگان در دستگاه‌های دولتی و خصوصی به خرج داد. برخی قوانین و مقررات دست و پاگیر و حاشیه‌ای، امنیت روانی این استعدادهای برتر را به مخاطره انداخته است که باید کنار گذاشته شده و قانون به نفع نخبگان تفسیر شود.

دکتر علی رجب‌پور در نشست با اصحاب رسانه و اعضای کارگروه‌های تخصصی بنیاد نخبگان که دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ در محل بنیاد نخبگان استان قزوین برگزار شد، با بیان اینکه همه دستگاه‌ها و مسئولان باید برای حفظ و نگهداشت نخبگان در درون کشور تلاش کنند، اظهار کرد: باید حساسیت ویژه‌ای برای اشتغال این افراد در دستگاه‌های دولتی و خصوصی به خرج داد. برخی قوانین و مقررات دست و پاگیر و حاشیه‌ای، امنیت روانی این استعدادهای برتر را به مخاطره انداخته است که باید کنار گذاشته شده و قانون به نفع نخبگان تفسیر شود.

وی خاطرنشان کرد: نخبگان با طرح‌های خلاقانه کوتاه‌مدت و بلندمدت خود می‌توانند نجات‌بخش استان از چالش‌هایی باشد که با آن مواجه است. با نوآوری می‌توان خلأهای موجود را پوشش داد که این مهم عزم جدی مسئولان را می‌طلبد تا در جایی‌که پول و سرمایه و تصمیم‌گیری وجود دارد، بتوان از مشورت، طرح‌ها و ایده‌های نخبگان به خوبی بهره‌برداری کرد.

این مسئول با تصریح بر اینکه شرایط در دولت فعلی بسیار مساعدتر از سال‌های گذشته است، عنوان کرد: بسیاری از نخبگان با اعتبارات شخصی خود و بدون بهره‌مندی از هرگونه منابع مالی در تلاش هستند تا ایده‌های خود را به فاز عملیاتی رسانده و در جامعه تغییراتی مثبت ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه فرهیختگان و استعدادهای استان نیاز به حمایت دارد. حضور نخبگان در کنار مردم و مسئولین است که می‌تواند با صرف هزینه‌های کم، بهترین راهکار را برای حل چالش‌های پیش‌روی استان ارائه کند.

رجب‌پور در ادامه با اشاره به تشکیل پنج کارگروه تخصصی در بنیادنخبگان استان قزوین اظهار کرد: هدف از کارگروه‌های تخصصی بنیاد نخبگان در استان قزوین، هم‌افزایی بین نخبگان و استعدادهای برتر دارای توانمندی و آشنا کردن این استعدادها با مسائل و چالش‌های استان است تا بتوان برای این معضلات راه حل علمی پیدا کرد.

لزوم توسعه فناوری در گردشگری

دکتر رجبعلی ابراهیمی، دبیر کارگروه فناوری در گردشگری از راه‌اندازی پلتفرم الموت‌تور خبر داد و گفت: در این پلتفرم تلاش شده با هم‌افزایی اهالی الموت استعدادهای بالقوه این منطقه شناسایی و به گردشگران معرفی شود تا بازدیدکنندگان این منطقه توریستی، از سردرگمی نجات یافته و به بهترین حالت، از جاذبه‌های این منطقه گردشگری برخوردار شوند.

وی خاطرنشان کرد: باید فناوری در گردشگری توسعه پیدا کند. این کارگروه جزو شرکت‌های خلاق مورد تأیید معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفته تا از فناوری‌های هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات در راستای توسعه گردشگری منطقه الموت برخوردار شود.

ابراهیمی گفت: قزوین از نظر تاریخی و گردشگری بسیار غنی است اما نتوانسته‌ایم آن را در کشور به خوبی معرفی کنیم. ما این هدف را در کارگروه فن‌آوری در گردشگری دنبال می‌کنیم. این هسته آماده عضوگیری از علاقه‌مندان است تا ایده‌ها و طرح‌های خود را در این کارگروه ارائه کرده و با همکاری سازمان میراث فرهنگی اتفاقات خوبی را برای صنعت گردشگری استان قزوین رقم بزنند.

مطالبه نخبگان از مسئولین حفظ دشت قزوین است

دکتر مسعود سلطانی، دبیر کارگروه آب، کشاورزی و محیط‌زیست با اشاره به اینکه دشت قزوین یکی از سه دشت مهم کشاورزی ایران است، اظهار کرد: در این کارگروه با هم‌فکری و هم‌افزایی پژوهشگران، دانشجویان، ذینفعان و کارفرمایان، ۱۱ چالش اصلی استان در حوزه آب، کشاورزی و محیط زیست استخراج شده است‌که از مهمترین آن‌ها می‌توان به بهره‌وری کشاورزی، شوره‌زارهای دشت قزوین، پساب‌های شهرک‌های‌صنعتی و ریزگردها اشاره کرد.

وی افزود: این کارگروه طرح‌های خود را با همکاری سازمان جهادکشاورزی، تحقیقات کشاورزی، مخابرات، گردشگری کشاورزی و سازمان آب منطقه‌ای با حضور کارشناسان پیش می‌برد. اخیراً نیز بحث مدیریت سیلاب‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

سلطانی خاطرنشان کرد: گردشگری در کشاورزی بسیار حائز اهمیت است. اگر بتوان معیشت کشاورزان را از طریق فناوری تأمین کرد جوانان از کشاورزی روستایی استقبال کرده و به ماندگاری آن‌ها در روستا و عدم مهاجرت به شهرها منجر خواهد شد؛ تا بتوانند در آرامش و به‌دور از هیاهوی زندگی شهری به شغل آبا و اجدادی خود بپردازند.

دبیر کارگروه آب، کشاورزی و محیط زیست بنیاد نخبگان استان قزوین با اشاره به مسئله مهم پساب‌های صنعتی گفت: متأسفانه پساب‌های صنعتی تصفیه نشده و بدون استفاده به طبیعت برمی‌گردد در حالیکه بازیافت صحیح آن‌ها می‌تواند، این منابع را به چرخه طبیعت بازگرداند و به حفظ منابع آبی و دشت قزوین منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: مطالبه جامعه نخبگان از مسئولین، حفظ دشت قزوین است. نخبگان با طرح‌های خلاقانه کوتاه و بلند مدت می‌تواند نجات بخش این دشت باشند به‌طور مثال تالاب الله‌آباد نقطه تولید ریزگرد است که این توانمندی در افراد دارای ایده وجود دارد که با صرف منابع مالی معقول، مشکلات این منطقه را مرتفع کنند اما در عمل تصمیمات به‌دور از ورود نخبگان اتخاذ می‌شود. باید فارغ از تعصبات، طرح‌های نخبگان شنیده شد.

دیابتی‌های قزوین، زیر ذره‌بین کارگروه سلامت

دکتر فریبا ظفری، دبیر کارگروه فناوری و سلامت با اشاره به اولویت‌ها و اهداف کارگروه سلامت در استان قزوین گفت: در شناسایی مسائل، چالش‌ها و مزیت‌های استان قزوین در حوزه سلامت به ۲ بیماری دیابت و سرطان رسیده‌ایم که می‌توانیم با استفاده از هوش مصنوعی، در جهت کاهش آن قدم‌های مؤثری برداریم.

وی گفت: با ۲ بیمارستان استان قزوین قراردادی منعقد شده تا هنگام ترخیص بیماران دیابتی، بسته آموزشی، که قابل نصب روی گوشی‌های تلفن همراه است در اختیار بیماران قرار گیرد تا پس از خروج از بیمارستان، پاسخ همه سؤالات خود را به صورت آنلاین دریافت کنند و بیمارستان در جریان روند بیماری آن‌ها قرار گرفته و بتوانند به موقع برای مداوای خود به بیمارستان و مطب پزشکان مراجعه کنند.

حضور نخبگان در بررسی چالش‌های قزوین تشریفاتی است

دکتر سیده زهرا مرتضوی، دبیر کارگروه فناوری صنعت و معدن با بیان اینکه حضور نخبگان در بررسی چالش‌های استان صرفاً تشریفاتی است، اظهار کرد: اقدامات خوبی در این کارگروه صورت گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به استفاده از هوش‌مصنوعی برای پیگیری آرد مصرفی نانوایی‌ها اشاره‌کرد که متاسفانه از سوی جهاد کشاورزی استقبال نشد.

وی گفت: حضور نخبگان در مسائل صرفاً تشریفاتی است و زمانی‌که ایده‌های آن‌ها قابلیت عملیاتی‌شدن می‌یابد، دیگر هیچ دستگاهی از نخبگان حمایت نکرده و مشارکتی با طرح‌های آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

دبیر کارگروه فناوری صنعت و معدن بنیاد نخبگان استان قزوین عنوان کرد: در پروژه نهضت ملی مسکن، با استفاده از هوش مصنوعی طرحی برای صحت‌سنجی محل زندگی اشخاص متقاضی مسکن صورت می‌گیرد، ۳۰ هزار نفر طی خوداظهاری محل سکونتی را برای خود معرفی کرده‌اند که باید پنج سال در آن محل ساکن باشند تا بتوانند از مزایای مسکن ملی بهره‌مند شود، که اگر این اطلاعات به غلط عنوان شده باشد بار مالی برای شهرسازی در پی خواهد داشت. با استفاده از خاصیت هوش مصنوعی می‌توان از بار مالی بیهوده‌ای که می‌تواند بر طرح ملی مسکن وارد شود، کاست.

مرتضوی گفت: چشمه نور بالغ بر ۱۰ سال است که مطرح شده ولی متأسفانه به دلیل عدم اختصاص بودجه پیشرفتی نداشته است. مسئولین باید پای کار باشند تا در صنعت و تحقیقات‌ علمی استان اتفاقات خوبی رقم بخورد. چشمه نور پایگاه آنالیز اطلاعات علمی در کشور خواهد بود.

حوزه شهری حیاتی‌ترین حقوق عامه شهروندان است

امیررضا درگی از کارگروه معماری و مدیریت شهری بنیاد نخبگان استان قزوین نیز در این نشست گفت: ۲۵ چالش حوزه مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفته است که از چهار موضوع محوری آن می‌توان به پیگیری و مطالعات سامانه مدیریت و نگهداری روسازی آسفالت شهری، مناسب‌سازی کیفی فضای شهری برای گروه‌های حساس و آسیب پذیر، جایگزینی گونه‌های مقاوم به کم‌آبی به جای گیاهان پرمصرف در فضاهای شهری و ایده‌های معاصر در فرونشست بستر و معابر سطح شهر اشاره کرد.

این عضو جامعه نخبگان استان قزوین گفت: ترکیبی از جوانی و تجربه در قالب تیمی هفت نفره از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و فارغ التحصیلان نخبه در تلاشند تا با شناسایی و کشف چالش‌های به‌روز و مبتلابه حوزه‌های شهری، راهکارهای مناسب را برای حل هرچه بهتر این مشکلات و تسهیل زندگی شهروندان ارائه کنند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....